Tien Belgische trekpaarden eindigen mogelijk in worstfabriek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Tien Belgische trekpaarden eindigen mogelijk in worstfabriek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 09:28

http://www.gelderlander.nl/voorpagina/r ... obleem.ece
gelderlander.nl

Ze zijn er heel eerlijk in: ze hebben het houden van Belgische trekpaarden – 'Belse knollen' in de volksmond – onderschat. Wim en Jeanet den Hartog uit Maurik kochten drie jaar geleden met de beste bedoelingen tien veulentjes.

Ze redden de hengstjes zo van een vrij zekere gang naar een Italiaanse salamimaker of Nederlandse frikandellendraaier.

De Den Hartogs wilden er ook een eigen probleem mee oplossen. "Ik kon honderd euro krijgen en geen cent meer voor al het hooi van zeven bunder weiland. Toen zei ik: dat nooit, bekijk het maar", herinnert Wim zich.

Hij zocht en dacht een goede oplossing te hebben in de kudde veulens. Hij kocht ze overal in het land, zette ze bij elkaar en redde ze zo van de slacht.

Het was en is een prachtgezicht. De dieren zijn ook winterhard. Tot zover de pluspunten.

Maar ze moesten worden bijgevoerd en niet zo'n beetje ook. Wim somt op wat ze naast het vele gras tot nu toe verorberden: " Voederbieten: 150 ton; 300 balen kuilvoer; 50 ton voederwortels en 50 ton snijmaïs plus, alleen al het laatste jaar: 15.000 broden."

Maar het bijvoeren is niet het grootste probleem. Dat zijn toch de jongeheren zelf. Vroeger speelden ze lekker samen, maar nu, onder invloed van opspelende hormonen, gaat het er steeds harder aan toe. Ze willen uitvinden en laten zien wie er nu eigenlijk de baas is. En dat gaat gepaard met gigantische trappen.

De veulentjes van toen zijn intussen imposante hengsten. "Moejje daar zien, die heeft er een van een meter" , riep laatst een fietsend meisje tegen haar vriendinnetje.

Over zo'n opmerking valt nog wel te lachen, maar de rest van het pubergedrag bij de heren, geeft zorg. Ze worden steeds vuriger en dat wordt alleen nog maar erger.

De dieren castreren is een optie. "Dat kost 750 euro per dier dus dan ben je 7500 euro verder. En dan nog: ze zouden iets te doen moeten hebben. Maar wij kunnen dat niet met alle tien", zegt Jeanet. Ze zouden daarom het liefst dieren verkopen. Wim: "Binnen zes weken zijn ze af te richten voor de koets. Ze kunnen ook onder het zadel. Ze hebben nu de leeftijd om afgericht te worden."

Als zich niemand meldt, wacht de gechipte heren met stamboek, misschien alsnog de worstfabriek. " Het zou een ramp zijn, maar wat dan?", aldus de Den Hartogs.

Klik hier voor een foto.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 05-07-08 14:13, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Telefoonnummer uit artikel verwijderd

KiWiKo

Re: Tien Belgische trekpaarden eindigen mogelijk in worstfabriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 09:30

tsja............. wat moet ik hier nu van vinden.......... ik ga hier eens over nadenken........

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 09:31

Bezint, eer gij begint ......

En dan op de emotie van de lezer inspelen die een puberhengst moet kopen die waarschijnlijk nog niks kent Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 09:34

750 voor een castratie?
Naar de kliniek is toch niet verplicht

En de rest, tja lekker ondoordacht die mensen
Grote penny's zijn het geweest.
Paardjuh redden van de slacht zonder na te denken over kosten

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 09:35

typisch geval van mensen die veulentjes lief en aardig vinden, en niet over laten na dachten.. Adveer met die beesten en ze gaan heus wel weg.. maar om dan de publiciteit op te gaan zoeken?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 09:36

Voederbieten, kuilvoer en brood voor trekpaarden?!? Das hartstikke slecht! Heel leuk dat mensen zo'n veulentjes proberen te redden, maar ze hadden we vantevoren wat meer boeken mogen lezen.. Ze hebben geluk dat de dieren nog niet hoefbevangen zijn geraakt met al dat suikerrijk voer.
Ook niet slim dat ze hen niet hebben laten castreren als veulen ipv wachten tot ze 3 jaar zijn..
Ik hoop dat ze de dieren kunnen verkopen, en ze alsnog een goed huis krijgen Lachen

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 09:36

Dat dacht ik ook 750 voor castratie:S....
Oke die van mij was welles waar geen belg, maar een gewoon paard.. maar maakt dat verschil dan?
Ik heb een paar maand geleden 120 euro betaald inclusief voorreikosten antibiotica en verdoving, de castratie zelf natuurlijk ook.

Castreren als veulen zou ik zowiezo niet doen, ik vind dat ze wel een beetje de mogelijkheid mogen krijgen om uit te groeien, wat dat betreft vind ik dat ze op dat gebied geen fouten gemaakt hebben.

En ik denk dat er toch best wel liefhebbers voor die dieren zijn, als ik de ruimte en het geld had, dan had ik er zo 2 willen over nemen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 09:39

Verward Tja, wat moet je hier van zeggen. Lijkt toch dat volwassenen wel nadenken over de toekomst.
Je weet toch dondersgoed, dat dit gaat gebeuren als je zoveel hengsten bij elkaar zet en er verder niks mee doet.
Nu worden er weer paarden slachtoffer van het achterlijke gedrag van de mens.
Kan er zo kwaad om worden hé, het zijn geen dingen die je maar weer weggooid als je er genoeg van hebt of als ze even wat duurder zijn dat jou uitkomt..

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 09:41

KiWiKo schreef:
tsja............. wat moet ik hier nu van vinden.......... ik ga hier eens over nadenken........

Ook zonder nadenken.... himmels wat een raar volk kuiert er toch door dit land.....

edit: en dat de prachtige afzetting waar ze achter schijnen te blijven....

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 09:43

Wat een ontzettend onnodig sentimenteel geblaat van die mensen zeg. Je kan toch op je vingers natellen dat 10 paarden ontzettend veel geld kosten, en dan nog doen alsof het allemaal niet hun schuld is (want zij zijn zielig) en ze slachtoffer zijn geworden van iets dat ze helemaal zelf in de hand hebben. Vind dit wel een typisch voorbeeld van het onnagedacht paarden kopen wat je steeds vaker en vaker ziet gebeuren.... dus nee, ik vind hun maar eikels.. beide... stelletje penny's dat het er zijn.. grrrrooommmm. (en helemaal erg, op het schuldgevoel van de mensen inspelen, alsof het dan onze schuld is als ze worden geslacht... wat een stel.. gatverdamme! wurg!)
Laatst bijgewerkt door Benfan op 05-07-08 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 09:43

Je zou zeggen dat het idee op zich niet slecht was...
Maar er is gewoon niet over nagedacht. Dacht hij nou echt dat hij 10 belse hengsten op een weiland kon laten staan zonder ze bij te voeren of ze te castreren, onbeleerd, jarenlang?

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 09:45

pfff....weet niet zo goed wat ik hier van moet denken...

Het is natuurlijk vervelend als je het niet meer kan opbrengen om voor 10 paarden te zorgen...maar als ik lees wat voor voer ze geven..pffff...en 750 voor casteratie?..wel heel erg veel hoor...Paarden kunnen makkelijk ter plaatse behandeld worden, toch?..scheelt ernorm veel kosten...

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 09:48

750 euro voor een castratie??? dat is wel een heeeele dure dierenarts.....en al dat voer.... alleen kuil is wel voldoende hoor.....

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 09:49

het waren goede bedoelingen wij hadden ze tenslotte toch maar laten slachten. Het is alleen heel jammer dat die mensen nooit zijn benaderd van joh die paarden worden groter en duurder enzo. Dus om dan te zeggen het zijn maar eikels of pennys vind ik toch te ver gaan!! Het was goed bedoeld alleen geen deskundige hulp ingeroepen van ervaren mensen om ze te helpen. En dat is jammer als niemand ze wil gaan ze toch weer naar de slacht en wij kraaien er niet om anders hadden we als ze veulens waren er iets aangedaan!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 09:50

jammer dat het zo gelopen is.
zou er zo 1 willen hebben

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 09:50

Even nagerekend: 15000 broden het afgelopen jaar, dat is 4 broden per paard per dag!! Dat is echt zoooo slecht!!

Is er niemand van bokt die daar in de buurt woont eigenlijk?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 09:52

Ik ben eruit wat ik ervan moet vinden............

ik vind het een huilenbalk verhaal......... !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 09:53

waar wonen ze dan?
kan dat nietr vinden in het verhaal

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 09:54

Citaat:
Wim en Jeanet den Hartog uit Maurik

Knipoog

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 09:54

Tja... Ik weet ook niet zo goed wat ik moet denken.

Hun bedoelingen waren goed, maar als je het nu bekijkt en die paarden komen nergens anders terecht, dan blijkt het achteraf gewoon uitstel van executie geweest ze zijn. Zonde van zo'n mooie paarden...

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 09:55

Die heeft ze vandaag nog alle 10 verkocht...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 09:58

Wat een onzin om er bij te zetten dat ze anders alsnog naar de slacht gaan, poging om ze makkelijker te verkopen ofzo?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 09:59

Ja dat denk ik ook.

Ik hoop wel dat de kopers slim zijn, en niet meer dan de slachtprijs betalen.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 10:00

Ja denk dat ze wel weggaan maar meer uit medelijden, als ze echt weg moesten had ik gezegd breng er maar 1 gecastreerd en wel.. Maar dat zie ik niet gebeuren.. vind het gewoon zielig dat dit via publiciteit moet, terwijl elke handelaar e.d. ook gewoon zijn best moet doen om geld te verdienen en die zoeken ook niet de publiciteit op met een zielig verhaal

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 10:02

Allereerst: Wat zitten er leuke exemplaren bij , als ik de foto zo zie!

Beetje ondoordacht om zo maar even 10 paarden te kopen. Natuurlijk wel leuk gespeeld zo, via de media. Ik hoop wel dat er een leuk plekje voor elk paard gezocht kan worden.