http://www.nieuwsblad.be
Kimberley De Plucker (18) uit Moerbeke-Waas mag als enige Vlaamse de piste in tijdens het internationale paardenspektakel Cavalia in Knokke-Heist. 'Dit is de droom van elke paardrijder. Voor mij komt die uit.'
'Ik ben net terug uit Gent om er een kot te vinden', vertelt Kimberley, als we haar contacteren over haar deelname aan Cavalia. Het meisje heeft net haar diploma middelbaar onderwijs in handen en begint in september aan haar universitaire studies. 'Ik ga misschien rechten volgen. Of een richting die aansluit bij mijn droom om iets in de media te doen, maar dat zien mijn ouders niet echt zitten.'
Veel tijd heeft Kimberley niet om zich het hoofd te breken over haar toekomstige studierichting. Het meisje staat voor de drukste zomer in haar leven. Ze is een van de finalistes Miss Belgian Beauty en in augustus moet ze haar lijf en leden verkocht zien te krijgen tijdens de kusttournee van Ignace Crombé. En dan is er ook Cavalia, het 'magisch spektakel waarin mens en paard elkaar ontmoeten in een wonderlijk decor'.
Het evenement, dat vorig jaar in Brussel 150.000toeschouwers lokte, wordt vanaf 18 juli herhaald in Knokke. Kimberley De Plucker is een van de 37 artiesten die te paard shownummers mogen opvoeren in de piste. De Moerbeekse kan het zelf nog niet bevatten hoe ze in het internationale spektakel is beland.
'Als misskandidate leek het me leuk even op te draven in Cavalia, dus stuurde ik een e-mail. Twee maanden bleef een reactie uit, tot ik uitgenodigd werd om in Cavalia-stad in het Spaanse Bilbao testen af te leggen. Ik slaagde met glans en werd geselecteerd als enige Vlaamse. Er doet ook een Waals meisje mee, maar daar houdt de Belgische inbreng bij op. Het wordt vast een unieke ervaring tussen de acrobaten van Kirgizstan, Rusland, Canada en de Verenigde Staten.'
Kimberley - intussen omgedoopt tot Miss Belgian Black Beauty - werd in haar jeugdjaren twee keer Belgisch kampioen dressuur en één keer provinciaal kampioen jumping. 'Tegenwoordig heb ik niet zoveel tijd voor mijn paard Comancha. Een vriend van me doet met haar mee aan wedstrijden en zelf probeer ik twee of drie keer per week te rijden.'
Extra trainingen komen van pas, want op 18 juli gaat Cavalia in première in Knokke-Heist. Ze zal opdraven in tien à vijftien shows, tot de kusttournee van Miss Belgian Beauty start, begin augustus. Eind september wordt ze in Gent verwacht. 'We zien wel wat het wordt, rechten of een mediarichting. Ik ben klaar voor mijn studies. Tenzij ik Miss Belgian Beauty word, dan schuif ik de boeken een jaar aan de kant.'