Schuttert pakt derde eindzege KNHS-Roelofsen Raalte Trophy

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Schuttert pakt derde eindzege KNHS-Roelofsen Raalte Trophy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 16:06

www.knhs.nl

De pas veertienjarige Frank Schuttert (Ommen) is tijdens het internationale springconcours CSI Twente gehuldigd als eindwinnaar van KNHS-Roelofsen Raalte Trophy – zware tour. Met zijn pony Golden Eye bleef Schuttert in de beslissende finale zijn belangrijkste concurrente Shanice Roozeboom nipt voor. In de finale van de lichte tour zegevierde Anne Fritsen met Indorado. De zestienjarige amazone uit Aarle-Rixtel pakte daarmee tevens de eindzege in de competitie.

De KNHS-Roelofsen Raalte Trophy is een nationale competitie voor ponyruiters en -amazones uitkomend in de hoogste klasse (ZZ-D). In de zware tour worden de deelnemende combinaties voorbereid op mogelijke deelname aan de Europese Kampioenschappen voor Pony’s. De competitie telde dit seizoen acht wedstrijden en een finale tijdens CSI Twente. In de zware tour gingen Frank Schuttert met Golden Eye en Shanice Roozeboom (Punthorst) voor aanvang van de finale ex aequo aan de leiding. Beide combinaties, die over twee weken rijden tijdens het EK te Avenches (Zwitserland), bereikten in Geesteren de barrage. Schuttert moest daarin als eerste van start. De talentvolle ruiter stuurde zijn negenjarige ruin als een scheermes door het parcours. Maar Roozeboom gaf zich niet bij voorbaat gewonnen. In een sterke poging om Schutterts tijd te achterhalen gooide Sambo Lino (v. Kenaf) echter een balk af. Schuttert won zowel de finale als de competitie. ‘Naar de dubbelsprong hield ik in en in de laatste lijn maakte ik een of twee galopsprongen te veel’, analyseerde Schuttert. ‘Het was heel spannend. Shanice was tweehonderdste sneller, maar als haar pony hoger over die ene hindernis was gesprongen had dat ook weer tijd gekost. Ik ben heel blij met de overwinning. Als je kampioen wordt, is het natuurlijk ook mooi. Maar het winnen van een competitie betekent dat je het meest constant hebt gepresteerd, je bent niet afhankelijk van een wedstrijd.’ Voor de jonge ruiter was het de vierde competitieoverwinning op rij. Hij won achtereenvolgens de KNHS-Hartogh Lucerne Trophy (Z-niveau) en drie keer de KNHS-Roelofsen Raalte Trophy, een keer in de lichte en twee keer in de zware tour. Vorig jaar werd de blonde ruiter met Golden Eye vierde tijdens het EK. ‘Ik heb getwijfeld of ik nog een jaar bij de pony’s zou rijden. Maar ik was er vorig jaar zo dichtbij, dit jaar probeer ik een individuele medaille te halen. Grote Prijzen zijn leuk, maar mijn doel dit jaar is het EK.’ Dat Schuttert en de door hemzelf opgeleide Golden Eye in vorm zijn bewezen ze onlangs al door in het Duitse Aach de Grote Prijs te winnen. Naast zijn pony rijdt de 4-HAVO-leerling vier paarden.
Shanice Roozeboom werd met Sambo Lino tweede in de finale én de eindstand. De derde plaats in de eindrangschikking was voor Fabiënne Roelofsen met Fred (v. Kantje’s Ronaldo). Fabiënne is de dochter van de sponsor van de competitie, Jonnie Roelofsen van Roelofsen Raalte Carrosseriebouw. Bondscoach Sven Harmsen bedankte Roelofsen voor de jarenlange ondersteuning van de ponysport. ‘Dit is een belangrijke wedstrijdenreeks. We werken goed samen met de parcoursbouwers en diverse organisatoren. Deze parcoursen vormen voor mij een meetpunt voor het EK.’

Lichte tour
In de lichte tour lag de strijd helemaal open. De deelnemers deden weinig voor elkaar onder. Drie combinaties bereikten de barrage, waarin Anne Fritsen met haar kwaliteitsvolle Indorado (v. It’s Morado) als enige foutloos bleef. Dat leverde de Brabantse amazone niet alleen de overwinning tijdens de finale, maar ook de overallzege op. ‘Dit is wat ik wilde, rijden in de Roelofsen. En winnen’, lachte de amazone, die als zestienjarige bezig is aan haar laatste jaar bij de pony’s. ‘Indorado is een druktemaker. Het terrein was heel indrukwekkend en het waaide hard, maar hij was heel ontspannen. Ik ben de afgelopen week extra lief voor hem geweest. Ik had vakantie en heb alles heel rustig aan gedaan. Daardoor was hij nu zo relaxed.’ Fritsen was dolblij met haar zege, die haar net als Schuttert ook nog eens een paar Parlanti-rijlaarzen opleverde. ‘Ik had helemaal nergens op gerekend. Ik dacht vanmorgen: ik zie wel wat er komt.’
De tweede prijs in de eindstand van de lichte tour ging naar Clementine Kleintjes met Annabelle (v. Azmiraff ox), die in de finale derde werden. Jeanice van der Spek en de temperamentvolle Orchid’s Roezillii (v. Kantje’s Ronaldo) waren over het hele seizoen gemeten de derde combinatie.

Uitslagen KNHS/ Roelofsen Raalte Trophy

Zware tour, finale:

1. Frank Schuttert (Ommen) Golden Eye 0-29,78
2. Shanice Roozeboom (Punthorst) Sambo Lino 4-29.76
3. Kirsten Rikkert (Enter) Zebrano R.A.G. 11-56,96

eindstand competitie:

1. Frank Schuttert Golden Eye 90 pt.
2. Shanice Roozeboom Sambo Lino 85,5
3. Fabiënne Roelofsen (Broekland Ov) Fred 63,5

Lichte tour, finale:

1. Anne Fritsen (Aarle-Rixtel) Indorado 0-33,49
2. Wendy Basten (Meijel) Cevin 4-35,12