Met cap op rijden is voor zowel het rijden ohz. als voor het mennen op de openbare weg niet verplicht.
Enkel op wedstrijdterreinen, manege's, rijhallen en pensionstallen e.d. kan men dit min of meer verplicht stellen.
Ik moet eerlijk bekennen zelf ook vaak (nagenoeg altijd) zonder cap te mennen. Praat natuurlijk niets goed, het blijft gevaarlijk. Enkel als ik echt marathonachtige training ga doen of een redelijk groene pony voor de kar heb, zet ik mijn cap op.
En tijdens de wedstrijden in de marathon. Zelfs op menwedstrijden met dressuur/vaardigheid is het dragen van een cap vaak niet verplicht, vaak alleen tijdens de marathon zelf.
Wat betreft het nieuwsbericht: heel erg naar voor de betreffende persoon... Hopen dat het paard met de kar achter zich verder niet nog meer schade heeft veroorzaakt.
Als menner op de bok kom je toch vaak het slechtste/hardste aan, de passagiers die achterin zitten kunnen zich vaak nog wel redden, meestal is het ook de menner op de bok die als eerste 'door de lucht vliegt'... Spreek helaas uit ervaring