Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
runningkawa schreef:Hebben ze ook gekeken naar de reactie van het paard zelf? Of alleen maar wat gewicht gemeten oid?
Daar merk je dat een jonkie bijv toch makkelijker onder je door gallopeert dan wanneer je zwaar gaat zitten
ponyzotje schreef:Euh, het lijkt me gewoon logisch dat er geen verschil in zit? Verlicht zitten wil niet zeggen dat je ineens tien kilo afvalt... Je blijft dezelfde druk uitoefenen... Alleen zou ik zeggen dat verlichte zit misschien slechter kan zijn omdat wanneer je enkel in de beugels steunt, de kracht meer in het midden van het zadel terechtkomt (aangezien de beugels daaraan trekken), terwijl wanneer je zit, je gewicht meer verdeeld is.
Maar een goed zadel verdeelt het gewicht sowieso.
Qua druk kan je toch echt niets veranderen? Da's toch fysica? Het gaat erom dat het paard veel vrijer beweegt, kijk naar voor - en na Caprilli...
Jaimyliefje schreef:ponyzotje schreef:Euh, het lijkt me gewoon logisch dat er geen verschil in zit? Verlicht zitten wil niet zeggen dat je ineens tien kilo afvalt... Je blijft dezelfde druk uitoefenen... Alleen zou ik zeggen dat verlichte zit misschien slechter kan zijn omdat wanneer je enkel in de beugels steunt, de kracht meer in het midden van het zadel terechtkomt (aangezien de beugels daaraan trekken), terwijl wanneer je zit, je gewicht meer verdeeld is.
Maar een goed zadel verdeelt het gewicht sowieso.
Qua druk kan je toch echt niets veranderen? Da's toch fysica? Het gaat erom dat het paard veel vrijer beweegt, kijk naar voor - en na Caprilli...
nee hoor, als je zadel ruggegraat vrijheid heeft, en dat is (mag ik hopen) in de meeste gevallen zo, dan is dat vrijwel niet voelbaar.
Citaat:"We hebben onze aandacht voornamelijk gericht op de vergelijking tussen het blijven zitten in het zadel en de verlichte zit, en volgens veel mensen in de paardenwereld is de verlichte zit beter voor de rug van het paard," aldus Professor van Leeuwen.
"Maar onze resultaten laten niet duidelijk zien dat dit ook daadwerkelijk het geval is. Tot nu toe lijkt er heel erg weinig verschil te zijn.
Maanling schreef:Ik krijg een beetje hetzelfde gevoel als met dat onderzoek over hoe slecht bitten toch wel niet zijn. Ook beetje ongefundeerd.
Cayenne schreef:"We hebben onze aandacht voornamelijk gericht op de vergelijking tussen het blijven zitten in het zadel en de verlichte zit, en volgens veel mensen in de paardenwereld is de verlichte zit beter voor de rug van het paard," aldus Professor van Leeuwen.