Koninklijke hoefijzers van Kerckhaert Vogelwaarde

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Koninklijke hoefijzers van Kerckhaert Vogelwaarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 08:38

www.pzc.nl

Hoefijzerfabriek Kerckhaert in Vogelwaarde is gisteren toegetreden tot het selecte gezelschap bedrijven dat het predikaat 'koninklijk' mag voeren.
Commissaris van de koningin Karla Peijs kwam de oorkonde die daar bij hoort, hoogstpersoonlijk overhandigen aan directeur Rudy Kerckhaert. Dat gebeurde op een feestelijke bijeenkomst waar burgemeester Jan-Frans Mulder tevens de vernieuwde fabriek opende.

Denk niet dat het hoefijzer door de mechanisering in de landbouw en de komst van motorvoertuigen al jaren een stille dood gestorven is. De hoefijzerfabriek van de familie Kerckhaert levert onomstotelijk bewijs van het tegendeel.

Ruim honderd medewerkers verwerken vanuit Vogelwaarde jaarlijks vele tienduizenden tonnen ijzer tot schoeisel voor de edele viervoeter.

De miljoenen ijzers vinden hun weg vervolgens vanuit het distributiecentrum in Hulst naar 75 landen. Op die overwegend internationale markt staat het bedrijf bekend onder de naam 'Kerckhaert Horseshoes'.

Cijfers over de productie en de omzetten houdt de bedrijfsleiding angstvallig geheim. "Het geheim van de smid is voor ons een heel toepasselijk gezegde", zegt bedrijfswoordvoerder Fons Compiet. "We moeten heel discreet en geheimzinnig doen, want de concurrentie ligt steeds op de loer. Je gaat niet weggeven wat je in honderd jaar hebt opgebouwd. De familie Kerckhaert en haar medewerkers hebben heel hard gewerkt om een toonaangevende positie in deze markt te bereiken. Die wil het bedrijf ook behouden."

Fotograferen in de ongeveer vijftienduizend vierkante meter grote fabriekshal is om die reden in principe dan ook uit den boze. Slechts bij wijze van hoge uitzondering poseert Rudy Kerckhaert bij de productielijn.

Als derde generatie in de smedenfamilie stond hij aan de basis van het huidige succes. Toen na 1950 de mechanisatie zich in rap tempo voltrok, werd het trekpaard als werktuig afgeschreven. De ene na de andere hoefijzerfabriek moest in Europa de deuren sluiten, maar Rudy's vader Piet slaagde er desalniettemin in zijn fabriekje draaiende te houden.

Gelukkig kende de mechanisatie ook positieve kanten; de bevolking werd welvarender en mensen kregen meer vrije tijd. Kerckhaert had al snel in de smiezen dat er een nieuwe toekomst voor het hoefijzer in het verschiet lag. Het paard maakte namelijk een wonderbaarlijke come-back als sport- en recreatiepaard en hij speelde daar slim op in.

Kerckhaert begon met de ontwikkeling van ijzers voor die markt, maar de machines waarmee zijn voorvaderen werkten, bleken te traag en te ouderwets. Acht jaar lang werkte hij daarom vaak tot diep in de nacht aan de ontwikkeling van een nieuwe hoefijzermachine.

Ook op het gebied van nieuwe producten zat hij niet stil. Het assortiment werd uitgebreid van 250 - naar inmiddels zo'n zevenhonderd verschillende modellen; van degelijke werkschoenen tot zeg maar exclusieve Prada's voor het paard.

Rudy's zoons Michiel en Martin werken inmiddels ook binnen het bedrijf en reizen constant de hele wereld rond om de hoefijzers aan de man te brengen.

Veel van de paarden die volgende maand in actie komen op de Olympische Spelen in Peking bijvoorbeeld, lopen op 'schoenen' van Kerckhaert. Ook de smid van sjeik Mohamed van Dubai is al jarenlang een tevreden klant. Vooral in de oliestaten en Zuid-Oost Azië blijkt de paardensport nog in opkomst.

Dichterbij huis kan Kerckhaert nog een referentie overleggen waar het bedrijf zich niet voor hoeft te schamen; de hoefsmid van de Koninklijke Stallen van ons koningshuis werkt namelijk eveneens met materiaal van Kerckhaert.

Met trots heeft het bedrijf een kroontje met het bijschrift 'by royal warrant' (bij koninklijk bescheid, red.) toegevoegd aan het internationaal gevoerde beeldmerk. In die zin is de erkenning voor het vele werk dat in tientallen jaren is verzet zowel letterlijk als figuurlijk 'de kroon op het werk'. Directeur Rudy Kerckhaert heeft er maar één woord voor, dat het bijzondere bedrijf zich ruim honderd jaar lang staande heeft weten te houden: 'fantastisch'.

Arabesk

Re: Koninklijke hoefijzers van Kerckhaert Vogelwaarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:12

Tja moet ik ze hier nu mee feliciteren? Koninklijke hoefijzers...

Sigaar

Draak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:13

Geweldig, nu loopt mn paard op koninklijke schoenen! Knipoog

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:47

Arabesk schreef:

Sigaar

Zou je kunnen doen ja...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:53

Wauw, geweldig

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 13:29

Wat zou de sjeik van Dubai betalen voor rondom beslaan? Clown

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 13:45

Vast niet ongeveer 80 euro wat hier gemiddeld betaald word Knipoog

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 14:30

Ik ben altijd trots als een Nederlands bedrijf zich profileerd!
Super, van harte gefeliciteerd met deze bijzondere onderscheiding, die tegenwoordig echt niet zomaar weggeven wordt!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 14:31

Charaz schreef:
Arabesk schreef:

Sigaar

Zou je kunnen doen ja...

ROFL snel van begrip

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 15:11

Nou, ik vind dat je daar best trots op kan zijn ......gefeliciteerd hoor.
Wij kopen onze hoefijzers ook altijd daar in, en zijn altijd tevreden over de producten en de service.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 18:51

ik geloof dat mijn paardje ook op hun ijzers loopt, zou ik even moeten nakijken, maar ik meen mij het logo toch te herinneren vanop de dozen Knipoog

Arabesk : waarom niet? toch niet omdat jij de viervoeters liever zonder ziet?
dit is gewoon een goeddraaiend familiebedrijf, waarom zou dat niet beloond mogen worden?

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 19:08

Paljassofie schreef:
ik geloof dat mijn paardje ook op hun ijzers loopt, zou ik even moeten nakijken, maar ik meen mij het logo toch te herinneren vanop de dozen Knipoog

Arabesk : waarom niet? toch niet omdat jij de viervoeters liever zonder ziet?
dit is gewoon een goeddraaiend familiebedrijf, waarom zou dat niet beloond mogen worden?

Tja, ik moet eerlijk zeggen dat ik haar reactie ook niet helemaal begrijp Verward

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 10:10

Ik snap het wel hoor, Arabesk heeft een aversie tegen bitten, ijzers, bomen etc.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 11:13

Oh op die manier Knipoog
Maar dan kun je toch wel blij zijn voor iemand anders, toch ?