Boerka een rage onder paardenhouders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jemawi

Boerka een rage onder paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 10:48

http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/drent ... denhouders
Bron: http://www.dvhn.nl

De ene paardenhouder vindt het zomerzotheid, de ander zweert erbij: de 'paardenboerka'. In het openbaar vervoer mag de boerka dan taboe zijn, in weilanden is het dit jaar een regelrechte rage. (zie videoverslag) Steeds meer paarden dragen ze tegen de insecten. En niet zelden wordt tevens het lijf van de viervoeter compleet ingepakt.

Stef van der Meulen uit Noord-Sleen heeft al duizenden dekens verkocht. Ze gaan de hele wereld over. "Ik verkoop dekens tegen zomereczeem, dat is een allergische reactie op vliegenbeten. Vroeger gingen paarden die hier last van hadden meestal naar de slager, omdat ze hun staart en manen kapotschuurden en overal eczeemplekken kregen. Maar een paard is tegenwoordig een huisdier. Mensen doen er alles aan om hun viervoeter met eczeem toch te houden door goede verzorging. Vandaar dat je steeds meer paarden ziet met dit soort dekens."

Daarnaast is er een uitgebreid assortiment luchtiger vliegendekens op de markt. Want paarden hebben steeds meer last van vliegen, zegt Marcel Reinders van ruitersportzaak Reinders uit Hoogeveen. "Doordat minder bestrijdingsmiddelen worden gebruikt, ecologisch bermbeheer wordt toegepast en de zachte winters zorgen ook voor meer vliegen." En dus verkoopt hij ook dekens als warme broodjes...

Jemawi

Re: Boerka een rage onder paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 10:52

Check vooral het filmpje op de site Knipoog

9166schier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 13:47

Geweldig filmpje!

En ja mijn paard doet helaas ook noodzakelijk mee aan de "rage" Huilen

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 13:49

Het is dat je zegt dat er een paard onder zit.
Want het had net zo goed een ezel kunnen zijn.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 13:50

Haha, een boerka Haha!
Het valt idd wel op dat er steeds meer paarden met vliegendekens of maskers de wei op gaan, kan me voorstellen dat het voor de niet-paardenkenner een raar gezicht is.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 13:52

Ik heb nu de wei niet meer op gesplits en moet dus 1 hengst nu ook 'kleren' gaan aantrekken. Voorheen zette ik hem alleen tussen 10 en 12 na buiten .

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 13:52

Alls je wel moet voor de gezondheid van je paard oke.
Maar zelf zou ik het niet doen omdat het leuk is.
Wat ik het overgens echt niet vind.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 13:54

mijn paard krijgt juist jeuk van dr masker. Die krijgt ze ook alleen op als er echt veel vliegen zijn.
Maar ik kan me voorstellen dat het voor sommigen een uitkomst is.

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 13:57

Laatst bijgewerkt door Latruda op 05-07-08 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

GamblersCup

Ik ben niet van de dekens, maar ik heb een exzemer ingepakt rondlopen hoor. En ze hebben allemaal een vliegenmasker om. Als ik zie hoeveel last ze hebben van de vliegen en dazen..

Heb vanmorgen nog 2 vliegendekens gekocht, maar dat was dus een niet zo slimme investering. Mijn veulen trok binnen 10 minuten de deken van de Dartmoor af en daar zit nu een groot gat in. De merrie gaat er prima mee om, jaagt haar veulen weg als die er aan wil trekken. Maar ik zag (gelukkig op tijd) dat de deken te laag hangt voor het veulen om te kunnen drinken Boos!
Die heb ik dus ook maar weer afgedaan. Dat worden dus duurdere dekens met buikflap, zodat het veulen kan drinken en het niet zomaar van de pony afgetrokken kan worden. Kunnen ze ook nog mee rollen.
Duur geintje, maar de dazen beginnen nu in grote getallen aan te rukken en die arme paarden worden kapot gebeten.

000

ook mijn knol doet mee aan de rage(wat is toch hip met haar mutsje Haha! )
zonder ligt haar hoofd helemaal open tot bloeiens toe.
ook heeft ze vliegendeken op, anders schuurt ze zich letterlijk kapot.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 13:58

Ja alls je nou een paard hebt waarbij het schadelijk is voor zijn gezondheid is zon boerka een uitkomst.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 14:06

Haha, mijn paarden doen hier niet aan mee. Nagelbijten / Gniffelen Vliegenspray op, en ze hebben echt bijna geen last van de vliegen! Lachen
Kan me wel voorstellen dat paarden met eczeem zo'n deken opkrijgen. Ja

Hier worden de dekens trouwens niet eens heel gelaten. Meerder pogingen gedaan, dekens pasten echt goed, maar ze beten elkaars deken kapot....

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 16:02

Ik heb zelf ook een eczemer onder een boett deken lopen.
Daarnaast voor mijn 2 andere pony's een vliegendeken gekocht, ze lopen er nu voor het eerst mee en dat gaat prima.

Ik ben ook niet echt van de dekens, maar constant vliegenspul blijven spuiten word ik ook niet echt vrolijk van.

Maja...boerka? Arme paardjes Knipoog

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 16:10

Prachtig filmpje. Ik heb ook zo'n vliegenmasker. Je hebt ze nu zelfs met ogen erop, haha. Maar die rotbeesten zijn wel een serieus probleem. Vandaag nog, eerst heerlijk gereden, maar tijdens het uitstappen is het massaal 'attack!' op dat bezweette paardenlijf. Hij wordt daar erg vervelend van en de spray is dan ook allang uitgewerkt.
Boeren met koeien klagen ook steen en been. Waar onze paarden last van hebben, geldt net zo goed voor koeien. Ik vraag me af waar we goed aan doen.....misschien toch maar wat minder natuurlijk en wat agressiever sprayen en smeren?
Wie het weet mag het zeggen en die wordt er waarschijnlijk steenrijk mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 16:13

Maartje_M schreef:
Haha, een boerka Haha!
Het valt idd wel op dat er steeds meer paarden met vliegendekens of maskers de wei op gaan, kan me voorstellen dat het voor de niet-paardenkenner een raar gezicht is.

Laatst zat ik in de trein tegenover twee oudere vrouwen en reden we langs een wei vol paarden die helemaal ingepakt waren. Die dames begrepen het niet, zo koud was het immers niet Knipoog

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 01:29

ON>VN

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 07:04

met willem moest ik ook aan de boerka Haha! zo noemde we hem dan ook terror willie Haha!
hij stond ook ingepakt met hoofdkap van boett.
1 troost, nu hij overleden is heeft hij daar ook geen last meer van. hij zat van kop tot staart altijd onder de bulten, ook in de winter.. zo zielig altijd

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 07:37

Het is ook echt te erg met de dazen aan het worden. Ze worden elk jaar agressiever. Vliegensprays helpen al lang niet meer, door de nevel heen vliegen ze erop. En als ik ze wegjaag van het paard komen ze mij bijten Clown
Ik denk er enstig over om vogels te gaan kweken en die 's zomers los te laten Clown

Mazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 07:51

Hahah, geweldig dat filmpje...

Maar ehh mijn paarden hebben ook een boerka hoor, ideaal! Ik noem het altijd hun ridder outfit..
Zoals Urielle ook zegt, het is echt vreselijk met de dazen. Ze steken zo gemeen...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 07:55

Leuk filmpje !

Ik doe helaas ook mee aan de rage. Zonder maskers dan, zolang de ogen niet vies zijn vind ik de maskers niet nodig en de paarden krijgen er snel schuurplekken van.

Wel heb ik een eczeem merrie, die staat ingepakt. En dit gaat dit jaar heel erg goed. Ik was denk ik goed op tijd dus Haha!

De andere volwassen merrie heeft een ontzettend dun huidje, ik kwam laatst en toen zat ze onder de bulten, toen heeft ze ook een deken van me gekregen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 08:07

Ik noem het al jaren een boerka. Vind het alleen een beetje apart om het een 'rage' te noemen, dat klinkt zo negatief. Alsof mensen er alleen aan meedoen 'omdat een ander het ook doet'.

De paarden bij ons op stal varen er wel bij. En zelfs ondanks de boerka is het eerste wat ze doen als ze op stal komen toch nog even flink met de hals tegen de balken schuren. Dragen ze geen boerka, dan gaan ze nog harder tekeer en dan vliegen ze ook als idioten door de wei. Zo'n deken helpt dus wel degelijk. De Fries in het buurweiland staat dag en nacht buiten onder een Boett-deken, waar inmiddels de gaten in vallen want die schuurt er keihard dwars doorheen, zo erg is het bij haar.

Neuh, een rage kan ik het niet noemen. Wel bittere noodzaak - ik ben blij dat mensen de moeite nemen om het hun paard zo aangenaam mogelijk te maken in de zomer.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 08:32

Heb er 5 minuten of meer over nagedacht wie die Amazone toch is..... ik wist dat ik haar kende....

Ik ben er eindelijk achter, is een lerares/instructrice van school! Wat is de wereld lekker klein zo.

Maar idd, die dazen zijn alweer erg vervelend. Op concours hoef je ook niet meer te komen zonder dat je je paard in die stinkende rotzooi spuit!

Otex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 08:42

hahah het is wel een leuk gezicht, maar mijn pony is ook een eczeem klantje maar hij draagt geen deken, dekens vind hij helemaal niks. Ik heb een middeltje en dat helpt heel goed, eerst schuurde hij alles kapot en nu ziet hij er weer supper uit. en hij heeft ook van geen enkele vlieg meer last

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 08:49

haha wat leuk, dat was karin, mijn lerares op school.
mijn paard heeft wel eens bultjes, maar hij lijkt zich helemaaaal niet druk te maken om de vliegen als hij in het land staat,m dus ik laat hem lekker bloot.

maar voor de paarden die echt gaan schuren is het ook wel een uitkomst natuurlijk.