Emmelie Scholtens en Westenwind tijdens een eerdere foto-reportage foto: http://www.sjoert.com
Afgelopen maandag vond in Ermelo op het KNHS-centrum de derde training/verdere selectie plaats in het kader van het wereldkampioenschap voor jonge dressuurpaarden. Voor wat betreft de vijfjarigen besloot de selectiecommissie om pas na de laatste training/selectie op 14 juli aanstaande uit de huidige groep van zeven de uiteindelijke reservecombinatie aan te wijzen. Ook voor wat betreft de zesjarigen wil ze wachten met het definitief maken van de selectie tot de definitieve sluitingsdatum voor opgave. Dit heeft alles te maken met de Olympische Spelen en met de nog steeds aanwezige mogelijkheid dat Vivaldi, Johnson en Voice ingezet zouden kunnen worden in Verden. Hoewel we natuurlijk niet hopen dat er iets met een van de leden van het Olympisch team en/of een van hun paarden gebeurd.
Op maandag 14 juli zien we in Ermelo (KNHS-centrum) aan de start (zie voor tijden bijlage): Vijfjarigen: I.P.S. Welt-All (Diamond Hit x Negro) – Theo Hanzon Westenwind (Flemmingh x Contango) – Emmelie Scholtens Westpoint (Jazz x Michelangelo) – Emmelie Scholtens Winoa (Jazz x Flemmingh) – Bart Veeze Wolly Ann (Stravinsky xx x Ulster) – Christa Laarakkers Wonderboy (Ramon x Nimmerdor) – John Tijssen Wynton (Jazz x Matador II) – Madeleine Witte-Vrees
Zesjarigen: Citango (Contango x Jazz) – Nars Gottmer Valentino S (OO Seven x Contango) – Isabelle van Zaanen Veni Vidi Vici (Krack C x Amsterdam) – Marije Tromp Vivaldo (Polansky x Montecristo) – Mirelle van Kemenade-Witlox Vontango-B (Contango x Jazz) – Madeleine Witte-Vrees
Ik heb de vijfjarigen maandag gezien en vond het zeer verschillende paarden. Allerlei soorten en maten en rijtechnisch ook verschillende niveaus..
Wynton heeft ontzettend veel beweging in huis maar mag nog wat bevestigder, het zag er soms een klein beetje rommelig uit. Wel een plaatje om te zien. Wonderboy leek in de proef gewoontjes maar werd in de training een stuk knapper. Winoa was lastig bovenin te rijden met de neus naar voor, maar dat is ook lastig met zo'n lang dier lijkt me. Heel veel souplesse in het lichaam en de oefeningen zien er allemaal gemakkelijk uit. IPS Welt-All leek me rijtechnisch het verst van allemaal, de hele proef werd foutloos en zonder verstoringen gereden. Het is misschien niet het meest spectaculaire paard van allemaal, maar wel erg goed bevestigd op dit niveau. Vooral de verruimingen in draf en galop, de eenvoudige wissels en de aanleuning en houding vielen me positief op. Wolly Ann was wat nerveus en maakte erg veel fouten, vooral in de galop. Daar moet nog heel wat aan gesleuteld worden wil die over drie weken een goede proef neerzetten. Er ging nog heel veel mis, zowel in de proef als in de training. Westpoint ten slotte was wat moeilijk in de aanleuning, hij trekt er graag wat overheen. Wel een erg fijn achterbeengebruik, mooi front en veel uitstraling.