Twintigste Friese Paardendag: Afsluiting met Wereldrecord

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Twintigste Friese Paardendag: Afsluiting met Wereldrecord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 19:35

http://www.fps-studbook.com/
fps-studbook.com


Na 20 jaar Friese Paardendag lijkt de organisatie genoodzaakt een punt achter het ’s werelds grootste dressuurevenement voor Friese paarden te moeten zetten. Het evenement - met veertien dressuurringen en ruim 200 combinaties - zal in 2009 moeten wijken voor het Europees Kampioenschap springen voor Young Riders. Een alternatief voor de dag met haar karakteristieke opzet is ondanks de inzet van verschillende partijen nog niet gevonden. Daarom wil de organisatie de (waarschijnlijk) laatste editie op 6 juli 2008 een extra smaakje geven met een poging een Guiness wereldrecord Paraderijden met Friese paarden neer te zetten.

In 1988 werd in de manege van Cruiqius de eerste Friese Paardendag gehouden. Bedoeling van een aantal fanatieke Friese paardenliefhebbers, onder aanvoering van Henk en Vera Loerakker, was te laten zien dat een Fries ook uitstekend onder het zadel te gebruiken was. Vanaf dat eerste jaar groeiden de aantallen deelnemers en populariteit van de Paardendag waardoor steeds opnieuw gezocht moest worden naar een goede locatie in de Randstad met voldoende ruimte voor publiek en deelnemers. Sinds enkele jaren zetelt het evenement, naar ieders tevredenheid, in het groen van het Haarlemmermeerse Bos. Leuk detail: de organisatie is volledig in (vrijwillige) handen van familieleden en vrienden van Henk en Vera Loerakker.

In twintig jaar is de Friese Paardendag uitgegroeid tot een toonaangevend dressuurevenement waarvoor tevens in het buitenland woonachtige deelnemers zich inschrijven. Opvallend is dat in tegenstelling tot de meeste andere (landelijke) dressuurwedstrijden, de Friese Paardendag nooit te klagen heeft over publieke belangstelling, integendeel…

De programma-indeling van de Friese Paardendag is karakteristiek: ’s-Morgens worden alle dressuurrubrieken verreden en selecties voor de finale Bestgaande Fries. ’s-Middags kunnen publiek en deelnemers genieten van shows, de finale Bestgaande Fries en de afsluitende grote Parade en prijsuitreiking te paard. Ook in de shows was veelal de dressuursport verwerkt. Dat zal dit jaar anders zijn.

Veel geïnteresseerden weten dat het hoogste niveau van de dressuursport voor Friese paarden haalbaar is. Verschillende binnen- en buitenlandse combinaties starten vandaag de dag op Grand Prix-niveau en een aantal van hen kwam recentelijk uit in wereldbekerwedstrijden.

Dit jaar laat de Friese Paardendag op 6 juli 2008 met veel tuig- en aangespannen optredens zien dat je ook met een Fries voor ‘de kar’ uit de voeten kunt. De toegang tot het evenement is gratis!

Het meest bijzondere aan de wellicht laatste Friese Paardendag is de poging het Guiness Wereldrecord “De grootste parade van Friese Paarden” neer te zetten. Dit wil zeggen dat als afsluiting van de twintigste editie getracht zal worden om met 150 Friese paarden (hengsten, ruinen en merries) onder het zadel, twee aan twee en aaneengesloten, verscheidene figuren te rijden. De Parade wordt geleid en voorafgegaan door commandante Saskia Meinema.

Eerder werden ter afsluiting van iedere paardendag Parades gereden, maar nog nooit werden de aantallen deelnemers precies geteld en werd er streng op de wijze van uitvoering gelet. Hoewel met een brede lach, dit jaar zal dat wat meer gebeuren.

Pipi

Berichten: 4077
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Poeldijk

Re: Twintigste Friese Paardendag: Afsluiting met Wereldrecord

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:09

Het zou echt te jammer zijn als dit evenement zou verdwijnen Verdrietig
Vind het het mooiste van het hele jaar en had de stille hoop daar ook ooit eens te starten.
Volgend jaar zou dat voor mij zover zijn,helaas zit het er zo te zien niet meer in.
Zonde,het trekt nl ook altijd onwijs veel bezoekers.

Shalot
Berichten: 451
Geregistreerd: 24-03-08
Woonplaats: Woerden

Re: Twintigste Friese Paardendag: Afsluiting met Wereldrecord

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:56

Dat is pas echt jammer. Zoveel inzet en plezier. Jaarlijks ben ik aanwezig en in 2000 met startnummer 13 ben ik tijdens de parade ten hywelijk gevraagd. Het heeft voor vele zo veel herinneringen dat mag niet stoppen

oOoKellyoOo

Berichten: 3830
Geregistreerd: 25-11-05
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Twintigste Friese Paardendag: Afsluiting met Wereldrecord

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 21:02

Ik heb er om zitten janken, Eerst had ik een merrie die ik er klaar voor nt stomen was, werd die dragend en liep toen op de laatste loodjes, jaar daarop volgende met mn andere merrie, en ja hoor die kreeg een peesblessure, Nu ben ik sinds 4 weken met mn hengst bezig, dus zal over 2 weken nog klaar voor zijn, dus dan maar trainen tot komend jaar en dan hoor je dat er waarschijnlijk geen volgend jaar komt.
Misschien een ander terrein zoeken. Bijvoorbeeld op het pinkpop terrein in Landgraaf (dan maar een niet in Friesland maar Limburg)Die is groot en vlak en ernaast ligt een een groot voetbal veld.

Germatje

Berichten: 2206
Geregistreerd: 24-07-04
Woonplaats: Heiloo

Re: Twintigste Friese Paardendag: Afsluiting met Wereldrecord

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 21:42

Nou ja waarom moet dat wijken voor een ander evenement? Ik snap het niet helemaal Verward
Zou het wel erg jammer vinden, heb vorig jaar meegedaan (in de stromende regen), dit jaar niet maar had volgend jaar zeker weer mee willen doen!
Nou hopelijk komt er een oplossing..

jokari

Berichten: 8783
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: Twintigste Friese Paardendag: Afsluiting met Wereldrecord

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 08:30

hé wat jammer. Kan dat EK nou werkelijk niet op een andere plek georganiseerd worden ? Is toch doodzonde dat zo'n mooi evenement de plek moet ruimen voor iets wat - imo - net zo goed ergens anders kan doorgaan.

Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Re: Twintigste Friese Paardendag: Afsluiting met Wereldrecord

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 20:32

Inderdaad, dat zou echt zonde zijn!
Ik heb vandaag ook foto's gemaakt van die prachtige paarden, de parade is trouwens een groot succes geworden met 164 paarden!
Maargoed, kan het niet gewoon op een andere datum, 't weekend erna of langer..?

Jonge_Monte

Berichten: 532
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: Delft

Re: Twintigste Friese Paardendag: Afsluiting met Wereldrecord

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 22:00

Huilen Echt jammer, maar hopen dat er een oplossing komt.
Ik heb gisteren mee gedaan aan de parade Haha!
Ben nog steeds even van slag en onder de indruk.
Ben SUPER trots op mijn mooie Parel. Nagelbijten / Gniffelen
We hebben de Hoofdprijs gewonnen en gaan lekker een weekendje weg Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!