De paarden op, de lanen in, langs akkers en kust

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

De paarden op, de lanen in, langs akkers en kust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 08:43

http://www.pzc.nl/specials/buitengebied ... n-kust.ece
pzc.nl


Stimuleer de openstelling van boerenland voor de recreatieve paardensport.

Dat is één van de aanbevelingen in het rapport 'De paarden op, de lanen in', dat de Stichting Recreatie schreef op verzoek van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV). Paardensport kan een goede aanvullende bron van inkomsten kan zijn, hebben veel bewoners van het buitengebied ontdekt. Maar met het neerzetten van een paardenpension ben je er niet. Eén van de eerste dingen die potentiële gasten willen weten is: hoe zijn de voorzieningen in de buurt? Waar zijn de paardenpaden? En waar kun je onderweg met je paard terecht? Wat dat betreft, is er nog een .wereld te winnen. Verspreid over Zeeland zijn er voor ruiters zo'n 36 maneges, campings, hotels en pensions die overnachtingen bieden voor ruiter en paard.

De familie Van Damme in Groede biedt sinds vorige zomer onderdak aan ruiters en hun paarden, in Het Platte Putje. Astrid van Damme, agrarisch ondernemer: "Wij hebben een landbouwbedrijf annex transportbedrijf en doen in veevoeders. Sinds vorige zomer kunnen mensen nu ook bij ons logeren, met of zonder paard, op onze minicamping of in de appartementen. Op dit moment hebben we vier paardenboxen. Wij richten ons op de vakantieganger die met zijn eigen paard op vakantie wil en lekker langs de kust wil rijden en door onze prachtige polders."

Sinds de opening hebben er nu zo'n twaalf paarden met hun eigenaar gelogeerd. Uit Zuid-Holland, uit België, Duitsland, Limburg, uit de streek zelf. "Straks krijgen we ruiters uit Groningen en Friesland. Het moet uitgroeien tot zeker veertig logés per seizoen."

Het onderzoek van de Stichting Recreatie stelt dat een gebied alleen aantrekkelijk is voor pensionstalling als er in de directe omgeving ruiterpaden of ruiterroutes zijn. Onder ruiterpaden wordt dan verstaan: speciaal voor ruiters en menners aangelegde paden. Ruiterroutes zijn voor paardrijders uitgezettte routes, die zowel over ruiterpaden lopen als over wegen.

Ook Astrid van Damme heeft aan de vragen van haar klanten gemerkt dat de nabijheid van goede routes en voorzieningen een belangrijke voorwaarde is voor de ruiterrecreatie. "Op dit moment is het nog zo dat er geen officiële routes zijn, hier in de buurt. Maar we zijn er wel volop mee bezig, al twee jaar. Samen met andere ondernemers uit de gemeente Sluis, ook uit de horeca, die allemaal iets met paarden willen doen. We hopen deze herfst met de concrete resultaten naar buiten te kunnen komen."

Zeeland telt ongeveer 180 kilometer ruiterpad. Wat de ruiterroutes betreft, is een aantal Zeeuwse regio's daarbij relatief goed bedeeld. Zo ligt er in het Nederlands-Belgische grensgebied van Zeeuws- Vlaanderen een routenetwerk met zowel afzonderlijke routes als een doorgaande oost-westroute. De onderzoekers stellen wel vast dat de voorzieningen op deze routes, bij gebrek aan belangstelling van gebruikers en terreinbeheerders, voor een deel verwijderd zijn. Ook is een aantal paden afgesloten

Verder ligt er in Zeeuws-Vlaanderen zo'n 460 kilometer aan losse routes. Walcheren heeft 200 kilometer dagroutes en Noord-Beveland telt 100 kilometer paardrijroutes. Vaak zijn ze tot doorgaande tochten te combineren. Op Zuid-Beveland, Schouwen-Duiveland, Sint Philipsland en Tholen zijn nagenoeg geen ruiterroutes.

SamCo

Berichten: 2340
Geregistreerd: 23-10-07

Re: De paarden op, de lanen in, langs akkers en kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 09:54

Het jammere van Zeeuwse paardenroutes is dat deze zo verschrikkelijk versnipperd zijn.
Ik rij meestal naar Bergen op Zoom om te trainen, juist daarom.

Agnes75
Berichten: 2615
Geregistreerd: 10-11-04

Re: De paarden op, de lanen in, langs akkers en kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:35

Op zich wel een goed initiatief! Ik heb alleen wel gemerkt dat allerlei mensen "iets met paarden" willen doen, ook al hebben ze er echt geen kaas van gegeten. Het lijkt zo simpel om een pensionstal te runnen, maar dat is het echter niet. Bij velen ontbreekt toch basale kennis van het houden van paarden, omgang met paarden, herkennen van ziekten/kreupelheden enzovoort. Men denkt snel effe wat bij te kunnen verdienen, hup een paar boxen bouwen, hoop stro er in, beetje krachtvoer, beetje hooi en klaar is Kees. Als je daar 1 of 2 nachten staat met je paard, dan overleeft het gemiddelde paard het wel. Maar voor langere tijd zou ik mijn paard daar niet kwijt willen.
En als ik hierboven lees dat ook horeca-ondernemers "iets met paarden" willen doen, vraag ik me toch wel af wat dan? Pilsje op terras en een aanbindpaal met drinkbak voor het paard? Lijkt alsof men er zelf nog niet over heeft nagedacht. Neemt niet weg dat een beetje initiatief nooit weg is, maar hopelijk weet men wel maar men mee bezig is..

SamCo

Berichten: 2340
Geregistreerd: 23-10-07

Re: De paarden op, de lanen in, langs akkers en kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:44

Agnes75 schreef:
Het lijkt zo simpel om een pensionstal te runnen, maar dat is het echter niet. Bij velen ontbreekt toch basale kennis van het houden van paarden, omgang met paarden, herkennen van ziekten/kreupelheden enzovoort. Men denkt snel effe wat bij te kunnen verdienen, hup een paar boxen bouwen, hoop stro er in, beetje krachtvoer, beetje hooi en klaar is Kees.


Maar eigenlijk is dat het toch ook? Je verhuurt accemodatie, zorgt voor boxen - stro - hooi en klaar is Kees.
Wat moet een verhuurder met het paard van een ander qua herkennen ziekten - omgang met paarden en etc? De betreffende paardeneigenaar op haar vingers tikken? Foei, niet goed.
Zet 10 paardeneigenaren bij elkaar en alle 10 hebben een andere mening.

Als een accemodatie-verhuurder zich met mijn paarden zou bemoeien... ik zou dat zeer ongewenst vinden en ook duidelijk communiceren dat ik dit niet prettig zou vinden. Knipoog

Rascha

Berichten: 618
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Re: De paarden op, de lanen in, langs akkers en kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:08

Nou, ik vind een terrasje voor een rustpauze met drankje en toiletmogelijkheid helemaal niet zo verkeerd, als mijn paard er dan even kan water drinken...
En ik neem aan dat als je een paar dagen naar zo'n vakantie-adresje gaat, het verzorgen van je paard wel zelf in de hand houdt!!!
Als ik met mijn paard op vakantie ga neem ik ook altijd eigen voer mee!! En verzorg ik hem zelf, zodat ik ook weet dat hij niet te veel of te weinig te eten krijgt, en dat hij ook kwaliteit-voer krijgt!!
En voor zijn welzijn ben je dan ook zelf verantwoordelijk!!
Dus ook bij ziektes en blessures!!
Lijkt mij dat het verhuren van box/appartement dan voldoende is... Ik zou niet eens willen dat de verhuurder zich verder met de verzorging van mijn paard bemoeid... Het is voldoende als hij mij roept als mijn paard ziek (bv koliekerig) is geworden...
En als ik zijn hulp nodig heb, vraag ik er wel om!!

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: De paarden op, de lanen in, langs akkers en kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:56

Goed plan!

Alleen hebben wij op trektocht geen box nodig, onze paarden gaan op de wei.

Malenka

Berichten: 7639
Geregistreerd: 04-10-06

Re: De paarden op, de lanen in, langs akkers en kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:58

Zo ben ik aan het bedenken hoe we routes op zouden kunnen zetten in Tholen en sint philipsland. Vanaf hier zou je in het begin door kunnen trekken door noord brabant en later misschien zelfs wel de rest van zeeland en zelfs richting zuid holland? (al wet ik niet wat daar aan ruiterroutes zit). het probleem hier is dat er geen ruiterpaden zijn. Wel heel erg veel prachtige landweggetjes, maar dan zit je bijna altijd met landbouwverkeer... Wel wil ik gaan overleggen met verschillende bedrijven of er interesse in is. Daarna zal ik naar de gemeente en andere instanties gaan om dit verhaal aan te kaarten. Het moet hier gewoon mogelijk zijn!

Anoniem

Re: De paarden op, de lanen in, langs akkers en kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:24

Goed plan Haha!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: De paarden op, de lanen in, langs akkers en kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 09:47

hier in brabant, en dan doel ik vooral op land van heusden en altena, zijn ze ook al een paar jaar bezig..
het eerste ruiterpad hier in de regio moet ik nog gaan vinden Knipoog
het zou soieso goed zijn als er in gemeentes ruiterpaden en routes zouden zijn
op die manier heb je idd kans op uitbreiding toeristische economie(horeca en overnachtingsadressen etc )
maar ook een verlichting van de last die niet paardenmensen
ervaren van paarden op wegen (wat hier vrijwel de enige optie is )
en van ruiters en menners die minder last hoeven te hebben van onbegrip van automobilisten doordat deze geen kennis van paarden hebben en dus niet of onvoldoende rekening houden met eventuele reacties van dieren op hun acties

het zou idd helemaal geweldig zijn als er mogelijkheden worden gecre-eerd om van provincie naar provincie te trekken
dus van zeeland, door brabant naar zuid holland und so weiter Ja
stel je voor...trektocht van het ene puntje van nl naar het andere puntje zonder dat je in grote delen van nl aangewezen bent op alleen maar de weg ...

hopelijk willen de instanties in zeeland een beetje meewerken...