Nieuwe ontwikkelingen zomereczeem bij paarden en pony's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Nieuwe ontwikkelingen zomereczeem bij paarden en pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 10:35

Phryso, juli, Jaargang 2008.
(Zie ook het tijdschrift "Phryso" voor het uitgebreide artikel)

Los van het grote onderzoek naar staart- en manen-eczeem (SME), dat door Faculteit Utrecht en Wageningen Universiteit is geïnitieerd, is of wordt één dezer dagen een voedings supplement voor onderzoek aan de faculteit aangeboden. Ontdekker is plantengeneticus Arie van der Windt. De afgelopen twee jaar kregen reeds 150 paarden het supplement toegediend. De resultaten zijn opmerkelijk.

SME is een allergische reactie op een steekje van een mug, de Culicoides obsoletus en in mindere mate de Culi coides publicaris. In een pilot van Wageningen Universiteit werd onder zocht welke omgevingsfactoren al of niet van invloed op SME zijn. Een tweede pilot handelde over de mogelijke vererving van SME. De mugjes, die ook wel knutten of knijten worden genoemd, zijn gevoelig voor wind. Aan de kust komen ze vrijwel niet voor. Daar zijn nauwelijks paarden met SME. Er zijn echter regio's in Neder land waar zestig procent van de paar denpopulatie aan zomereczeem lijdt. Bij Ijslanders is bewezen dat er een erfelijke factor in het spel is, maar wetenschappers weten nog niet hoe het mechanisme achter de vererving werkt. Op IJsland komt SME niet voor, maar zodra IJslanders naar Europa worden geëxporteerd, blijken ze SME gevoeliger dan IJslandse paarden die op het vasteland zijn grootgebracht en dus van jongs af aan met de knutten in aanraking zijn gekomen. Bewezen is ook dat in Nederland achttien procent van de Friese paarden aan SME lijdt. Bij shetlanders zou het om acht procent gaan.

Testpaarden: Arie van der Windt studeerde planten genetica aan Wageningen Universiteit. Hij is een liefhebber van Friese paarden en wilde ruim twee jaar geleden het paardrijden weer oppakken. Bij Stal Hakker zag hij de lijdensweg van zo'n zes Friezen met SME. Als planten geneticus ontwikkelde hij middelen om een positieve resistentie tegen bijvoor beeld schimmels op te bouwen. Zoiets moet ook bij paarden mogelijk zijn, bedacht Van der Windt en hij stelde een voedingssupplement met amino zuren en polypeptides samen. De eerste resultaten waren verbluffend maar de grondstoffen bleken duur. Zogenoemde carriers moesten de ingrediënten daar brengen waar ze werkzaam horen te zijn. Ook dat lukte. Om het effect te staven, zocht hij testpaarden op onder andere http://www.marktplaats.nl omdat daar vaak paarden met SME van de hand worden gedaan. De geruchten- stroom deed de rest. De speurtocht van wanhopige eigenaren naar een oplossing voorzag Van der Windt van test- paarden. Inmiddels zijn er 150 met succes behandeld.

Effect Het voedingssupplement bestaat uit twee componenten: zonnebloemolie en poeder, beide met aminozuren en poiy peptides. De eerste week en tijdens de hengstigheid moet een dubbele dosis worden gegeven. Merrie die niet fokken, moeten de cyclus van hun merrie goed volgen omdat bij hormonale schommelingen het effect direct minder is. Nadeel is misschien ook dat Hippo-Ex Cema consequent moet worden gegeven in de periodes waarin de knutten actief zijn. WSH Horse Health Products verkreeg patent op het voedingssupple ment. Het werd begin juli 2008 op de markt gebracht door distributeur Wirtz Farma BV en is uitsluitend bij dieren artsen verkrijgbaar. Van der Windt: ‘Daar hebben we bewust voor gekozen omdat jeuk ook door andere aandoeningen kan worden veroorzaakt. Een dierenarts kan uitsluiten of het paard alleen aan SME lijdt of iets anders onder de leden heeft.

Tekst: Marjet Bosma

(20 HOEFSLAG nr. 28 2008)

Verwant artikel:

[VN] Groot onderzoek naar staart- en maneneczeem van start

slimmerik

Re: Nieuwe ontwikkelingen zomereczeem bij paarden en pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 10:39

Ik hoop echt dat dit een doorbraak wordt. Die boetdekens vind ik ook nergens op lijken. Zijn er ook bokkers die eraan mee gedaan hebben?
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 13-07-08 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 10:39

Haha! Ach, zolang die Boerka's maar helpen moet je maar denken.
Het ziet er inderdaad niet uit Nagelbijten / Gniffelen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 10:45

maar t helpt wel, en ik ben bang dat dit weer zo`n middeltje is dat KAN helpen. net zoals de rest...

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 10:45

http://nl.wikipedia.org/wiki/Aminozuur

Polypetide zijn eiwitten (leuk die dure namen gebruiken :p ). Vraag me dus heel erg af WAT er nu precies in het supplement zit. Aminozuren en eiwitten is mij een veel te ruim begrip. Er wordt ook nog gesproken over dragers, wat bedoelt hij daarmee? Wat voor doel heeft het supplement? Wat doet het in het lichaam met als wat voor doel? Graag zou ik dit soort dingen echt wel willen weten alvorens ik het aan een paard zou geven. Anders komen we in de Taal problemen weer.

Bedrijf die het spul maakt is volgens internet een groothandel : http://www.bedrijfzoeken.nl/Sappemeer/W ... BV_1312676
Laatst bijgewerkt door zobras op 13-07-08 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 10:48

drages zijn paarden (in dit geval) die een gen of iets dragen, maar niet een ziektebeeld vertonen maar dat wel door kunnen geven aan hun veulens (ja duidelijk uitgelegd he? )

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 10:51

zou toch mooi zijn als het werkt?
ik hoop het, zullen veel dieren bij gebaat zijn!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 10:53

Mijn (friese) paarden zijn testpaard van dit middel en ik kan jullie melden dat dit dus echt helpt.

Ik heb al aan verschillende testonderzoeken meegedaan en tot nu toe was er niks wat hielp maar dit lijkt dus echt wel aan te slaan.
Ben er nog maar kort mee bezig maar na een week had mijn paard eigenlijk al geen jeuk meer. Ik stond er eerst ook heel sceptisch tegenover want ja, hoeveel middelen zijn er onderhand niet in omloop die niets helpen. Maar ik ben hier wel heel enthousiast over! Mijn zeer zware exceem merrie ziet er beter uit dan ooit. Ben er echt heel blij mee want we wonen hier op een perceel met zeer veel bomen en het stikt echt van die vliegjes hier.

Sinds een veertien dagen krijgt mijn ruin het ook, die is licht excemer en hij heeft de laatste dagen ook helemaal geen jeuk meer.

Dus tot nu toe ben ik zeer tevreden en hoop dat het zo blijft.

rider

Eleonoor schreef:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aminozuur

Polypetide zijn eiwitten (leuk die dure namen gebruiken :p ). Vraag me dus heel erg af WAT er nu precies in het supplement zit. Aminozuren en eiwitten is mij een veel te ruim begrip. Er wordt ook nog gesproken over dragers, wat bedoelt hij daarmee? Wat voor doel heeft het supplement? Wat doet het in het lichaam met als wat voor doel? Graag zou ik dit soort dingen echt wel willen weten alvorens ik het aan een paard zou geven. Anders komen we in de Taal problemen weer.

Bedrijf die het spul maakt is volgens internet een groothandel : http://www.bedrijfzoeken.nl/Sappemeer/W ... BV_1312676

(Poly)peptides, oftewel, aminozuurketens, zijn bij mijn weten o.a hormonen, stoffen die processen in het lichaam in gang zetten dus. Carriers zijn deeltjes die zich aan de peptides hechten en ze transporteren door het lichaam tot ze op de gewenste plaats aankomen.

Tot zover mijn scheikundige kennis. Bloos

Wat de rest betreft, dat weet ik ook niet. Ik ben wel erg benieuwd naar dit middel!
Laatst bijgewerkt door rider op 13-07-08 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Thokkadisje

Ik heb afgelopen januari een paard geimporteerd vanuit IJsland, met het grote risico op zomereczeem. Ik ben dus zeer geinteresseert in dit soort nieuwe dingen!

Ik heb het idee dat veel dingen opeens een grote doorbraak lijken te zijn, iedereen zich er masaal op stort en vevolgens blijkt dat het bij 9 van de 10 paarden toch niet werkt. Maar wie weet vinden ze ooit hét middel tegen eczeem uit.

Korleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 11:06

Ik hoop het ook, mijn shet heeft ook weer erg last van jeuk en dit zou wel echt een uitkomst zijn!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 11:16

Ah, tis eindelijk openbaar Althans, als dit het middel is wat ik ook gebruikt heb voor Glóa..

Ik heb het helaas niet ontzettend goed kunnen testen, want het spulletje kost maar liefst €125 en is binnen nog net geen maand op..je zou er 5 weken mee moeten doen, maar gezien het ene spulletje stroperiger is in die fles dan het andere spulletje (je krijgt 2 flessen en een spray om op de jeukplekken te spuiten) gaat het dus veel sneller op..sja en als je dat dan omrekend naar wat je per dag kwijt bent, of dus per maand?? Is voor mij helaas niet haalbaar..
Ik gok dat het wel enigszins helpt, maar je moet wel een flinke portemonnee hebben en het middel het hele seizoen gebruiken. en het jaar erop voldoet het geloof ik vaak met alleen 2 maanden, tenzij de eczeem weer terugkomt bij stoppen van het middel..(zo heb ik het iig begrepen).

Dus voor mensen die €125 pm kunnen missen, ik zou het dan zeker weten proberen, naar wat schijnt werkt het middel dus echt perfect.

Ik heb deze mensen ook geadviseerd dit middel bij verzekeraars te promoten..gok dat het dan veel laagdrempeliger is en veel meer gebruikt zal gaan worden, sowiezo om te testen en als het werkt gewoon in gebruik te nemen. Zo hebben veel meer mensen en dus ook de paarden, waar het immers om gaat en het spul voor is uitgevonden, de kans op véél minder stress, jeuk en ellendige kopzorgen voor hun baasjes. Ik denk dat er nu slechts een kleine groep mensen dit middel door kunnen blijven gebruiken en een andere groep enkel het middel zullen testen.
Hoop stiekem dat ze zich de prijs kunnen veroorloven van bv de prijs van MSMliquid oid, das een supplement uit de grote paardenwereld en kost omgerekend nog geen €40 per maand..sja en das stukken haalbaarder natuurlijk

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 11:16

Als dit echt afdoende is dan zou het toch prachtig zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 11:21

als het bestaat uit zonnebloemolie en bepaalde eiwitten waarom moet het dan weer 125 euro kosten?
Ik weet wel dat die onderzoeken ook geld kosten,maar toch....

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 11:23

Hoe kom jij aan de prijs van het middel? Voor zover ik weet is dat nog niet bekend, tenminste niet bij mij. Hoe ben jij aan dit middel gekomen? Mag ook via pb.

Amy77 schreef:
Ah, tis eindelijk openbaar Althans, als dit het middel is wat ik ook gebruikt heb voor Glóa..

Ik heb het helaas niet ontzettend goed kunnen testen, want het spulletje kost maar liefst €125 en is binnen nog net geen maand op..je zou er 5 weken mee moeten doen, maar gezien het ene spulletje stroperiger is in die fles dan het andere spulletje (je krijgt 2 flessen en een spray om op de jeukplekken te spuiten) gaat het dus veel sneller op..sja en als je dat dan omrekend naar wat je per dag kwijt bent, of dus per maand?? Is voor mij helaas niet haalbaar..
Ik gok dat het wel enigszins helpt, maar je moet wel een flinke portemonnee hebben en het middel het hele seizoen gebruiken. en het jaar erop voldoet het geloof ik vaak met alleen 2 maanden, tenzij de eczeem weer terugkomt bij stoppen van het middel..(zo heb ik het iig begrepen).

Dus voor mensen die €125 pm kunnen missen, ik zou het dan zeker weten proberen, naar wat schijnt werkt het middel dus echt perfect.

Ik heb deze mensen ook geadviseerd dit middel bij verzekeraars te promoten..gok dat het dan veel laagdrempeliger is en veel meer gebruikt zal gaan worden, sowiezo om te testen en als het werkt gewoon in gebruik te nemen. Zo hebben veel meer mensen en dus ook de paarden, waar het immers om gaat en het spul voor is uitgevonden, de kans op véél minder stress, jeuk en ellendige kopzorgen voor hun baasjes. Ik denk dat er nu slechts een kleine groep mensen dit middel door kunnen blijven gebruiken en een andere groep enkel het middel zullen testen.
Hoop stiekem dat ze zich de prijs kunnen veroorloven van bv de prijs van MSMliquid oid, das een supplement uit de grote paardenwereld en kost omgerekend nog geen €40 per maand..sja en das stukken haalbaarder natuurlijk

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 11:24

geerke schreef:
als het bestaat uit zonnebloemolie en bepaalde eiwitten waarom moet het dan weer 125 euro kosten?
Ik weet wel dat die onderzoeken ook geld kosten,maar toch....

Staat duidelijk dat de grondstoffen heel duur zijn Lachen

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 11:30

Ik dacht dat het middel nog maar net op de markt gebracht werd?
Wij hebben ook een Friese merrie op stal met zomereczeem, de eigenaar heeft het poeder al besteld. In het artikel in Fryso stond dat dit het eerste middel was dat de oorzaak aanpakt in plaats van enkel de jeuk te bestrijden. Ik ben benieuwd Lachen

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 11:55

Nogmaals, als dit het spul is wat ik heb getest he Knipoog
Lees nl dat mijn voorganger het over een poeder heeft en ik had vloeibaar spul, genaamd Hippo Eczema bestaande uit 2 flessen en een fles spray om op te jeukplekken te spuiten.
De ontwikkelingen zijn zover ik weet nog gaande, maarja, ik vraag altijd naar het prijskaartje, want het moet wel financieel haalbaar zijn natuurlijk en toen is mij verteld dat dat de prijs is.
Maar nogmaals, ALS HET OM DITZELFDE MIDDEL GAAT.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 11:56

Het zal mij benieuwen Huilen van het lachen

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 11:59

Amy77 schreef:
Nogmaals, als dit het spul is wat ik heb getest he Knipoog
Lees nl dat mijn voorganger het over een poeder heeft en ik had vloeibaar spul, genaamd Hippo Eczema bestaande uit 2 flessen en een fles spray om op te jeukplekken te spuiten.
De ontwikkelingen zijn zover ik weet nog gaande, maarja, ik vraag altijd naar het prijskaartje, want het moet wel financieel haalbaar zijn natuurlijk en toen is mij verteld dat dat de prijs is.
Maar nogmaals, ALS HET OM DITZELFDE MIDDEL GAAT.

Dit is hetzelfde middel ja.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 12:32

Amy77; Moest je het stroperige spul uit de flessen dan ook over het voeder doen en het zo aan de paarden geven? Ik geloof best dat er een flink prijskaartje aanhangt, maar als het middel effectief helpt is je paard er toch een eind mee geholpen Lachen

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 12:37

Ken je die flessen met 2 doppen? waarbij 1 dop je in de fles kunt knijpen tot een aantal ml? Zulke flessen zijn het, waar je er 2 van hebt en je moet dan gemiddeld 20 ml geven per dag van beide flessen. Over het voer idd, broodje oid. Het ene spul is erg vliebaar en het andere ook, maar wat minder, dikker. Die gaat dus stukken sneller op dan uit de andere fles Knipoog en dan kloppen aan de eind van de rit de verhoudingen niet helemaal meer, want ene fles is al op dan, terwijl je van de andere nog wat mee kunt doen.

Ook al helpt het middel effectief, de paarden hebben er niets aan als je die €125 per maand gewoonweg niet hebt Knipoog is net zo duur als ik 2 ijslanders gezamelijk onderhoud..
Tel dat maar eens op bij je gewoonlijke kosten per maand, dan is het een érg groot bedrag..
Maargoed, ik wacht de prijs nog even af, dit is wat mij in eerste instantie is verteld en ook aan nog een ander tester die ik ken.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 13:08

Mijn paard heeft ook licht eczeem. Kan het nu (nog) goed onder controle houden met regelmatig wassen, plekken insmeren en onder eczeemdeken houden.
Vraag me af, als ze het produkt Hippo Ex Cema gebruiken, of de paarden dan geen deken meer op hoeven.

Ben bang dat mijn verzekeraar het niet gaat vergoeden, omdat het een voedingssupplement wordt genoemd. Deze worden niet vergoed. Als het nu als geneesmiddel wordt geregistreerd, dan zou ik het misschien vergoed kunnen krijgen. Want 125 euro per maand extra aan kosten kan ik ook niet missen. Bloos

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 13:10

NAdit, zover de berichten zijn staan de paarden die getest zijn zonder deken over het algemeen Knipoog

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 13:23

Ik ben ook erg benieuwd hiernaar!