NRPS-keuringsseizoen van start gegaan in Vrouwenpolder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

NRPS-keuringsseizoen van start gegaan in Vrouwenpolder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 22:21

http://www.nrps.nl/index2.html
nrps.nl

De eerste NRPS-keuring van het seizoen vond zoals gebruikelijk zijn beloop op de Zeeuwse Dag van het Paard, zaterdag 28 juni. Een best bewegend rijponyveulen en enkele aansprekende volwassen dieren gingen met kampioensversierselen naar huis, maar in zijn geheel hadden zowel de kwaliteit als de kwantiteit van het deelnemersveld wat royaler mogen zijn.

De jury, bestaande uit Suzanne Bredero, Gert Teunissen en Jan-Willem Majoor, en terzijde gestaan door aspirant-jurylid Sabien Zwaga, kon maar enkele eerste premies uitreiken. Dat lag niet aan de organisatie van de keuring, want de afdelingsbestuursleden en vrijwilligers van Zeeland/West-Brabant hadden er weer alles aan gedaan om het deelnemers en officials naar de zin te maken.

Kampioen van de rijponyveulens was het merrieveulen Maegen, een dochter van Kasanova van Klaverborch uit de stamboekmerrie Manouk (Boy en Cadans x Condor ox), die op haar beurt afkomstig is uit het begrazingsproject Planken Wambuis. De voskleurige Maegen heeft een heel aansprekend type en een prachtig hoofdje. Maegen kan goed stappen en uitstekend draven, waarbij ze echt gaat "zitten". Fokker en eigenaar is A. Jacobs in Baarle-Nassau. Maegen versloeg in de kampioenskeuring het eerste premie hengstveulen Stan van Rietheim (Star van Vreeburch x Oakley Bubbling Bobbety x Downland Folklore) van fokker/eigenaar J. van Belzen in Ritthem, ook een veulen met een goed type en een mooi hoofd. De hals is arm bespierd, maar verder is de bovenlijn wel goed van vorm. Stan kan redelijk tot goed stappen, en zou met meer souplesse en schoudervrijheid mogen draven.

De kampioenstitel van de driejarige en oudere rijpony's ging naar een oude bekende: Donnatella van Stal de Windöek (Neron x Kooihûster Folkert x Bright Moon xx) van fokker/eigenaar K. Karelse in 's-Heer Arendskerke. Deze stermerrie valt in Zeeland ieder jaar opnieuw in de prijzen. Ook in de zadelrubriek, waarin ze optrad met amazone Christianne Wijer, mocht Donnatella de eerste prijs in ontvangst nemen bij de D-pony's. In de rubriek Bestgaande E-pony won de bijschrijving Nigel van de Beekerheide (Neptune van de Beekerheide x Carl), gefokt door Jan van Beek uit Maasbree. Een mooie pony met veel uitstraling, die achter nog wat sterker moet worden.

De kampioen van de driejarige en oudere rijpaarden aan de hand, Lucky Girl, liep later eveneens naar de eerste plaats in de rubriek Bestgaand. Lucky Girl stamt van Figaro x uit de wat ongebruikelijk gefokte Orchid's Laeylia, een dochter van de New Forest hengst Kantje's Carlando en een merrie van Kaiserstern xx x Orthos. De fokker van Lucky Girl is H. Slingerland uit Elim (Drenthe) en de eigenaar is W. Bakelaar uit het Zeeuwse Ouddorp. De vijfjarige merrie heeft een goed rijtype en voldoende maat, maar wat weinig "bot". De hals doet beknopt aan. Aan de hand stapt ze voldoende en kan goed draven.

Bij de rijpaarden viel verder het register A veulen Sumaya VR op, een dochter van Sir Donnerhall uit de bekende ster; preferente Roxette (Ravel STV x Uniform) van de fam. A. Krekelbergh uit Aartrijke (België). De twaalfjarige Roxette bracht in combinatie met Rubiquil al een goedgekeurde hengst voort. Haar veulen van Sir Donnerhall heeft een mooi type en enorm veel uitstraling en optreden. Ze draafde met veer en een mooi voorbeen, maar het gebruik van het achterbeen deed de jury besluiten haar toch slechts met een tweede premie te belonen.

petraaken

Re: NRPS-keuringsseizoen van start gegaan in Vrouwenpolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 07:43

Ach die tweede premie is niet zo'n ramp. Dat is nog makkelijk om te buigen naar een eerste premie later. Haha! Ze was een beetje bang van het geklapper van de zweep in de ring naast ons bij de Friezen. Wat wij niet wisten was dat de veulens dit jaar ook galop moesten tonen wil ze daar toch wel niet galoperen zeker. Clown Thuis zaten wij te vloeken dat ze niet wou draven enkel galoperen en de dag zelf was ze zo onder de indruk van alles (vooral de reclame doeken die erg klapperden door de wind) dat we mochten opjagen wat we wilden galoperen deed ze niet. Nagelbijten / Gniffelen

Boktpony

Re: NRPS-keuringsseizoen van start gegaan in Vrouwenpolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:46

Clown veulens zijn wel "lastig" naar mijn idee... je hebt er totaal geen grip op omdat ze los lopen en dan is het of geweldig of het gaat totaal niet Bloos

ik ben trouwens wel benieuwd naar de foto's omdat de kwaliteit tegenviel Ach gut wij moeten zelf naar lunteren en hoop dat de mijne wel in de smaak valt Sigaar

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 19:29

Ik heb Maegen vandaag aangekocht voor een klant, wat een heerlijk dier!! Een gouden karakter en lopen als een locomotief.
Het is dat ik er al 2 heb anders had ik haar stiekem meegenomen naar mijn eigen stal ;)

kimjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 18:10

Hoi,

Ik lees dat je Maegen hebt gekocht,

Ik heb haar een paar maanden geleden verkocht en was benieuwd hoe het met haar ging en waar ze nu is