http://www.destentor.nl/sport/grootapel ... de-top.ece
www.destentor.nl
Een loopbaan als topsporter of een zangcarrière? Vanaf zijn achtste droomt Wesley Mulder van het eerste.
Maar juist nu zijn grote doorbraak als springruiter steeds dichterbij komt, lijkt ook een artiestenbestaan een serieuze optie te worden. De 20-jarige Apeldoorner wil echter nog niet aan een mogelijk luxedilemma denken en wedt voorlopig op twee paarden. ,,Ik wil het zo inplannen dat ik het paardrijden en zingen kan blijven combineren.''
In het dagelijks leven is Wesley Mulder in Weerselo stalruiter bij Gert-Jan Bruggink. Deze voormalig olympiër (Athene 2004) fluisterde hem al eens in zijn oor: ,,Jij hebt veel talent en kunt ver komen.'' Die gave kwam er zondag onverwacht al uit toen Mulder de finale van de Almelose Ruiterdagen won. ,,Mijn eerste grote overwinning en dat nog wel met een paard dat ik zelf heb opgeleid en dat nog zo jong is; maar hij deed het geweldig.'' Met 'hij' bedoelt de talentvolle springruiter zijn pas zes jaar oude ruin Victory, die zijn naam dus eer aan deed.
En dat terwijl een 'normaal' paard volgens Mulder pas tussen het tiende en vijftiende levensjaar qua fysiek en ervaring op zijn sterkst is. Mooie tijden gloren klaarblijkelijk aan de horizon voor het gouden duo. Tijdens de Olympische Spelen van 2012 in Londen is Victory immers in de kracht van zijn leven…. ,,Zover wil ik nog niet vooruit kijken. Ik wil nu eerst zorgen dat ik mijn paard kan behouden, want er is veel interesse voor Victory.''
Mulder laat zich echter niet verleiden door de met eurobiljetten wapperende handelaren. En waarom zou-ie ook? De springruiter heeft namelijk net een andere lucratieve bron aangeboord. Vader Willem, die bekend werd als een van de twee Havenzangers en daarna solo verder ging, ontdekte onlangs zangtalent bij zijn zoon. ,,Ik zat bij pappa in de auto en toen zei hij: 'Jij hebt óók een goede stem.' Kort daarna zijn we een keer samen naar de studio gegaan en daar werd het feestduo Mulder&Mulder geboren.''
Tijdens het interview loopt Mulder junior vanaf het terras in de achtertuin even naar de woonkamer om vervolgens vol trots terug te keren met een fankaart waar hij samen met zijn vader op poseert. Zijn blauwe kijkers glunderen helemaal als hij op verzoek de klanken van hun debuutsingle Cheerio uit zijn laptop laat schallen.
Met deze Nederlandstalige meezinger brengen ze momenteel menig polonaise in gang. Zo staan ze vanavond tijdens de Nacht van Assen voor circa 20.000 man op het podium. Dat hun nummer aanslaat, blijkt ook uit de uitnodiging die ze kregen om op 12 juli tijdens de slotavond van de Rijnweek in Rhenen op te treden. ,,Dan zitten we vlak voor Frans Bauer'', weet Mulder, ,,maar die dag rijd ik eerst nog op het CSI Twente. Als ik daar klaar ben, ga ik direct door naar het optreden. Dat zal wel vaker gaan gebeuren.''
De grote vraag is alleen hoe lang nog? Want als hij zich op beide fronten zo stormachtig blijft ontwikkelen; is een combinatie straks onmogelijk. Hoewel Mulder het dilemma het liefst ver voor zich uit schuift, heeft hij toch al een lichte voorkeur in zijn hoofd zitten. ,,Zingen is niet de passie waarmee ik geboren ben, maar optreden is wel super leuk en iets waar ik heel veel plezier aan beleef, dus als ik daar in de toekomst mijn geld mee kan verdienen dan wordt dat mijn baan en de paardensport mijn hobby.''