Bijna alles klopt als een bus bij vierspan Timmerman

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Bijna alles klopt als een bus bij vierspan Timmerman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 08:51

http://www.destentor.nl/sport/grootvelu ... merman.ece
www.destentor.nl

Rechtsvoor, rechtsachter. Bijna alles klopt inmiddels bij het vierspan van menner Theo Timmerman uit Putten. ,,We bouwen rustig op richting het WK begin september in Beesd. Die wedstrijd is ons grote doel.''

In de wereld van de paardensport is het eigenlijk ideaal om zo lang mogelijk met een vast span te rijden. Op die manier raken zowel de paarden, als de menner steeds meer op elkaar ingespeeld. Puttenaar Theo Timmerman (43) is echter een uitzondering op die regel. Bijna jaarlijks wisselt het vierspan van de menner van samenstelling. ,,Je moet ook de rekeningen betalen. Daarom handel ik ook in paarden'', zegt Timmerman over negen van de tien keer dat één van zijn paarden naar een collega-menner gaat. Om in de wereld van het mennen goed voor de dag te komen, moet er flink getraind worden. Verschillende paarden betekent ook verschillende karakters. Samen moeten ze met de menner echter wel een team vormen, om een woordje mee te kunnen spreken tijdens wedstrijden. ,,Net als bijvoorbeeld in de voetbalwereld weet je wat de zwakke plekken zijn. Je zoekt naar versterking op die plaatsen. Je kijkt ook of de karakters klikken en of de paarden samenwerken. Tijdens trainingen en wedstrijden ga je vervolgens op zoek naar de ideale samenstelling. Ik heb bijvoorbeeld bij de dressuur een andere samenstelling, dan bij de vaardigheidsproef en marathon. Bij die laatste twee onderdelen is Zatan de leider. Die heeft de meeste ervaring. Bij dressuur doet Rodina in zijn plaats mee. Daar is het nog even zoeken wie de leider is.''

De zoektocht van Timmerman is er eentje die jaarlijks terugkeert. Dat heeft weer te maken met het verhandelen van zijn paarden. Vandaar ook dat dit seizoen de Puttenaar zijn paarden niet tot het gaatje laat gaan bij wedstrijden. ,,We zijn bezig de puntjes op de i aan het zetten. We werken op ons gemak toe naar september'', zegt Timmerman, die deel uitmaakt van het A-kader, de hoogste klasse. ,,En hoewel ik door omstandigheden niet meedoe aan het komende NK, ben ik als lid van het A-kader wel zeker van het WK.''

Het vierspan waar Timmerman mee rijdt, moet hem naar eigen zeggen een plaats bij de eerste tien op het WK kunnen opleveren. Dat span bestaat nu uit Boris, Mister, Zatan en Boy, die de marathon en vaardigheidsproef rijden.

Terwijl het paard Nemo Zatan bij de dressuur vervangt. ,,Rodina, Zatan en Mister heb ik sinds dit jaar. Ieder paard in het span trekt zich goed op aan de ander'', zegt Timmerman, die ook in 1994 (Den Haag) en 2006 (Aken) aan het WK meedeed. ,,Tijdens het WK moet je echter ook wat geluk hebben. Zonder pech moet het zeker lukken om bij de eerste tien te eindigen.''