"Bestralingstherapie voor paarden met tumoren moet kunnen"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

"Bestralingstherapie voor paarden met tumoren moet kunnen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 18:31

www.thehorse.com

Ook al klinkt bestralingstherapie voor paarden niet erg realistisch, professor in de diergeneeskunde, Janean Fidel, is van mening dat het toch kan. Volgens haar zou bestraling een goede optie kunnen zijn voor verschillende paardentumoren, inclusief melanomen en sarcoïden.

"Alhoewel kanker bij paarden niet zo vaak voor komt als bij honden en katten, bestaat het wel degelijk, en kleine dieren hebben ook baat bij bestraling, dus waarom zouden paarden dat niet hebben? Met bestraling kunnen we ook bij paarden doelgericht tumoren behandelen, zonder daarbij gezond weefsel te beschadigen. Belangrijk is wel dat alleen tumoren die zich niet uitzaaien behandeld worden".

"Tumoren op de geslachtsdelen en het hoofd zijn het makkelijkst te behandelen, maar technisch gezien kan ieder deel dat onder de straal past wel worden behandeld".

Er zijn drie verschillende soorten bestralingsmethodes, ieder met voor en nadelen: brachytherapie (bestraling op een korte afstand), pleisotherapie (bestraling op een zeer korte afstand) en teletherapie (bestraling op een lange afstand). Er zijn inmiddels 6 verschillende Amerikaanse klinieken die bestralingstherapieen voor paarden kunnen toepassen. Iedere kliniek heeft tenminste een of meerdere methodes voorhanden.

_Luziream

Re: "Bestralingstherapie voor paarden met tumoren moet kunnen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 18:53

Ik werk zelf op een bestralingsafdeling voor mensen. Brachytherapie voor paarden, is toch wel intensief en zal erg duur zijn.
Wel goed dat er over nagedacht wordt.

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:44

Mensen een kans, dieren ook een kans! Lachen

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:36

ik vind dit zeer interessant.
Mijn paard heeft een sarcoïd aan de onderkant zitten bij de kaak.
deze is meerdere malen behandeld, zonder succes..

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:37

Bij honden en katten heb ik hele goeie reslutaten gezien dus waarom zou het bij paarden niet kunnen

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 21:21

Ik ben heel blij met dit nieuws! Er werd een lange tijd gedacht dat mijn paard een kwaadaardige tumor had bij haar kaakgewricht. En als dat inderdaad het geval was geweest, zou er niets meerd aan te doen zijn Dus ben zeer blij met dit soort ontwikkelingen!
Ondanks dat het nu geen tumor lijkt te zijn bij mijn paard.

biesbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 21:22

goed dat het kan, hoewel ik het zelf nooit heb meegemaakt lijkt het me heel erg als je paard dit heeft( net als bij mensen en honden katten natuurlijk het is zowiezo erg)

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 22:10

Brachytherapie voor paarden zou echt een uitkomst zijn!!!!

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 13:45

Ja, das best wel goed nieuws. Mijn schimmel heeft melanomen op zijn schoft en rug, voorlopig blijft de ene plat, dus dan nog niet zo'n probleem. De andere is al behandeld met een product onder de huid. Maar ze kunne altijd en overal terugkomen. Ben wel blij dat ze naar een oplossing zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 13:53

Dat zou ik niet snel doen hoor, er zijn grenzen, waar laat je een dier doorheen gaan en hoever ga je de medische molen in omdat je zelf geen afscheid kan nemen.
Nu is er zoveel geld tekort in de zorg voor mensen, hoe willen ze dat rondbreien voor paarden?
Ik ben best sceptisch.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 13:57

[***] schreef:
Dat zou ik niet snel doen hoor, er zijn grenzen, waar laat je een dier doorheen gaan en hoever ga je de medische molen in omdat je zelf geen afscheid kan nemen.
Nu is er zoveel geld tekort in de zorg voor mensen, hoe willen ze dat rondbreien voor paarden?
Ik ben best sceptisch.

Deze paardenbehandeling wordt betaald door de eigenaren, komt dus niet uit het potje van de zorgverzekering voor mensen....
Als mensen dit willen betalen voor hun dier, be my guest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:09

Dan is het een methode alleen geschikt voor miljonairs, maar dat moet iedereen zelf weten wat ze met hun geld doen.
Alleen denk ik dat ik mijn paard eerder een spuitje zou laten geven dan bestralingen en therapien te laten ondergaan. Een paard neemt de beslissing om zich te laten behandelen/mishandelen niet zelf.

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:13

maar als het paard er nog geen last van heeft, maar de tumor wel een gevaar oplevert voor de toekomst (gezondheid) van het paard?
Ik zou er dan heel blij mee zijn als een mogelijkheid als bestraling dan bestaat Ja
Wat ik heb begrepen van dierenartsen in België die ook met dit soort onderzoek bezig waren, gaat het om een gerichte bestraling, dus zeer gelocaliseerd. Waardoor het paard er ook niet al te veel last van hoeft te ondervinden!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:16

[***]: Dat is aan jou, maar als iemand deze behandeling wil toepassen, waarom niet?
Ik ben de mening toegedaan dat je niet mag beslissen over wat een ander zijn/haar paard voor medische behandeling gunt/geeft.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:41

Er staat ook duidelijk dat de meeste behandelingen alleen maar kunnen indien het niet is uitgezaaid en dus je paard gewoon nog kan oud worden! Ik denk dat het een goede aanvullende manier is, en tevens diervriendelijker is dan alle troep die nu wordt ingespoten bij bv sarcoiden.
Ook ik ben van mening dat het aan de eigenaar is om te beslissen wat deze voor medische hulp wil bij zijn/haar paard.