Olympische paarden zullen baden in luxe en heerlijkheid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Olympische paarden zullen baden in luxe en heerlijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 10:40

http://www.horsetalk.co.nz/news/2008/06/115.shtml
horsetalk.co.nz

Ga mee op rondleiding door de Olympische stallen.

De paarden die dit jaar zullen mee doen aan de Olympische Spelen in Hong Kong krijgen alleen het beste van het beste, zoals beloofd door de organisatoren.

Imposante rijbanen, een laboratorium van wereldklasse, een 5 sterren stallencomplex, een eerste klas veterinaire kliniek, mobiele koel-units speciaal gemaakt voor paarden, en groenvoorzieningmanagement van het hoogste nivo, zijn slechts een paar van de voorzieningen.
Tijdens deze editie van de Olympische Spelen zijn er nieuwe wegen ingeslagen om er voor te zorgen dat alles tot in de kleinste details verzorgd is.

Dit jaar is er voor meer dan 1.2 miljard dollar geinvesteerd in de voorzieningen en faciliteiten voor de paarden van de Olympische en Paralympische onderdelen.

De hoofdarena van het paardengedeelte is gelocaliseerd in Sha Tin, en kan 18,000 mensen herbergen, met een aangrenzende trainings-arena voor de ruiters en paarden. Er zijn in totaal 13 trainingshallen, inclusief 5 voor dressuur, 4 voor de combinatie dressuur en springen, 1 voor alleen springen, 2 voor al het overige gebruik zoals bijvoorbeeld instappen, en een indoor hal met airconditioning.

Daarnaast heeft het park ook nog eens een 800 meter lange Cross-country trainingsbaan en een enorme bak met een oppervlakte van 1200 vierkante meter, en een renbaan.

Een van de meest besproken gedeeltes is toch wel het Olympische stallencomplex.

De bouw begon in juli 2006, en in mei 2007 waren er 4 gebouwen van stallen met airconditioning klaar. In totaal staan er 225 stallen. 200 zullen worden gebruikt om paarden te huisvesten van de deelnemers, en de andere 25 stallen zijn voor reserve.

Elke stal is 3.6 x 3.6 meter, wat groter is dan een normale Olympische box. De stallen zijn maar liefst 6.4 meter hoog. De stallen zijn speciaal ontworpen om zoveel mogelijk de airconditioning te kunnen benutten welke er voor zullen zorgen dat het nooit warmer of kouder zal worden dan 23 graden celsius. Warme en koude lucht zal het stallencomplex niet kunnen binnendringen vanwege een speciaal luchtgordijn. Wanneer de airconditioning het om de een of andere reden toch zou begeven, dan kan de luchtregulatie worden overgenomen door plafondventilatoren, en kunnen er dak- en stalramen worden open gezet.

Elke stal heeft een automatische drinkbak en een voerbak die je kunt wegdraaien. Elk stallengebouw heeft een eigen ijsmachine, die minstens 113 kilo ijs per dag maakt - een belangrijk ingredient voor het cooling-down proces van de paarden na de trainingen.

Voor de eerste keer ooit tijdens een Olympische Spelen, is er een longeerkraal van 20.5 vierkante meter, waarin de paarden kunnen relaxen, stretchen en spelen.

Ook aan de veiligheid is gedacht: De paarden worden 24 uur per dag in de gaten gehouden door middel van een enorm camerasysteem en veiligheidssensors. Een sensor zal afgaan wanneer iemand een stal wil binnen gaan na sluitingstijd van de stallen.

Wijde stalpaden zijn heel belangrijk, en deze zijn (net als de stalvloer) gemaakt van gerecycelde autobanden. Hout verkregen uit bamboe werd gebruikt in de constructie van het stallencomplex, en alle organische stoffen zoals paardenmest, overgebleven voer en bodembedekking (stro, houtsnippers en krantenpapier) zal worden verzameld en gerecycled. Regenwormen worden gekweekt om een deel te composteren.

De veterinaire faciliteiten en service zijn klaar voor noodoperaties tijdens de Olympische en Paralympische periode. Het gehele complex wordt bemand door een team van 44 mensen, inclusief veterinairen, assistentes, laboranten, adminstratieve medewerkers en hoefsmeden. Een aparte kliniek voor diagnose en behandeling tijdens de quarantaine periode is inmiddels ook gebouwd. Dit pand bestaat uit 2 behandelkamers, een enorme apotheek en 10 observatiestallen.

Een andere primeur voor de Spelen van 2008 is het laboratorium complex. Het "Racing Laboratory" zal monsters van paarden testen om te kijken of er verboden substanties aanwezig zijn, en zullen deelnemers testen op gebruik van verboden middelen. Ook zullen zij hulp bieden waar het nodig is, zoals bijvoorbeeld medicatie tegen reisziekte.

Met een team van 43 mensen kan het laboratorium meer dan 18,000 paarden per jaar testen, wat het tot het FEI's grootste laboratorium in Azie maakt.

Het welzijn van de paarden staat uiteraard voorop, en daarom zullen de mobiele cooling-units een grote rol spelen tijdens de Spelen. Bediend en begeleid door een veterinair team kunnen zij zeer snel in gebruik kunnen worden genomen, en kunnen op strategische plaatsen worden ingezet. Hierbij denken we met name aan de Eventing wedstrijden.

Ook na de Olympische Spelen zal het complex niet nutteloos zijn. Het zal worden gebruikt door atleten uit Hong Kong. Het zand uit de trainingshallen zal worden herbruikt door locale maneges, en het buitenpark, inclusief de cross country baan, zal worden gebruikt als interactief paardenpark.

Klik hier voor foto's.

Joto

Re: Olympische paarden zullen baden in luxe en heerlijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 10:44

Ziet er goed uit geen twijfel over mogelijk.. Maar de paarden staan hier met 30+ Toch ook op stal? Of heb dat met wat anders te maken

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 10:51

Zo! Erg mooi, vooral die foto van de binnenbak (of indoorhal met airconditioning)!

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:04

En toch kan ik er niet bij dat er 1.2 Miljard (!!!) dollar geinvesteerd wordt terwijl elders op de wereld...
Maar ik zal de enomische belangen nooit gaan begrijpen ben ik bang.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:06

Pollen schreef:
En toch kan ik er niet bij dat er 1.2 Miljard (!!!) dollar geinvesteerd wordt terwijl elders op de wereld...

zo denk ik er ook over.
overdrijven is ook een vak, dat zie je hier ook maar weer.
gaat wel érg veel geld om in de sport. Gestoord

maar ja, het geld is nu natuurlijk bij iedereen die eraan verdiend, hopelijk doen die er weer iets nuttigs mee Geld, geld!

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:08

geweldig, erg mooi allemaal!
Ziet er ietsjes luxer uit dan hier zeg maar Nagelbijten / Gniffelen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:10

Pollen schreef:

Elders in de wereld, china kan beter wat minderen en aan zijn eigen volk, en onderdrukt volk uitgeven

Maar goed paarden gaan zeker niet klagen, ziet er wel mooi uit

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:10

die paarden moeten toch ook in de warmte presteren? Dan lijkt het me toch moeilijk om zo'n temperatuursverschil te kunnen behappen (stal-ring).

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:12

Ik kan het niet helpen om bang te worden van dit soort uitgaven voor een sportevenement. Werkelijk absurde bedragen. Natuurlijk is het goed dat de diertjes verwend worden, immers, zij moeten het maar presteren allemaal... Maar mensen, ik vraag me gewoon dikwijls af waar het met de economie naartoe gaat. En dan niet alleen in de paardensport.

utjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:13

doe mij een paar van die stalletjes, wanneer het afgelopen is Haha!

MaanNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:13

Pollen schreef:

nou de paarden zullen niet klagen,
mr dit geld kun je denk ik idd veel beter besteden!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:27

Ziet er goed uit. Maar ik zou niet willen ruilen Haha!.

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:35

Waar zijn ze in godsnaam mee bezig!!!
Laten ze het geld aan wat nuttigers besteden,
snap best dat ze goed voor de dag willen komen,
maar dit gaat wel heel erg ver. Airconditioning (of hoe je het schrijft)
pff wat overdreven. Gestoord

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:38

Pytje schreef:
die paarden moeten toch ook in de warmte presteren? Dan lijkt het me toch moeilijk om zo'n temperatuursverschil te kunnen behappen (stal-ring).

Precies, de klap van 23 graden airconditioned droge lucht naar 35+ 90% luchtvochtigheid is nou niet echt wat je noemt ideaal lijkt me. Maargoed, alles staat wel onder strikte begeleiding van teamveterinairen en inspanningsfysiologen. Ben toch benieuwd hoe de paarden zich zullen gaan houden, lijkt me ook reuze interessant om dat proces van dichtbij mee te maken Lachen

Enneh, dat geld, China wil waarschijnlijk laten zien hoe groots ze wel niet is door massa-investments te doen. Liever dat geld in de Olympische Spelen dan in wapens en kernprogramma's voor eigen gebruik, toch?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:38

Het zal wel een domme vraag zijn, maar ijs voor de cooling down? wat is er mis met uitstappen?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:40

en toch vraag ik me af of die beesten er zo blij mee zijn. ze zullen vast niet anders `denken` dan andere paarden en liever in een wei willen kunnen spelen met soortgenoten...oeps, roept heel bokt weer over zich heen

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:41

als het buiten een hele hoge luchtvochtigheid is, dan koel je ook niet af. Ja, wel iets, maar niet genoeg. Dus moeten de paarden een beetje geholpen worden. (je ziet sporters ook vaak genoeg een plens water in hun gezicht gooien)

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:46

Wat een luxe Haha!

Zonde van het geld, maar wel mooi.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:47

ikenindi schreef:
en toch vraag ik me af of die beesten er zo blij mee zijn. ze zullen vast niet anders `denken` dan andere paarden en liever in een wei willen kunnen spelen met soortgenoten...oeps, roept heel bokt weer over zich heen

Nee hoor, dat is precies wat ik bedoelde toen ik zei dat ik niet wilde ruilen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:50

Pollen schreef:

Ben helaas bang dat het niet eens elders op de wereld is, maar in het zelfde land ook economische prut te vinden is

Ziet er erg luxe uit, maar ben zeer tevreden met mijn eigen inloopstal.

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:52

ikenindi schreef:

Precies mijn eerste gedachte! Mijn tweede gedachte zonde van het geld, dat kan wel beter besteed worden en dan bedoel ik aan de bevolking die dit jaar getroffen is door een aardbeving (toch?).

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:54

Wouw, ziet er mooi uit, maar of het nu echt nodig is,... ach ja, het oog wil ook wat in de paardenwereld blijkt hier wel weer uit,... beetje jammer,....

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:56

Met het geld wat erin omgaat heb ik dan weer minder moeite. Ja, hoor eens, dat is nu eenmaal zo en niet bij ál het geld wat uitgegeven wordt kun je zeggen dat het beter ergens anders naartoe gegaan was (hoewel dat misschien wel waar is).

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 12:07

utjelover schreef:
doe mij een paar van die stalletjes, wanneer het afgelopen is Haha!

Mijn idee Haha!

Maar het is er altijd 23 graden, ligt de comfort zone van een paard niet veel lager? En de klap die je krijgt als je dan naar buiten loopt, auw. Een gewoon weitje kan er niet af Clown

Nouja, je moet toch ergens je geld in stoppen.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 12:09

ja klopt, een paard heeft het het aangenaamst tussen de 10 en 15 graden, maar dan zal de klap naar buiten nog veel groter zijn (waarsch doen ze het ook (!!) voor de mensen die daar moeten werken en dan is 10 graden wel brrr)