Nederlandse renbaan Duindigt beleeft zeer ernstige crisis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Nederlandse renbaan Duindigt beleeft zeer ernstige crisis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 07:18

http://www.bndestem.nl/sport/sportbraba ... crisis.ece
bndestem.nl

Duindigt beleefde afgelopen zondag weer eens een dag waarop de tribunes ouderwets goed gevuld waren. Het Nederlandse wonderpaard Virgill Boko werd in de middag geklopt tijdens de GP der Lage Landen. Hij moest Antzinthepantz en gondar Park voor laten gaan. De sfeer zat er goed in.

Maar dat kan niet verhullen dat de Wassenaarse renbaan in zwaar weer verkeert. De Stichting Beheer Renbaan Duindigt heeft, samen met projectontwikkelaar OVG, grote plannen om op Duindigt een countryclub met fitness- en welnessvoorzieningen, een hotel en appartementen te bouwen. OVG, waarmee Stichting Beheer Duindigt al een raamovereenkomst heeft gesloten, zou bovendien 310 nieuwe paardenstallen bouwen, plus een nieuwe tribune. Én OVG zou een onbekende geldsom betalen die maakt dat de draf- en rensport in Nederland in één klap schuldenvrij is.

Tot afgrijzen van de Duindigt-directie en de gemeente Wassenaar heeft de ledenraad van de vereniging Nederlandse Draf- en Rensport (NDR) de raamovereenkomst met OVG echter niet goedgekeurd. Sindsdien verkeert de zaak in een ernstige impasse.

Inmiddels is een verlaging van het prijzengeld op alle Nederlandse koersbanen aangekondigd per 1 juli. "Noodzakelijk vanwege de financiële situatie waarin de draf- en rensport verkeert", zegt de NDR. "Chantage om de overeenkomst met OVG toch doorgedrukt te krijgen", zeggen de critici.

Voornaamste bezwaar van de tegenstanders is dat zij vrezen dat OVG weinig opheeft met de drafsport en vooral uit is op verwerving van de uiterst aantrekkelijke grond in Wassenaar. In de raamovereenkomst zouden onvoldoende zekerheden zijn ingebouwd die het voortbestaan op de lange termijn van de ruim honderd jaar oude draf- en renbaan garanderen.

KiWiKo

Re: Nederlandse renbaan Duindigt beleeft zeer ernstige crisis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 07:28

nah dan gooi je toch leker je kont tegen de krib als criticus, dan weet je in ieder geval zeker dat de baan over 10 jaar niet meer bestaat.............

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 07:56

Tja, zo blijft het moeilijk...

Ik heb weleens zitten denken; waarom maken ze niet één groot hippisch centrum voor grote hippische evenementen. De draf en renbaan blijven behouden, in het midden zou een groot springveld + dressuurpiste gemaakt kunnen worden en daarnaast nog een mega binnen arena voor bijvoorbeeld western Knipoog Haha! . Of zelfs een marathonparcour voor de menners...

Zo,n een hotel zou dan ook makkelijk zijn als ze er internationale evenementen zouden organiseren.

Ach, zomaar een ideetje...

Ik hoop dat ze eruit komen en dat het behouden blijft.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 07:58

ach ze moeten verdorie blij zijn dat er iemand geld in wil stoppen in die bodemloze put ..............

tomcat701

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 11:09

BEn het wel eens met Equinecoach, daaromheen een mooie cross baan!
Vindt het echt een super plan. Ook omdat ik daar 10 min onder de man vandaan sta!

IlseEnMonti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 11:25

Oh oh oh, zou het ooit nog goedkomen met Duindigt Zolang ik mij al kan herinneren (is inmiddels al een dikke tien jaar) is het naar mijn gevoel elke keer de vraag: gaat Duindigt dit jaar wel openblijven.....

Het zou zo zonde zijn als Nederland haar enige renbaan zou verliezen. Misschien is het idee van een enorm all-round evenementencomplex niet eens zo'n gek idee, maar dan is het de vraag: hoe goed zal het renpubliek mengen met bijvoorbeeld het dressuurpubliek? Het combineren van twee extremen kan heel goed gaan, of juist heel slecht....

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:37

Stel dat zoiets opgezet zou worden, met alle wensen van de andere takken, misschien valt het dan best wel mee. Je trekt wel meer publiek wat zich misschien ook in andere disciplines gaat interreseren...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:42

Het prijzengeld wás al laag...nou, ja behalve bij de grote rennen.
Maar het lijkt idd wel een vorm van chantage zo. Ze zullen echter toch wat moeten doen, het gaat al jaren niet goed met Duindigt en de rensport in NL. Niet voor niets zijn er nederlandse jockeys naar Duitsland gegaan, omdat het daar nog wel redelijk goed gaat met de sport en de prijzen.

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:50

ik heb het idee dat de meesten hier de situatie niet helemaal begrijpen,
Het prijzengeld gaat naar beneden met gevolg dat iedereen naar het buitenland gaat om te koersen, zo blijft er niets meer over,
zou wat zijn ja met al die zooi erbij in het midden van de baan, denk je nou echt dat dat zou lukken, met ook nog spring of dressuur erbij? dacht het niet,

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:50

is er in iedergeval meer geld Haha! toch?

Peetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 22:39

Ik vind het wat kort door de bocht om te denken dat het allemaal stom is dat de sport niet in zee wil gaan met OVG. Het idee om met een projectontwikkelaar in zee te gaan is natuurlijk super, maar dan moet het contract wel zo opgesteld worden dat er wel een voorbehoud is dat de draf- en renbaan altijd moet blijven behouden. Want zoals het nu is opgesteld, kan OVG gewoon de baan sluiten en lekker los gaan met dure gebouwen neerzetten. Dan weet je ook zeker dat de baan met een paar jaar niet meer bestaat. Dus KiWiKo, misschien moet je eerst even alle details weten, voordat je een reactie neerzet... Knipoog

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 06:24

het is ook helemaal niet stom, want ik zou precies hetzelfde doen als ik daar zou zitten,
want ze naaien je gewoon waar jezelf bij bent, het hele plan slaat nergens op naar mijn idee.. iedereen vlucht al naar het buitenland met zijn koerspaarden, ivm het lage prijzengeld, kijk maar wat er volgend jaar nog over is aan koersen. reken maar dat r volgend seizoen nauwelijks rennen zijn.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 06:41

play_coy schreef:
ik heb het idee dat de meesten hier de situatie niet helemaal begrijpen,
Het prijzengeld gaat naar beneden met gevolg dat iedereen naar het buitenland gaat om te koersen, zo blijft er niets meer over,
zou wat zijn ja met al die zooi erbij in het midden van de baan, denk je nou echt dat dat zou lukken, met ook nog spring of dressuur erbij? dacht het niet,

Of het zou lukken weet ik niet. Maar ik ben een creatieve geest die graag naar, mijn idee, positieve oplossingen zoekt. Kennelijk kan het niet blijven zoals het nu is door allerlei redenen.
'Met al die zooi' doet mij denken dat je een pesthekel aan springen en dressuur hebt. Maar misschien zou de synergie werken!
Just a tought, niets meer! Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 07:06

Dat zal best Peetje, maar nu heb je niks he Haha!

Peetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 08:25

Dat zouden ze dan ook niet hebben en dan zouden ze ook nog eens de hele boel zomaar gratis en voor niets weggegeven hebben... Dus nu is er wel een impasse, maar ik ben er van overtuigd dat er een nieuw voorstel komt, en dat dit wel acceptabel is voor de leden... Knipoog

tomcat701

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 09:27

Nu gaat het rennen natuurlijk ook echt prima samen met de polo die op het middenveld wordt gehouden.
Duindicht is zo groot zat ruimte voor een leuk internationaal 2e soort van Aken!
Zal wel super zijn voor wassenaar en Den Haag.
Mij lijkt het helemaal top!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 10:17

Hm, als de renners en de draversmensen er onderling al niet uitkomen, wordt het met meer disciplines erbij vast helemaal niks.. En een overdekte arena in het midden? Dan wel met videoschermen ofzo? Anders zie je alleen nog maar de finish.. Clown

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 22:48

zo bedoelde ik het niet, kijk eens naar wat de anderen ook zeggen, als draf en ren mensen er onder elkaar niet eens met elkaar overeen kunnen komen, als er nog wat bij komt krijg je alleeen maar problemen, daarbij polo is er niet zo super vaak, en niet tegelijkertijd.. en voor de training zou het best kunnen hinderen, dravers en renpaarden hinderen elkaar al onder het werk bij uitgangen, laat staan als je nog wedstrijden erbij krijg hoevaak dat botst als je naar het midden van de baan moet via de trainings baan..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 09:24

Ik snap niet zo goed dat de draf en renmensen elkaar zo dwars zitten.. we zitten wel eens te luisteren in het renhoekje en als je hoort hoe men dan loopt te schelden op de andere discipline, terwijl je elkaar imo gewoon nodig hebt?? Echt tolerant is anders ... men denkt alleen maar aan zichzelf, en als je dat onderling al doet, hoe moet je dan een positieve boodschap naar buiten uitdragen?
Ze zouden ook eens kunnen denken 'okee, we zitten met elkaar opgescheept, en hoe gaan we dat oplossen?' ipv alleen maar naar de ander wijzen...

Die baan is onwijs groot, ik neem aan dat mensen kijken als ze een baan betreden? Dat heb je met rijbakken ook al? T is een beetje geven en nemen... (hoewel dat misschien wel ontbreekt? Iedereen eist zn voorrang)

Maar goed, het zou gewoon jammer zijn als zo'n complex ten onder gaat.. het is toch bijna een monument-achtig iets...

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 09:45

Cer schreef:
Hm, als de renners en de draversmensen er onderling al niet uitkomen, wordt het met meer disciplines erbij vast helemaal niks.. En een overdekte arena in het midden? Dan wel met videoschermen ofzo? Anders zie je alleen nog maar de finish.. Clown

Ik zei ook:

Citaat:
en daarnaast nog een mega binnen arena voor bijvoorbeeld western .

Ik ben niet echt blond... Knipoog

Verder kan ik alleen nog maar zeggen dat ze het inderdaad voor zichzelf en daarmee voor het hele voortbestaan heel moeilijk maken als ze niet samen willen werken. Too bad.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 09:46

Ernaast? Waarnaast?
Ik ben nl wel blond Tong uitsteken
Architectuur voor dummies, please.. Haha!

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 21:33

de ren en dravers mensen kunnen wel samen werken, want dat doen ze ook, maar de training is intensief, en als er bijv. een draver voor je neus door de baan oversteekt, als jij op een renpaard moet snelwerken, is het behoorlijk irritant als je vol op de rem moet, verder is alles okey, maar het was het voorbeeld, van '' wat als er nog meer takken in het midden van de baan komen''

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:36

Ik kan me slecht voorstellen dat een draver net de baan oversteekt als er een renpaard vol aankomt Verward

Ik sta nog wel eens in het 'ren'hoekje en daar hoor je interessant commentaar over de draversmensen Ja Cool

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:13

nou soms heb je iemand die niet zo goed oplet en dan via de overgang de draversbaan op gaat Knipoog dan moeten we heeeel hard gillen, haha.. maar t komt altijd wel goed

flappp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:16

Zonde als de baan verloren gaat...