"Ik ga, als ik de vierde man ben. Anders niet".

Springruiter Piet Raijmakers is niet beschikbaar voor een reserverol bij de Olympische Spelen in Hongkong. De routinier heeft dat bondscoach Rob Ehrens laten weten.
Wel is Raijmakers bereid te starten in China. ,,Ik ga, als ik de vierde man ben. Anders niet. Ik ben drie keer bij een groot kampioenschap nummer vijf geweest. Degene die niet mocht rijden. Ik ben in de vijftig. Voor die rol kunnen ze beter een jongere nemen.''
Volgens Raijmakers heeft Ehrens hem echter niet nodig. ,,Ik zeg: Angelique Hoorn, Gerco Schröder, Marc Houtzager en Vincent Voorn gaan naar de Spelen. Ze hebben zich allemaal voldoende bewezen. En ze hebben fantastische paarden. Maar dat is mijn mening.''
Ehrens wilde zich er bij de presentatie van de hippische ploegen maandag in Noordwijk nog niet helemaal op vastleggen. Hij wacht af of er nog een mogelijkheid is om Albert Zoer mee te nemen, de ruiter die vorige week zijn been op twee plaatsen brak. Ehrens weet dat de kans daarop niet groot is.
Raijmakers heeft in elk geval zijn paard, Van Schijndel's Rascin, weer voldoende fit. ,,Het dier had zich even verstapt. Geschrokken van een roofvogel die overvloog tijdens de training. Gelukkig was het niets serieus. Rascin gaat gewoon in quarantaine. Als Ehrens eventueel een beroep op ons doet, zijn we er klaar voor.''
Raijmakers heeft veel ervaring als olympiër. In Barcelona 1992 won hij individueel zilver en goud met het team. Hij maakt binnenkort met Rascin op het concours van Valkenswaard zijn rentree.