Tim Lips deelt eerste tik uit

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Tim Lips deelt eerste tik uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 21:55

http://www.bndestem.nl/sport/sportbraba ... ik-uit.ece
http://www.bndestem.nl

Tim Lips was op zijn voorwerk in het Z-ZZ-jachtspringen in Breda.

Hij stuurde Blom's Urbain zo snel foutloos rond dat hij meteen serie-winst pakte. "Met wat snelheid erin loopt dit paard het best" legt de Madenaar uit. "En bovendien sta ik op deze manier sterk mocht ik in de tweede kwalificatieproef voor de Derby eventueel een foutje maken."

De eerste serie-winst was voor de Limburgse Anne-Martine van Liere met haar zelfgefokte Ups-A-Daisy. Het jachtparcours over een lengte van 700 meter zorgde voor de eerste summiere Derby-schifting. De verschillen bleven klein. De wal, geen dagelijkse kost voor de meeste springpaarden, verraste menigeen.

"Je moet daar in hoog tempo naartoe rijden, de paarden komen daar vanzelf op terug" legt Lips uit.

"Als eventingruiter leer je dat wel. Rijd je te laat toe, dan kunnen ze je foppen. Ook mijn paard vond het wat eng."

Men moest wel wat tempo maken, want na twee kwalificatieproeven mogen slechts dertig combinaties uit een veld van tachtig door naar de Derby-finale. "Breda Hippique is geen wedstrijd om rustig aan te doen" vindt Tim Lips. "Zeker voor mij niet. Ik rijd jaarlijks slechts één Derby. Dat is hier. Hier moet het dus gebeuren." In Blom's Urbain had hij een beste compagnon in het jacht. "Met hem kun je zo snel rijden omdat hij zo ongecompliceerd is. Lekker met het neusje vooruit laten lopen."

De echte selectie zal vrijdag worden doorgevoerd in het klassiek type Derby. Hoe verteren de paarden die wat plat zijn gegaan in het eerste parcours die proef? Dat is de brandende vraag.

Verwante artikelen:
[VN] Tim Lips doet goede zaken in Marbach
[VN] Tim Lips krijgt nog een kans in Aken