http://www.destentor.nl/regio/flevoland ... d-blij.ece
www.destentor.nl
Een paar uur per dag zit Alice Naber-Lozeman uit Biddinghuizen weer op het paard.
Een paar weken geleden beviel ze van haar tweede dochter, Jantien. "Heerlijk om weer bezig te zijn." Ze heeft zichzelf een deadline gesteld: op 9 oktober wil ze weer fit zijn. Dan begint de Military in Boekelo. Dat is niet het enige doel dat ze voor ogen heeft. Voor vier paarden uit haar stal heeft Naber een trainingsprogramma opgesteld voor de Olympische Spelen in 2012. En zelf wil ze natuurlijk ook mee.
Maar eerst terug naar het oude niveau. Naber wil meedoen aan de eventingwedstrijd van 19 tot 22 juni in Breda. "Er hebben zich veel meer deelnemers aangemeld dan mee mogen doen. Ik hoop dat ik mag rijden. Zou leuk zijn, voor het eerst in lange tijd."
Thuis in Biddinghuizen probeert ze fit te worden voor de spring- en dressuuronderdelen. Daarnaast kan ze in haar 'achtertuin' ook het cross-onderdeel oefenen.
Verder wil ze het enthousiasme voor de paardencross overbrengen op anderen. "Er wordt veel geoefend met springparcoursen, maar weinig met crossen". Dus brengt ze maandelijks een parcours van 1500 meter op orde. Met boomstammen, een waterbak, wallen, hekjes en slootjes.
De cross is een onderdeel van eventing, een soort triatlon voor paarden. Volgens Naber is het veel meer dan 'door het bos raggen'. Volgens haar is een crossparcours juist veiliger dan een standaard springparcours. "Als een balk valt dan rolt 'ie voor je uit. Een balk van een gewone hindernis kan tussen de benen van het paard blijven hangen. Met een eventuele val als gevolg", vertelt Naber. "Natuurlijke hindernissen zitten vast. Dat weten de paarden ook. En een boomstam is veel natuurlijker dan zo'n gekleurde hindernis met van die rare sponsorborden. Het crossen hoort eigenlijk bij de opleiding van elk paard. Het is een soort stage, de paarden zijn blijer dan wanneer ze elke dag hetzelfde doen."
Elke maand verandert Naber het parcours, zodat er voor ruiters en paarden steeds weer nieuwe uitdagingen zijn. "Sommige ouders vinden het gevaarlijk dat ze hun kinderen niet meer kunnen zien als ze de bossen in gaan. Als je bij ons op het heuveltje bij de waterbak staat, kun je alles overzien". "En sommige kinderen vinden het al prachtig om met hun pony door het weiland te galopperen."
De deelnemers aan de oefencross komen uit alle windstreken. "Zeeland, Friesland, Groningen en ik heb ook mensen uit België gehad'', licht Naber toe. "Het zet Flevoland op de kaart. De veelzijdigheid met je paard, dat maakt het leuk. Maar ik ga niet alleen voor de top. De weg er naartoe is ook al erg mooi."
De eerstvolgende oefencross is op 23 en 24 juli aan de Mosselweg in Biddinghuizen.