Zondag: Derby voor volbloeds op Duindigt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ronald1982

Zondag: Derby voor volbloeds op Duindigt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 11:16

http://www.ndr.nl

Afbeelding
Renpaarden op renbaan Duindigt
foto: http://www.ndr.nl

Ook in Nederland is de Derby de belangrijkste en meest prestigieuze ren voor een fokker, eigenaar, trainer of jockey om te winnen. Ieder land dat zichzelf op het gebied van de rensport respecteert, kent een eigen Derby. Zoals vrijwel alles wat zich binnen binnen de rensport afspeelt, ligt ook van de Derby de oorsprong in Engeland. De ren werd door de Engelse Jockey Club vernoemd naar de initiatiefnemer van deze ren, The Earl of Derby.

De eerste Derby op de Engelse renbaan Epsom onder de rook van Londen werd in 1780 verreden en gewonnen door het paard Diomed. Nog steeds wordt op Derby Day in Engeland, de eerste zaterdag in juni, een ren verreden met de naam Diomed Stakes.

Aan het einde van de negentiende eeuw werd op de Renbaan Clingendael onder de rook van het huidige Duindigt de eerste Derby in Nederland verreden. Renhistorie DuindigtDe Derby is het hoofdnummer onder de klassiekers die ons land rijk is. De eerste werd destijds in 1897 gewonnen door de voshengst Rex, van de Britse eigenaar Johnstone. Kort nadat in 1911 de totalisator in ons land werd verboden, kreeg de volbloedfokkerij een enorme klap. De Derby verdween van 1913 tot en met 1943 van de agenda. Na de tweede wereldoorlog kende de rensport een opleving doordat er vele volbloeds vanuit Engeland werden geïmporteerd en samen met de tijdens de oorlog vanuit Frankrijk overgekomen volbloeds kreeg de fokkerij weer nieuwe impulsen. Zo konden de klassiekers, waarbij de Derby, in ere worden hersteld. Daar was in 1944 overigens nog weinig van te merken. Twee schimmels, Presto en Bibi, mochten onderling uitmaken wie de snelste was. Presto won en staat in de boeken als de langzaamste winnaar ooit.

Jaarlijks wordt deze ren op de tweede zondag van juli op Duindigt verreden. De Derby is net als in alle landen voorbehouden aan driejarige hengsten en merries. De afstand bedraagt 2400 meter, terwijl de merries een gewicht moeten meedragen van 56 kilo en de hengsten van 58 kilo in de vorm van de jockey met zadel. In het verleden werd de klassieker gewonnen door vermaarde Vries Adrie deNederlandse jockeys als Pex, Van der Kraats, Van Dijk, Delbrassine en Vandeuren, die ieder de klassieker minstens twee keer wonnen. Vorig jaar was in ons land Jimmy Quinn actief, dit jaar maken meerdere Duitse topjockeys zich op voor de Derby. Maar de belangrijkste trekpleister moet toch Adri de Vries zijn. De Nederlander staat bij onze oosterburen al jaren als absoluut topniveau bekend en rijdt in deze editie voor trainer Jan Pubben Oli James. De hengst liet in Duitsland al meerdere mooie dingen zien en won dit jaar al op de enige renbaan die Nederland nog rijk is. Vorig jaar was Pubben, de Koninklijk onderscheiden trainer uit Sevenum, ook al verantwoordelijk voor de Derbywinnaar, zijn elfde inmiddels. Duana won toen met de 21-jarige Stephen Hellyn, die nu voor Pubben in actie komt met Oh Landino. In ieder geval is de Derby van dit jaar met een dozijn deelnemers mooi bezet!

Er zijn zondag elf koersen, waarvan er acht worden gevuld door volbloeds. Waarmee wordt aangetoond dat de belangstelling voor die in Nederland helaas wat onderbelichte tak van sport er nog wel degelijk is. Als opener staat de Fortis (die bank werpt zich steeds nadrukkelijker op als ondersteuner van de sport) Epsom-prijs gepland, het voormalige Criterium der Driejarigen. Een soort Troost Derby derhalve. Ook hier komen de beide topjockeys Gary Hind (met Bravo Bolivar) en Adri de Vries (met Timm's Diamant) aan de start. In de Fortis Sprint is Smoke Alarm niet alleen kansrijk, maar als schimmel met Terry Cain ook makkelijk te herkennen. Bewezen is dat de uitbetaling van schimmels op de totalisator om die reden altijd wat lager is dan zou mogen worden verondersteld. Vooral de niet reguliere bezoeker kiest voor een weddenschapje op een dergelijk makkelijk te herkennen paard.

Henri Ballering heeft zich met zijn Biesdeel Stud weer ingezet voor de Derby der Amateurs. Deze ren werd vorig jaar gewonnen door Le Soleil met de Alkmaarse Leonie Vethaak, die nu met Aligatou verschijnt. Daarmee lijkt prolongatie op voorhand een moeilijke opdracht in een veld van elf combinaties.

Het renprogramma wordt volgemaakt met twee rennen voor Arabische volbloeds en twee rennen die het programma afsluiten. In de voorlaatste ren vinden we Adri de Vries op de rug van Idole Summerland, vorig jaar nog tweede Volbloeds uit de startboxenin de Derby. In de afsluiter rijdt de topjockey die zelfs in diverse oliestaatjes al een hippisch begrip is Special Surprise. De driejarige is een volle zus van Shanice Surprise, die vorig jaar de Productenren won. Zelf was Special Surprise dat jaar de sterkste in de Van Brienen Memoriaal.

Bij de dravers zijn de koersen eigenlijk opvallend massaal bezet. Vooral lokale coryfeeën zijn aanwezig, toch loont het ook voor trainers van elders blijkbaar om zich te melden. Zo treffen we in de tweede koers Wolment Schermer aan. De draver maakt na zijn geslaagde optreden tijdens de Paasmeeting in Alkmaar haar rentree na enkele maanden. Dat de merrie met vaste rijder Hans Crébas toen zelfs haar record aanscherpte, bewees dat ze bij haar eerdere zeges in Wolvega eigenlijk nog lang niet voluit was gegaan. Yason Boko (Robin Bakker), Wyatt Buitenzorg (Kurt Roeges) en Youngstar Mack (komt hij nog in beeld voor de draverversie van de Derby?) hebben reeds veel snellere records en bewezen Kuipers, Jan Edeook te kunnen winnen.

In de vijfde koers verdedigt één deelnemer - na overigens pas één start - zijn ongeslagen status. Winello Toscana (André Bakker) won zijn debuutoptreden in Wolvega, maar in een veld van twaalf jonge paarden is nieuw succes nog niet zo makkelijk te verwezenlijken. Ook in de derde draverij van de dag heeft Jan-Ede Kuipers met zijn Stal Toscana een kanshebber in de vorm van Viduka Boko, die met Ruud Pools twee van zijn drie laatste opdrachten in winst omzette. De ruin is een halfbroertje van de bovenmodale stayer Ranzen Boko.

ERELIJST RECENTE WINNAARS DERBY

2007 Duana

eigenaar M.M. van der Heijden

2006 Aktion Power (DUI)

eigenaar Mevr. A. Gilgasch

2005 Lalapanzi (USA)
eigenaar Richard Arnold
2004 Radjoera (DUI)
eigenaar Biesdeel Stud
2003 Fruhlingssturm (GB)
eigenaar Jan Baggen
2002 Double Fun
eigenaar Biesdeel Stud
2001 Volfonic (IER)
eigenaar Biesdeel Stud
2000 Scarface (GB)
eigenaar Biesdeel Stud
1999 Timm's Cassandra
eigenaar Mevr. T. Timmermans
1998 Crain Decune
eigenaar Bram Kooy
1997 Hypros
eigenaar Cas Schilder
1996 Laiandros
eigenaar Stal Unlimited
1995 Watermill Seven
eigenaar Stal Statenprojekt
1994 Watermill Fourth
eigenaar Stal Statenprojekt

detour

Re: Zondag: Derby voor volbloeds op Duindigt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 12:11

Mmm.. gaaf... Die Watermill paarden doen het ook goed, zeg! Leuk!

Wat is het prijzengeld?

Jammer dat ik moet werken, was graag wezen kijken.

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 13:13

Wat een leuk verslag zeg!
Ben echt razend benieuwd naar morgen.. Jeahhh!!

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 14:35

ja dat stond ook op NDR dat verslag, we'll see!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 15:16

Mooi verslagje *LOL*.
Morgen gaan ze daar gaan met die banaan!
Succes aan iedereen die deelneemt!

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 15:44

play_coy schreef:
ja dat stond ook op NDR dat verslag, we'll see!

Bedoelde meer, leuk dat er iets over de Derby op bokt staat.. Knipoog

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 17:43

Leuk verslag!! Volbloeden ruulllez Tong uitsteken
gaat er iemand naar Longchamp morgen in Parijs??

Invisible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 18:25

Ik ben morgen van de partij

heb geen idee hoe en wat, maar dat zullen we morgen wel zien Clown

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 22:54

ik ga als goed is ook met me vriend maaruh moet je nou perse netjes in jurk(vrouwen) en mannen nou serieus in pak of is dit enkel op ascot??? Geld, geld!

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 23:16

buster4ever schreef:
ik ga als goed is ook met me vriend maaruh moet je nou perse netjes in jurk(vrouwen) en mannen nou serieus in pak of is dit enkel op ascot??? Geld, geld!

nja, ik denk toch van wel.
In ierder geval, als je het aan doet zul je zeker niet uit de toon vallen Knipoog
laat je me iets weten hoe het gegaan is? Ik gok (zoals een belg doet Tong uitsteken) op Soumillon als hij in de kleine races meedoet met Zarkava Tong uitsteken

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 23:55

buster4ever schreef:

nee hoor hoeft niet per se.
ik ga morgen ook in mijn gewone kleren.
Morgen zijn er trouwens ook weer ponyrennen.
Er wordt gestart in 3 categorien en er komen in totaal 30 pony's aan de start.

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 00:10

ik ben ook van de partij!! Heb er echt zin in! Haha!

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 00:36

wil ook gaan!!

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 06:08

iedereen gaat ongeveer in ascot style, je zal wel uit de toon vallen, ik ga ook in ascot style zoals ieder jaar Knipoog

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 09:39

play_coy schreef:
iedereen gaat ongeveer in ascot style, je zal wel uit de toon vallen, ik ga ook in ascot style zoals ieder jaar Knipoog

ik wou zeggen dat je niet in de toon valt als je deftig gekleed bent Haha! net pak enzo .. Knipoog

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 09:41

Ik ga ook, maar denk niet dat ik de heren in het net krijg... en ik ben solidair he, vind het al heel wat DAT ze mee gaan!
Dus wij zullen wel erg opvallen ja! Clown

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 11:45

haha hoelaat begint het eigenlijk?? en ik ben bij me vriend thuis heb gewoon normaal spijkerbroekie heb niks nets mee haha..

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 11:49

buster4ever schreef:
haha hoelaat begint het eigenlijk?? en ik ben bij me vriend thuis heb gewoon normaal spijkerbroekie heb niks nets mee haha..

ben het niet zeker maar op france galop is de gp van paris rond 16u .. je kunt het wss op internet terugvinden

Ronald1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 11:50

Half 2 begint het.

En het is ook heel gewoon om in je spijkerbroek te komen hoor. Heb daarvoor zelf nog nooit een pak aan gehad. Dat pak heb ik de hele week al aan en ben blij dat ik in het weekend in een casual kloffie rond kan lopen Lachen

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 11:53

nou ja ik kom ook vriend heb toch meegestemd Haha!:P word me eerste keer op duindigt..
nu maar even kijken hoelaat we hier weg moeten om op tijd te zijn.. Bloos Haha!

weet iemand trouwens wat de toegangs prijs is??

Ronald1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 12:02

€ 7,00 met gratis parkeren

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 16:03

Hey weten jullie wie er gewonnen heeft?..

Ronald1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 16:13

Finish was ee paar minuten geleden. Classical Song makkelijke winst. Herodot werd 2e.

Invisible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 19:36

en ik al mijn geld op op herodot zetten

wint classical song, maar won toch nog 1 euro 50

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 19:52

Had zo gehoopt op Oli James maar classical song was te verwachten.