Afstammelingenkeuring KWPN onderworpen aan experiment

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Afstammelingenkeuring KWPN onderworpen aan experiment

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 20:39

In de Strengen nr. 13, p. 4
Kwpn-magazine

Tijdens de afstammelingenkeuring die het KWPN elk najaar houdt, wordt van de goedgekeurde hengsten een selectie uit de eerste jaargang veulens beoordeeld. Deze keuring heeft tot doel zo snel mogelijk eventuele erfelijke afwijkingen op te sporen en een eerste indruk te krijgen van de verervingen van een hengst. Al jaren wordt deze keuring gehouden op 1 locatie, meestal bij de hengstenhouder bij wie de hengst staat. Dit heeft als nadeel dat er een zogenaamd locatie-effect kan optreden.
Naar aanleiding van een evaluatie in de fokkerijraad en de behoefte om meer bij de fokker thuis te komen gaat binnenkort een experiment van start. De eerste 25 veulens van elk nieuw goedgekeurde hengst zullen bij de fokkers thuis beoordeeld worden door de regio-inspecteurs. De gedachte is dat hiermee een meer natuurgetrouw beeld ontstaat van de vererving van de hengst. Vanuit welzijn's oogpunt is het bijkomend voordeel dat de veulens niet meer hoeven te reizen en dat er één op één contact tussen fokker en inspectie wordt gestimuleerd.
Dit jaar is een proefjaar waarin beide systemen naast elkaar worden uitgevoerd en met elkaar wordt vergeleken. Tijdens deze proefperiode worden besluiten nog genomen op basis van het bestaande systeem. Als blijkt dat het nieuwe systeem uitvoerbaar is en een goed beeld geeft kan het zijn dat het kwpn in de toekomst volledig over gaat op dit nieuwe systeem. De fokkerijraad rijpaarden zal daarover het bestuur adviseren. In haar advies zal dan meegewogen worden hoe geïnteresseerde fokkers zelf ook een beeld kunnen blijven vormen van de nakomelingengroepen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Afstammelingenkeuring KWPN onderworpen aan experiment

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 21:02

En zo kunnen ze bepaalde hengsten mooi de hand boven het hoofd houden.
Schaf de afstammelingenkeuring dan helemaal af net als in Duitsland. De fokker bepaald dan zelf welke hengst hij gebruikt en een hengst die slecht vererft valt dan vanzelf door de mand.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 23:01

Ik vind het maar niks. Wil me liever graag zelf een beeld vormen van de veulens en dat is makkelijker als je er 20 bij elkaar ziet.
Daarnaast moet je dan helemaal gaan blindvaren op het oog van de inspecteur en ik kan niet altijd zeggen als ik de verslagen Ids zie staan dat ik naar dezelfde veulens heb zitten kijken.

Daarnaast weet ik ook niet of de eerste 25 veulens wel een objectief beeld geeft. Sommige hengsten krijgen op voorhand al zo'n promotie mee dat de hengstenhouders de eerste merries voor het uitzoeken hebben en ze dus merries kunnen dekken met veel "fok" in het lijf. De "gewone" kunnen dan wel een cyclus wachten. Dan kun je de beoordeling mooi in de goeie richting drukken. Op doorsnee merries kan zo'n hengst achteraf nog vies tegenvallen. Maar dan is het kwaad al geschied. Dacht dat het stamboek mede de kwaliteit van het paardenbestand naar een hoger plan wilde brengen. Dat bereik je imo op deze manier niet.

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 08:28

ben het helemaal met anne_GTI eens, als je al kijkt naar de merriekeuringen lopen de rillingen over je rug wat betreft de exterieur beoordelingen ( paard zo troontredend zowel op stand als in beweging maar krijgt toch 75 punten voor dit onderdeel) bij navraag vind de inspecteur dat het paard verder wel mooi is en dat de beenstand er niet toe doet????? Tja wat moet je dan nog denken over merrie(eigenaar) keuringen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 09:52

Citaat:
Dit heeft als nadeel dat er een zogenaamd locatie-effect kan optreden

Een goed veulen blijft een goed veulen en dat locatie-effect blijf je altijd houden. (als ik kijk op bokt hoeveel mensen er GP rijden in hun achtertuin en hoeveel er daadwerkelijk in de ring verschijnen...)
Citaat:
Vanuit welzijn's oogpunt is het bijkomend voordeel dat de veulens niet meer hoeven te reizen

Een reis meer of minder maakt ook niet uit, de meeste gaan wel regelmatig mee naar de hengstenhouder als de moeder terug gedekt moet worden. Daarnaast is jong geleerd oud gedaan.

Citaat:
één op één contact tussen fokker en inspectie wordt gestumuleerd

En alle andere fokkers moeten dus maar gaan blindvaren op wat de inspectie ervan vindt. Ik vorm me liever een eigen mening over een bepaalde hengst. Soms wijkt die nogal af en smaken verschillen tenslotte.

Citaat:
In haar advies zal dan meegewogen worden hoe geïnteresseerde fokkers zelf ook een beeld kunnen blijven vormen van de nakomelingengroepen

Bijna niet dus. Je zal de regio-inspecteur achterna moeten gaan rijden. Kost veel teveel tijd (en benzine) Lijkt me ook niet anders dan dat het advies negatief moet zijn.