'Schade valt mee bij valpartijen' op Friese paardenkeuring

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Schade valt mee bij valpartijen' op Friese paardenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 07:23

http://www.destentor.nl/regio/hardenber ... rtijen.ece
destentor.nl

Maar liefst vier ringen had de organisatie zaterdag nodig om alle paarden en veulens te kunnen keuren bij de Diamanthal.
De keuring werd onder de vlag van de Het Friesch Paarden-Stamboek gehouden door de Balkbrugse vereniging Nemo's Bern. Een activiteit die al 10 jaar op de agenda staat van deze vereniging. "Het is een prachtige activiteit en we hebben de organisatie inmiddels uitstekend op poten staan", vertelt Rita Visman. Zij is jarenlang voorzitter geweest van de vereniging, maar heeft afgelopen najaar de hamer overgedragen aan Ger Boersma. Toch blijft ze nog intensief betrokken bij vereniging.

"We zijn maar een kleine vereniging met zo'n 30 à 35 leden, maar iedereen is hier vandaag aanwezig om een handje te helpen. Dat moet haast ook wel, want zo'n keuring neemt heel wat tijd in beslag." In de ringen staan professionele keurmeesters. Het exterieur oftewel het uiterlijk van het paard wordt minutieus bekeken, maar ook de bewegingen van het dier in stap en galop. Naast het paard loopt de voortbrenger en die moet over een flinke conditie beschikken, want de dieren gaan met grote snelheid door de ring. "Nu het een beetje glad is leidt het wel eens tot valpartijen, maar de schade valt gelukkig allemaal mee", aldus Visman, die in totaal zo'n 182 dieren aan zich voorbij ziet gaan. Ook zijn er weer diverse veulens aanwezig. "We controleren alle gegevens van de moeder en als alles klopt, kan een veulen gekeurd worden. In de Diamanthal wordt het jonge dier gechipt zodat we het altijd kunnen blijven volgen."

Er wordt nauwkeurig op toegezien dat het Friese paard raszuiver blijft. "Er worden zelfs adviezen gegeven hoe de stamlijn het best voortgezet kan worden", legt Visman uit. Het zijn de details die de toevallige toeschouwer misschien niet alles zeggen, maar het publiek langs de ring des te meer. "Er staan heel veel kenners. Mensen die namens een grote stal hier staan en die er best een flinke rit voor over hebben om naar Balkbrug te komen. De keuring hier staat goed aangeschreven en daar zijn we best trots op."

De oogst was overigens zeer goed. Er konden maar liefst 24 stermerries in het stamboek worden bijgeschreven, waaronder 5 eerste premies. Ook bij de veulens was de kwaliteit goed, met zes eerste premies bij de hengsten en drie bij de merries.

rixke

Re: 'Schade valt mee bij valpartijen' op Friese paardenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 08:51

kijk eens aan! dat is mooi!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 09:20

Oh, worden we tegenwoordig ook al op de galop beoordeelt?
Leuk artikel maar dat is toch echt niet waar....

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 09:25

leuk bericht alle maal maar wij hebben zelf 2 friese en een fries word op de stap en de draf gekeurd
ik denk dat dit een typ foutje is Tong uitsteken maar goed at kan de beste gebeuren wel mooi dat het goed is verlopen

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 09:29

Ze gaan ook op galop beoordelen volgens mij. Omdat ze willen dat een fries nu ook een goed sportpaard word, daarbij hoort ook een goeie galop Knipoog Tenminsten bij de jonge hengsten nemen ze het mee wanneer ze los mogen in de bak

Bij merrie's zijn het vooral aan de hand stap draf

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:07

Nou, ik was er zaterdag en vond het een grote schande. De schade valt mee...Dan kunnen ye van geluk spreken! Ik heb sowieso een merrie lelijk op haar snuffert zien gaan en een monsterknecht die kreupel van de baan af kwam...

En dat met de galop...Heb geen paard zien galopperen, misschien een paar sprongen van opwinding, maar niks om over te oordelen.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:10

Ik denk dat we erg veel geluk hebben gehad, dat er geen 1 wat kapot heeft.. Ik heb inderdaad een merrie door draad zien springen en iedereen op de grond.. O.a. Ons merrie veulen kwam niet meer helemaal zuiver de baan in.. Die sprong tegen de merrie omhoog en gleed door het gladde gras achter weg, en maakte met een dubbele schroef (ongeveer) een smakker in het gras..

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:18

Joto schreef:
Ik denk dat we erg veel geluk hebben gehad, dat er geen 1 wat kapot heeft.. Ik heb inderdaad een merrie door draad zien springen en iedereen op de grond.. O.a. Ons merrie veulen kwam niet meer helemaal zuiver de baan in.. Die sprong tegen de merrie omhoog en gleed door het gladde gras achter weg, en maakte met een dubbele schroef (ongeveer) een smakker in het gras..

dat bedoel ik...In plaats van de binnenbak te gebruiken voor de keuring mochten de mensen daar gaan parkeren...Echt dom vond ik dat...Ze mogen inderdaad van geluk spreken dat er niks ernstigs gebeurt is...!

slipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:47

Gelukkig is er niks gebeurd.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:51

Hoe is het met de voorbrenger (Albert Lux?) afgelopen. Ik begreep dat hij naar het ziekenhuis is gebracht voor foto's. Het paard is samen met hem onderuit gegaan en is daarbij op zijn been gevallen... Jammer dat ze dat niet vermelden...

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:53

Adil18 schreef:
Nou, ik was er zaterdag en vond het een grote schande. De schade valt mee...Dan kunnen ye van geluk spreken! Ik heb sowieso een merrie lelijk op haar snuffert zien gaan en een monsterknecht die kreupel van de baan af kwam...

En dat met de galop...Heb geen paard zien galopperen, misschien een paar sprongen van opwinding, maar niks om over te oordelen.

Ik was er ook, ben ook lid van deze rijvereniging geweest! Ik vond het allemaal wel mee vallen en idd ik heb geen galop in de ring gezien! Rita is ook mee poeh dan ha! Vork

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:55

egnie schreef:
Hoe is het met de voorbrenger (Albert Lux?) afgelopen. Ik begreep dat hij naar het ziekenhuis is gebracht voor foto's. Het paard is samen met hem onderuit gegaan en is daarbij op zijn been gevallen... Jammer dat ze dat niet vermelden...

Die monsterknecht bedoelde ik...Ik ben geen arts, maar het zag er niet best uit...De merrie is vol op zijn been gekomen. Kreupel was nog niet eens echt goed verwoord, hij liep echt mank...

Inderdaad jammer dat ze het niet vermelden..

Overigens werd de monsterknecht die het van hem overnam met zijn ballen op een paaltje gelanceerd door dezelfde merrie Clown

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:15

wij hebben zelf 2 friese engaan vaak na de keuringen (ook om te kijken)
ma heb nog nooit gehoord dat paarden ook moeten galoperen
aan komende dek hengsten moeten dit wel bij de keuring
voor de sport moet een paard kunnen galoperen daarom moeten
de jonge hengsten dit wel vertonen Cool

dit is zover ik het weet bij het FPS (Friese Paarden Stamboek)