MRSA-bacterie geconstateerd op paardenfaculteit Utrecht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

MRSA-bacterie geconstateerd op paardenfaculteit Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 11:46

http://www.ad.nl/utrecht/stad/2410897/M ... nboeg.html
ad.nl

Vijftien medewerkers van de faculteit Diergeneeskunde zijn positief getest op de ziekenhuisbacterie MRSA.

Bij alle 114 medewerkers en co-assistenten werd een test afgenomen, toen bleek dat begin dit jaar relatief meer paarden binnen de Universiteitskliniek voor Paarden (UKP) de bacterie bij zich droegen.

De bacterie kan niet veel kwaad voor gezonde mensen en dieren. ,,Hij verdwijnt vanzelf binnen een paar weken,’’ zegt Jacqueline van Winden, persvoorlichter Diergeneeskunde. Van de vijftien positief geteste mensen droegen zeven van hen de bacterie binnen een week al niet meer bij zich. De rest liet zich behandelen. ,,Als je sneller van de bacterie af wilt, kun je een speciale shampoo en neuszalf gebruiken.’’

Voor zieke mensen of mensen met een open wond is de bacterie wel gevaarlijk. Van Winden: ,,Mensen die de bacterie bij zich dragen, moeten dit bij een ziekenhuisbezoek vooraf melden, zodat kan worden voorkomen dat de bacterie overslaat op andere patiënten.’’

De Universiteitskliniek voor Paarden heeft voor eventueel besmette paarden een isolatieprotocol: zij worden afgezonderd van de andere dieren.

De reden voor het verhoogde aantal besmettingen is onbekend.

SillyB

Re: MRSA-bacterie geconstateerd op paardenfaculteit Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 11:51

ehm... en nu?
Je moet dus oppassen als je zelf wat minder weerstand hebt, bij mensen die daar werken?

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:14

Hmmm dus zoals nu al schijnt te gebeuren bij varkensboeren, (die worden apart van de andere patienten gelegd in het ziekenhuis vanwege deze bacterie die heel veel varkens schijnen te hebben heb ik begrepen)
gaat dat straks ook bij paardenmensen gebeuren als blijkt dat heel veel paarden deze bacterie bij zich dragen?
Dan straks blijkt dat andere huisdieren ook drager zijn van MRSA zouden wel eens heeeel veel mensen MRSA bij zich kunnen hebben.
Er zijn wel wat varkensboeren in Nederland, maar veel meer paardenmensen lijkt me, dat zal toch echt problemen (sterfgevallen dus) gaan opleveren lijkt me?

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:16

Ik heb trouwens nog wel mijn vraagtekens bij de berichtgeving; er wordt nogal luchtig over gedaan dat deze bacterie vanzelf weer verdwijnt na een paar weken, of dat je er een zalfje voor kunt gebruiken waarmee je de bacterie kwijtraakt.
Alleen als er veel paarden drager zijn, dan betekent dat dus dat je elke dag daarmee in aanraking komt.
Kan je wel fijn een zalfje smeren maar dat heeft dan niet zoveel zin..

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:25

Gezonde mensen en dieren zijn dit virus idd zo weer kwijt!
In het ziekenhuis zijn wij er erg allert op als mensen vee hebben en dan met name varkens maar ook dierenartsen horen tot de mensen die dus gescreend worden. Naast de mensen die dus in de fagelopen weken of maanden in een buitenlands ziekenhuis hebben gelegen.
jammer dat nu dus ook in de dierenwereld dit virus al aangetroffen wordt.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:27

Het is een bacterie, geen virus.

marijkuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:31

In het ziekenhuis word je niet blij als je mensen die verdenking mrsa of mrsa hebben (werk zelf in een ziekenhuis)
patiënten worden dan geisoleerd verpleegd..

bij mrsa is een bacterie die resistent is tegen antibiotica...

idd jammer dat het nu ook in de dierenwereld zit..

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:37

marijkuh schreef:
In het ziekenhuis word je niet blij als je mensen die verdenking mrsa of mrsa hebben (werk zelf in een ziekenhuis)
patiënten worden dan geisoleerd verpleegd..

bij mrsa is een bacterie die resistent is tegen antibiotica...

idd jammer dat het nu ook in de dierenwereld zit..

Ik neem aan dat je mrsa of mrsI bedoeld? staat 2 keer mrsa namelijk Haha!
Het is niet resistent tegen ALLE antibiotica maar wel bijna alles, er zijn gelukkig nog middelen die wel werken maar hoelang dat nog zo is... kwestie van tijd totdat het daar ook resistent tegen is...
volgens mij is er nog steeds discussie gaande of het nou van de mensen of van de dieren af komt, waar is het ontstaan? Het komt namelijk zowel humaan (niet in NL) als onder bijv varkens veel voor.

Ik weet trouwens wel zeker dat de kliniek alle hygienemaatregelen e.d. netjes doorvoert dus als je er naartoe moet hoef je je geen zorgen te maken dat je het oploopt ofzo.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 13:00

Die mrsa hebben, of van mrsa verdacht worden. Zo is die post bedoeld.

Mooi onderzoek, nu blijkt dat na varkens en kalveren ook paarden MRSA kunnen overdragen op mensen.
Ik ben er niet bang voor, en verwacht dat in de toekomst blijkt dat heel veel dieren MRSA bij zich dragen.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 13:04

MRSA kan nog behandeld worden met 1 soort antibiotica, nl dalacin. maar dat is echt een paardenmiddel..
Ik heb me laatst laten testen omdat mijn paard tussen de koeien en kalveren staat, maar ik was gelukkig negatief (werk op een chirurgische afdeling)

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 13:10

FitzChivalry: dat geldt voor de mensen MRSA.
De MRSA van varkens (alle stammen die in NL zijn aangetoond) zijn nog altijd prima gevoelig voor gewone trimethoprim. Ik vermoed dat de "paarden" MRSA ook gevoelig is voor trimethoprim.
(Momenteel loopt er onderzoek of de varkens MRSA van mens op mens kan overgaan, ik ben hiervoor getest.)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 13:11

mijn fries heeft de staphiloccocus aureus op zijn benen,deze heeft dus de naam niet resistent te zijn,nou ik krijg hem niet weg hoor....

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 13:14

De SA in MRSA staat voor Staphylococcus aureus: (de MR staat voor Meticilline resistant). Sowieso is SA een nare bacterie die moeilijk te bestrijden is.

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:31

geerke schreef:
mijn fries heeft de staphiloccocus aureus op zijn benen,deze heeft dus de naam niet resistent te zijn,nou ik krijg hem niet weg hoor....

Is er dan wel eens een resistentiebepaling gedaan? Als je behandeld met een middel waar ie resistent tegen is, krijg je 'm ook niet weg...

-----------------------
Er zijn nog wel meer middelen waar een MRSA gevoelig voor kan zijn. Trim bijvoorbeeld Ja "Mensen"MRSA is meestal wel resistenter, maar nog wel behandelbaar. Maar dat zijn meestal middelen met ontzettende bijwerkingen, die je dus liever niet wil geven... Uitbraken zijn niet leuk, maar wel meestal vrij snel onder controle. Tenminste, hier wel.
Ik werk op het lab waar wij dus materialen binnen krijgen die we moeten testen op MRSA.

En het is inderdaad een wisselwerking: je kunt jezelf wel behandelen, maar als je paard 't draagt, heb je 't binnen no time weer terug... Maar er wordt volop onderzoek gedaan naar die overdraagzaamheid. Tot nu toen hebben we in NL heel weinig problemen met MRSA -vergeleken met andere (Europese) landen- dankzij ons strenge antibioticabeleid.

bimmezs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 19:25

Mmm,ok mijn paard staat daar maar als ik het dus goed heb gelezen kan ik dus gewoon op bezoek gaan zonder me zorgen te maken? Bloos

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 19:28

Ik werk met varkens de hele week, dus 99,9 procent kans dat ik hem ook draag .

Idd erg lastig bij een ziekenhuis bezoek,en nog lastiger als ik naar spoedeisende hulp moet .

Maar dat paarden het ook bij zich droegen was al veel langer bekend, ze willen toch ook gaan invoeren dat mensen met paarden zich ook moeten testen voor zh bezoek Lachen

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 19:49

bimmezs schreef:
Mmm,ok mijn paard staat daar maar als ik het dus goed heb gelezen kan ik dus gewoon op bezoek gaan zonder me zorgen te maken? Bloos

Ja hoor, don't worry! Als het niet kon hadden ze dat allang laten weten!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 20:31

Het is al zo lang bekend dat paarden net als varkens de MRSA-bacterie bij zich kunnen dragen. Blijkbaar heeft Utrecht nu een reden gehad om iedereen te testen en dan valt het ineens op Clown

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 21:57

MRSA afkomstig van varkens is nog gevoelig voor andere antibiotica als de MRSA van humane afkomst. Ik denk dat dit voor deze variant ook geldt?
Ik vind idd het nieuwsbericht nogal luchtig. MRSA is namelijk een steeds groter probleem aan het worden. Waarom dragen deze paarden de bacterie mee? En hoeveel paarden zijn er in het algemeen eigenlijk mee besmet? Ben wel benieuwd naar dit soort informatie eigenlijk.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 23:22

deze berichtgeving zaait onnodig paniek bij onwetende personen.
Net als wat crossmonster zegt dat zij het ws heeft omdat ze tussen de varkens zit, heb ik het ws omdat ik tussen de kalveren zit.
Maar hoe meer ze onderzoeken, hoe meer er aan het licht komt.
Zolang je geen verminderde weerstand hebt is er niets aan de hand.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 07:34

gomir schreef:
Het is al zo lang bekend dat paarden net als varkens de MRSA-bacterie bij zich kunnen dragen. Blijkbaar heeft Utrecht nu een reden gehad om iedereen te testen en dan valt het ineens op Clown

Ja best raar dat het nu pas naar buiten komt eigenlijk...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 09:41

Als er iets ECHT aan de hand is op de faculteit staat het in onze online leeromgeving bij de berichten van de faculteit (vb een keer papegaaienziekte bij de duiven) en daar staat helemaal niks...
Dit bericht is sowieso al een ophef om niks idd aangezien MRSA al veel meer voorkomt, bij de laboratoria e.d. wordt iedereen sowieso getest, omde haverklap is er dan wel iemand positief. Natuurlijk is MRSA op zich een flink aandachtspunt want het kan wel een groot probleem worden. Maar dit bericht verbaasd me niks en kan me er ook niet druk om maken aangezien dit verder op dit moment geen gevolgen heeft.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:13

Zwerte schreef:
Natuurlijk is MRSA op zich een flink aandachtspunt want het kan wel een groot probleem worden.

Sterker nog, in een heleboel landen ís het al een groot probleem. Nederland heeft nog een streng antibioticabeleid, waardoor de MRSA problemen in NL beperkt zijn. Dat is niet in elk land zo.
Er zijn al MRSA soorten ontdekt die dus ook al resistent aan het raken zijn voor antibiotica waarvoor het eerst nog gevoelig was.

Dit nieuwsbericht in het algemeen is niet zo schokkend dus, maar ik vind het wel belangrijk dat mensen over het algemeen meer bewust moeten worden over wat MRSA is.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:23

Sieltjuh schreef:
Zwerte schreef:
Natuurlijk is MRSA op zich een flink aandachtspunt want het kan wel een groot probleem worden.

Sterker nog, in een heleboel landen ís het al een groot probleem. Nederland heeft nog een streng antibioticabeleid, waardoor de MRSA problemen in NL beperkt zijn. Dat is niet in elk land zo.
Er zijn al MRSA soorten ontdekt die dus ook al resistent aan het raken zijn voor antibiotica waarvoor het eerst nog gevoelig was.

Dit nieuwsbericht in het algemeen is niet zo schokkend dus, maar ik vind het wel belangrijk dat mensen over het algemeen meer bewust moeten worden over wat MRSA is.

Ben het totaal met je eens! Ik doelde ook op NL met mn opmerking (had misschien duidelijker moeten zijn)

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:11

anneve schreef:
Het is een bacterie, geen virus.

Sorry hoor typfoutje!