Podiumplaats is het doel voor Diederik van Silfhout

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Podiumplaats is het doel voor Diederik van Silfhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 17:32

http://www.edestad.nl/page/Lokaal/Regio ... 36903.news
edestad.nl

Afbeelding
foto door Elessar

In het Portugese Azeitao wordt van 14 tot en met 20 juli de Europese Kampioenschappen Dressuur voor Junioren en Young Riders gehouden. Bij de geselecteerde Nederlandse ruiters horen de Lunteranen Jarissa en Diederik van Silfhout.

De 18-jarige Jarissa en 20-jarige Diederik hebben het talent van geen vreemde. Vader Alexhoort tot de nationale top bij de Dressuur. Voor de komende Olympische Spelen in Peking staat hij op de reservelijst. ,,Toch moeten wij het zelf in de observatie wedstrijden laten zien'', benadrukt Diederik. ,,Dat zijn vijf door bondscoach Tineke Bartels aangewezen nationale en internationale wedstrijden.''
Met de 10-jarige Ruby ging het bij Diederik bij de Young Riders (tot 21 jaar) zeer voorspoedig. ,,Ik heb telkens het podium gehaald, waaronder een tweede plaats bij het NK. Ruby krijgt steeds meer ervaring. Zij gaat steeds vaster presteren.''
Zusje Jarissa had meer moeite. ,,Bij het NK ging het niet naar wens. De spanning was te groot. Vervolgens werd de druk verhoogd. Ik moest in Rotterdam presteren. Anders geen EK. Gelukkig ging het goed.''

Diederik van Silfhout is klaar voor het EK. ,,Ruby raakte weliswaar geblesseerd na het NK. Zij heeft vier weken moeten stappen. Op zich is dat niet slecht voor een paard. Alleen het ritme moet iets terug komen. Bij het laatste trainingskamp is daar aan gewerkt. In principe is nu alles 100 procent voor elkaar. ''

,,Ik ga dan ook voor een medaille'', stelt Van Silfhout. ,,Ik heb drie kansen. Woensdag en donderdag is er de landenwedstrijd. Natuurlijk is Duitsland de grote concurrent. Op vrijdag en zaterdag een individuele wedstrijd. Eén van mijn concurrenten is vriendin Lotje Schoots. Zij traint veel bij ons, en wij helpen elkaar. De beste drie van de totaal vier Nederlanders rijden zondag de Kür."
Waar het voor Diederik van Silfhout zijn vijfde EK wordt, debuteert Jarissa. ,,Het is belangrijk voor mij de spanning onder controle te houden. Verder wil ik vooral veel ervaring opdoen. Welke plaats dat oplevert, daar heb ik geen idee van. Het zou wel mooi zijn als ik ook de Kür bij de Junioren zou kunnen rijden."

Ongeacht de prestatie op het EK, ligt zeker voor Diederik zijn toekomst in de paardensport. ,,Ik ben er nu al fulltime mee bezig. Train tien paarden. Het is de bedoeling dat ik in de toekomst ook de zaak in ga bij mijn vader. Die is nu ook mij trainer. Het is natuurlijk een ideale situatie dat ik gewoon thuis kan trainen met iemand die enorm veel ervaring heeft. Ik hoop in de toekomst ook de top bij de senioren te bereiken. Veel zal afhangen van een paard. Want zeker op topniveau moet je uitzonderlijk goede paarden hebben en bovendien ook weer een paard achter de hand, als bijvoorbeeld je paard verkocht wordt. Of Ruby dat niveau kan halen, weet ik niet."

Zus Jarissa wil zeker ook in het wereldje blijven.
,,Ik begin voor twintig uur bij een assurantiekantoor in Ede. Daarnaast doe ik nog een deeltijdopleiding voor directiesecretaresse en train vier paarden. Ik wil zeker ook door gaan in de paardensport. Ik vind het ook echt leuk. Waar het uiteindelijk op gaat uitkomen, durf ik niet te voorspellen."

Weltevreden

Re: Podiumplaats is het doel voor Diederik van Silfhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:46

Respect

sammmie

Re: Podiumplaats is het doel voor Diederik van Silfhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:38

leuk