www.pzc.nl
Tijdens het sluitstuk van Outdoor Zeeland stalen Thamar Zweistra en Hexagon's Ortello gisteren in Nieuwland de show.
Met een sprankelende Grand Prix-proef bleef het duo de concurrentie een straatlengte voor.
Voor het eerst was een dag van een hippische evenement in de provincie speciaal bestemd voor de nationale dressuur. Een gok, want Zeeland is bij de nationale dressuurruiters niet in erg in trek. Maar die gok pakte goed uit. Veel deelnemers, sport van goed niveau en de grote publieke belangstelling droegen in belangrijke mate bij aan het succes van het achtdaagse hippische evenement.
Puur genieten was de rit van Thamar Zweistra met haar nieuwe aanwinst Hexagon's Ortello. De international stuurde de expressief bewegende ruin naar een totaal van 66.46 procent. De tweede plaats was op gepaste afstand (ruim vijf procent) voor Dries Roefs met DJ.
Thamar Zweistra: "Voor mijn gevoel heb ik een fijne proef gereden. Ik had wel een hogere score verwacht. Maar het ene jurylid zat nog al laag geloof ik. Maar dat was bij alle deelnemers het geval. Ik ben dan ook wel tevreden."
Volgens Zweistra heeft de twaalfjarige Karthago-zoon voldoende aanleg voor de zwarte tour. "Ortello was eigendom van Antoinette Wiskerke en bracht hem in Z2 uit. Toen zij stopte, is hij door de Hexagon-stal gekocht. Ik rij hem nu een half jaar. Het is een heel fijn beest, wakker en gevoelig. Ook heel werklustig. Een paard waar ik veel van verwacht. Ik ben er heel erg blij mee. Hij gaat ook al internationaal mee. Volgende week start ik met hem in Falsterbo in Zweden."
De koek was voor Thamar Zweistra na haar eerste optreden nog niet op. In het ZZ-zwaar stuurde ze Hexagon's Update in beide proeven naar de eerste plaats. In de eerste proef moest de amazone uit Schore de winst nog delen met Dominique Filion uit Roosendaal met Primeval Ucola. Voor beide combinaties stopte de teller op 65.48 procent.
In de herkansing stuurde Zweistra de zwarte Rubiquil-zoon naar een totaal van 75.71 procent. Zij bleef daarmee haar Brabantse belager deze keer ruim een procent voor. Met twee maal de derde stek droeg jeugdinternational Stephanie de Frel uit Koewacht met Inter Access Valentino ook haar steentje bij aan het Zeeuwse succes.
In de Prix St. George proef stuurde jeugdinternational Wilma Salm uit Yerseke Living Legend met een score van 63.13 procent naar een verdienstelijke derde plaats. Winnaar werd Marjolein Burgers uit Nispen met Rubens (64.75 procent).