Symposium Paard(en)welzijn, prettig op stal

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Symposium Paard(en)welzijn, prettig op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 11:12

http://www.bokt.nl
Nieuwsredactie


Dinsdag 24 juni zal er op het terrein van het NHB Deurne een symposium met als onderwerp welzijn en stalling plaatsvinden.
Welzijn van dieren in het algemeen is momenteel een actueel thema. In Nederland worden op de meeste bedrijven paarden op traditionele manier gehuisvest: boxen van 3m x 3m of 3½m x 3½m. Als men zich dan bedenkt dat paarden van nature vlucht- en kuddedieren zijn, valt dit moeilijk met elkaar te rijmen. Om aan te geven dat het ook anders kan wordt tijdens het symposium een geheel andere vorm van stalling hiertegenover gezet.

Deze vorm van stalling heeft onder andere de volgende principes:
  • paarden zijn kuddedieren en moeten daarom in groepen gehuisvest worden;
  • paarden bewegen en fourageren 16 uur per dag;
  • paarden hebben voldoende frisse lucht nodig.

In deze zogenaamde "HIT-Actief stal" wordt dit gerealiseerd door groepen paarden op een groot terrein samen te huisvesten. Naast rolplaatsen en schuilmogelijkheden wordt gebruikt gemaakt van voerstations waar de paarden d.m.v. een zendertje verscheidene malen per dag voer kunnen halen. De stations zijn zo geplaatst dat een paard daar voldoende voor moet lopen.
Tijdens het symposium worden eerst een aantal deskundigen op het gebied van paardenhuisvesting aan het woord gelaten om meer informatie te geven. Hierna volgt een forumdiscussie, want uiteraard kleven aan beide stallingsvormen voor- en nadelen.

Op deze avond zullen een aantal sprekers aanwezig zijn. Onder andere dhr. H. van Harten (eigenaar van de grootste HIT-Actief stal in Europa) en dhr. E. Voest zullen de spreekstoel beklimmen.
Het symposium wil niet alleen professionals uit de paardensector, maar alle geïnteresseerden een bredere kijk op stalling van het paard te bieden.

De toegang is gratis. Voor meer informatie: http://www.paardenwelzijn.co.nr/

_Zsazsa_
Berichten: 4486
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Symposium Paard(en)welzijn, prettig op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:18

wel grappig dat ze dit op deurne geven, terwijl de meeste op deurne er echt niks om geven dat hun paard 24/7 op stal staan, er is geen wei te bekennen daar.

Ik vind het wel een heel goed initiatief om mensen bekent te maken met hoe het ook anderrs kan.

Miran

Berichten: 4483
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Re: Symposium Paard(en)welzijn, prettig op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:51

Dat was ook mijn eerste gedachte Kattie, na van iemand gehoord te hebben dat de paarden nergens los mogen daar...

miisshOrse

Berichten: 1956
Geregistreerd: 13-12-04
Woonplaats: Hoekse Waard

Re: Symposium Paard(en)welzijn, prettig op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:56

Het is zo jammer dat wij op school ( deurne)leren hoe het allemaal moét , maar dat ze het zelf niet toepassen.. Wat zal ik zeggen, echt deurne hé?

Malenka

Berichten: 7639
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Symposium Paard(en)welzijn, prettig op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:57

dat wordt vast een heel interresante avond al vraag ik me af of we nieuwe dingen zullen horen... Ik ga eens kijken of ik iets kan regelen om die kant op te gaan.

Joline_

Berichten: 3918
Geregistreerd: 06-09-06

Re: Symposium Paard(en)welzijn, prettig op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:22

kattie schreef:
wel grappig dat ze dit op deurne geven, terwijl de meeste op deurne er echt niks om geven dat hun paard 24/7 op stal staan, er is geen wei te bekennen daar.

Ik vind het wel een heel goed initiatief om mensen bekent te maken met hoe het ook anderrs kan.


IK vind het erg kort door de bocht, dat jij zegt dat de meeste op deurne er niets om geven dat hun paard bijna 24/7 op stal staan. Net of wij dat leuk vinden voor onze paarden, lekker de hele dag op stal. Maar het kan gewoon niet anders hier.

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Symposium Paard(en)welzijn, prettig op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:38

Wat dat betreft vind ik ook dat een school een voorbeeldfunctie heeft en op zijn minst er voor moet zorgen dat hun eigen paarden en die van leerlingen elke dag naar buiten kunnen, desnoods in individuele paddocks...
Hoe kun je aan je leerlingen leren hoe je goed paarden moet houden, terwijl je als school absoluut geen rekening houdt met het belang van het paard in de zin van huisvesting en behoefte aan beweging en sociale contacten. Dat rijmt niet met elkaar...

Jammer dat ze het helemaal in Deurne houden, was het meer in het midden van het land geweest had het me heel erg interessant geleken!

bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Re: Symposium Paard(en)welzijn, prettig op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:09

Mijn paarden leven al jaren in zo'n wat ze hier "Offenstall" noemen. In een groep, met een schuilhut, met 1 waterbak aan de hut, zodat ze regelmatig naar "huis" moeten, ook als ze op de grote wei staan, en ze daar gecontroleerd kunnen worden. Ze kunnen zelf bepalen wanneer ze wat doen, hun hierarchie bepalen, kortom, paard zijn. Dit is ideaal voor mensen met niet al te veel tijd, die niet elke dag kunnen rijden, maar die toch graag een paard hebben. Ook voor mensen die maar 1 uurtje per dag rijden. En je hoeft niet elke dag boxen uit te mesten ook nog. Maar je moet wel een machine hebben om de boel regelmatig uit te mesten, dat wel, vooral 's winters als de wei dicht is en ze in de (ruime) paddock staan. Ze kijgen alleen hooi en/of gras en stro in de schuilhut. Als ik er ben kan ik ze zelf bijvoeren, maar dat is niet echt nodig. Ze komen alleen in een box als er een gewond of ziek is, en als ze moeten veulenen. Da kleintjes blijven de eertse winter in de box, maar gaan wel elke dag naar buiten. Ze leren dan vanzelf netjes mee te lopen en de omgang met mensen. Als ze een jaar zijn, gaan ze ook de open stal in, dan zijn ze groot genoeg om geen al te domme dingen meer te doen en bv. door stroomdraad te rennen of zo. Ik heb mijn paarden daar nu 4 1/2 jaar en ben heel, heel erg tevreden. Maar een feit blijft, dat je wel voor je paarden moet zorgen, je moet ze regelamtig controleren, hoefsmid, inenten, dat blijft. Poetsen hoeft niet elke dag, maar af en toe afborstelen is niet verkeerd. Kortom, je moet er wel bij blijven. Een open stal is geen afdank-plek. En als dat teveel is, dan moet je echt geen paard nemen.
Nog een punt: in NL is veel minder ruimte dan hier, dat speelt ook een rol, natuurlijk. Maar mijn beesten zijn zielsgelukkig in deze omgeving. dat is zeker. En ik ook, dus.

cinny1
Berichten: 833
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Brabant

Re: Symposium Paard(en)welzijn, prettig op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:56

Het is inderdaad frapant dat ze dit symposium op Deurne houden. Want qua huisvesting voor de paarden vind ik het net een graftombe. Ik vind de boxen daar verschrikkelijk donker. De "manegepaarden" staan in lichtere boxen dan de eigen paarden. Naar buiten, de wei op gaan ze al helemaal niet. Vind dat eigenlijk niet kunnen voor een instituut als Deurne.

Maaaikea

Berichten: 808
Geregistreerd: 03-03-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Symposium Paard(en)welzijn, prettig op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:58

Ik weet niet waneer jij er geweest bent, maar de nieuwste stallen (en dat is meer als de helft) zijn allemaal super lichte boxen. En ja ik kies er ook niet voor dat mijn paard zo vaak binnen moet staan. Maar er is weinig keuze he? Zolang er geen officiele verplichtingen zijn, dat paarden zoveel u pd buiten met soortgenoten moet zijn, zullen die facaliteiten er ook (nog) niet komen.
Ik haal mijn paard 3 x per dag uit de box en hij gaat regelmatig in de paddock. Daarnaast: alsof Deurne de enige 'stal' is die zijn paarden zou houdt... bij hoeveel andere stallen gebeurd dat nog meer? Zie ook zat pensionklanten die hun paarden alleen eruit halen om te rijden.
Daarnaast, de schoolpaarden gaan in zomervakantie met zijn allen lekker de wei op Lachen

bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Re: Symposium Paard(en)welzijn, prettig op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 16:56

Fouten van anderen ziin nooit een excuus om het zelf verkeerd te doen. En Deurne heeft ook nog een voorbeeld-functie omdat het HET opleidingscentrum van NL is. Ben blij te horen, da te rverbetinrg in zit, want ik vond die stallen ook maa rniks. Goed voor een weekendje show, maar dan snel naar huis, de wei op.

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Symposium Paard(en)welzijn, prettig op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 22:34

ik wil er heen!

Ninx

Berichten: 14576
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Symposium Paard(en)welzijn, prettig op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 22:38

HOERA, HOERA, HOERA!!! Zou er dan toch iets gaan veranderen in NL?
Als dit nu al aangezwengeld wordt in Deurne, zou ik dan toch misschien geen onzin uitgekraamd hebben zoals sommige '23/7 binnen' paarden-eigenaars op Bokt beweren?

Of het nu linksom of rechtsom gebeurt, op naar een beter leven voor onze paarden!

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Symposium Paard(en)welzijn, prettig op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 22:41

cinny1 schreef:
Het is inderdaad frapant dat ze dit symposium op Deurne houden. Want qua huisvesting voor de paarden vind ik het net een graftombe. Ik vind de boxen daar verschrikkelijk donker. De "manegepaarden" staan in lichtere boxen dan de eigen paarden. Naar buiten, de wei op gaan ze al helemaal niet. Vind dat eigenlijk niet kunnen voor een instituut als Deurne.


Ben het met je eens.

Zoals zij hun paarden huisvesten is bijna schandalig. TOen ik daar was snapte ik ook wel waarom zoveel ex deurne studenten denken dat paarden smelten op de wei en of weidegang niet noodzakelijk is.

Ze vinden het belangrijker daar dat de box van je paard glimt dan dat ie buiten kan lopen.....

Zo te lezen wordt het georganiseerd door studenten? Getuigt wel van durf, want indirect leggen ze dan toch de vinger op de zere plek van Deurne

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Symposium Paard(en)welzijn, prettig op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 09:41

Citaat:
Zolang er geen officiele verplichtingen zijn, dat paarden zoveel u pd buiten met soortgenoten moet zijn, zullen die facaliteiten er ook (nog) niet komen.


Eens even goed nadenken over deze zin...!

Voor mij geeft dat toch wel aan dat de rij-opleiding in Nederland voorbij gaat aan het 'wezen' van het dier en zich vooral concentreert op de technische kanten van het rijden. Als 'welzijn en wezen' van het paard pas gaat doordringen als iets officieel verplicht wordt... waar zijn de mensen dan mee bezig?

Maaaikea

Berichten: 808
Geregistreerd: 03-03-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Symposium Paard(en)welzijn, prettig op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 09:42

Arabesk schreef:
cinny1 schreef:
Het is inderdaad frapant dat ze dit symposium op Deurne houden. Want qua huisvesting voor de paarden vind ik het net een graftombe. Ik vind de boxen daar verschrikkelijk donker. De "manegepaarden" staan in lichtere boxen dan de eigen paarden. Naar buiten, de wei op gaan ze al helemaal niet. Vind dat eigenlijk niet kunnen voor een instituut als Deurne.


Ben het met je eens.

Zoals zij hun paarden huisvesten is bijna schandalig. TOen ik daar was snapte ik ook wel waarom zoveel ex deurne studenten denken dat paarden smelten op de wei en of weidegang niet noodzakelijk is.

Ze vinden het belangrijker daar dat de box van je paard glimt dan dat ie buiten kan lopen.....

Zo te lezen wordt het georganiseerd door studenten? Getuigt wel van durf, want indirect leggen ze dan toch de vinger op de zere plek van Deurne


Sorry maar dit zeggen vind ik echt niet netjes, ik gok dat meer als 90% van alle deurne studenten en ook ex-deurne studenten hun paarden, wanneer het mogelijk is, meteen op de wei zetten. Er zitten altijd paar tussen die het niet doen, maar om ze meteen zo over een kam te scheren, erg jammer.

Daarnaast, ik zeg het nog maar eens: wij zelf willen ook graag ons paarden meer buiten hebben, maar dat is helaas niet mogelijk. De 4/5 maanden dat ze er staan, proberen we zo prettig mogelijk voor ze te maken, doormiddel van grazen aan de hand, wandelen, in de paddock etc, de andere 7/8 maanden halen ze die tijd op de wei en buiten echt wel in.

En, denk je serieus zelf dat we vrijwillig die box aan het schoonmaken zijn? Helaas is er wekelijkse controle en moet je dat dus doen.

En precies, het is georganiseerd door studenten, wat dus meteen weer terugwijst naar 'snapte ik ook wel waarom zoveel ex deurne studenten denken dat paarden smelten op de wei en of weidegang niet noodzakelijk is' want dan zou dit dus ook nooit georganiseerd zijn.

Maaaikea

Berichten: 808
Geregistreerd: 03-03-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Symposium Paard(en)welzijn, prettig op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 09:49

Ik bedoelde meer dat het haast onmogelijk is om voor 180 paarden weidegang te bezorgen, vroeger was er wel weide beschikbaar, maar dan moest er een heel stuk over de weg gelopen worden, wat nogal veel ongelukken veroorzaakte. Paarden waren blij dat ze de wei op konden, en ging er 1 aan de haal, dan ging uiteraard de rest mee.
En dat het officieel was, doelde ik meer op dat in Zweden, dacht ik, een paard zoveel uur verplicht is om buiten te lopen met soortgenoten, en de rijschool daar dus wel meer facaliteiten daarvoor hebt.
en tsja, misschien dat ik het verkeerd verwoordde.....
En iedereen probeert het echt voor zijn paard zo goed mogelijk te maken.

Ninx

Berichten: 14576
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Symposium Paard(en)welzijn, prettig op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 11:38

maikymouse3 schreef:
Ik bedoelde meer dat het haast onmogelijk is om voor 180 paarden weidegang te bezorgen, vroeger was er wel weide beschikbaar, maar dan moest er een heel stuk over de weg gelopen worden, wat nogal veel ongelukken veroorzaakte. Paarden waren blij dat ze de wei op konden, en ging er 1 aan de haal, dan ging uiteraard de rest mee.
En dat het officieel was, doelde ik meer op dat in Zweden, dacht ik, een paard zoveel uur verplicht is om buiten te lopen met soortgenoten, en de rijschool daar dus wel meer facaliteiten daarvoor hebt.
en tsja, misschien dat ik het verkeerd verwoordde.....
En iedereen probeert het echt voor zijn paard zo goed mogelijk te maken.


Ik hoop dat er regels komen zoals die dan, zoals jij zegt, in Zweden al bestaan.
Het meest pijnlijke punt is misschien niet eens de periode van studie aan Deurne die nog wel te overzien is, maar de levenslange opsluiting van paarden in heel NL.... daar huist nu het echte drama in.
Een veelgehoord argument is dan: 'ja, maar wij hebben die mogelijkheid/ luxe nu eenmaal niet om onze paarden buiten te zetten, mogen wij dan geen paard?'. Ten eerste is het buiten buiten laten lopen geen luxe, maar een eerste levensbehoefte. Ten tweede vind ik dat loze argumenten, wanneer je met een kind met een lege buik en zonder kleren over straat gaat zeg je toch ook niet: 'we hebben nu eenmaal de mogelijkheid/ luxe niet het kind te voeden en aan te kleden, mogen wij dan geen kind?'
Het gebrek aan mogelijkheden betekent toch gewoon simpelweg dat het dus NIET kan? Dat is heel sneu, maar naar verhouding zoooooooooooooveel minder sneu dan een paard dat altijd maar binnen staat (op een beetje aan de hand grazen na, de stapmolen in, en onder het zadel gereden worden.... wat het paard worst zal weze).

Je maakt het paard niet zo gelukkig mogelijk (dit is niet gericht aan Maikymouse specifiek) door ze aan de hand te laten grazen, ze 1 uurtje per dag in de paddock te laten, ze in de stapmolen te zetten, etc.... Je maakt jezelf zo gelukkig mogelijk, en probeert het enigszins 'op te leuken' voor je paard.
Ik neem pas weer een eigen paard wanneer ik 100% zeker het hele jaar de mogelijkheid heb het paard de buitenlucht te kunnen laten opsnuiven met vriendjes zo vaak hij dat wil.... Kan ik dat niet verzekeren, dan maar niet. Sneu voor mij, wel zo eerlijk voor het paard.
En hier spreekt iemand van 32 die twee eigen paarden heeft gehad en donders goed weet hoe het voelt om dat te moeten missen...

Maaaikea

Berichten: 808
Geregistreerd: 03-03-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Symposium Paard(en)welzijn, prettig op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 12:18

Ninx, ik geef je echt hier helemaal gelijk in hoor. 'Gelukkig' heb je mij ook niet horen zeggen.
Ik vind het juist fijn dat het symposium er is, en doordat het op deurne is, merk je wel dat het ook speelt op school. En daarnaast: welke pensionstal in Nederland heeft grotere boxen met uitloop voor meerdere paarden? Ik heb ze amper gezien...

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Symposium Paard(en)welzijn, prettig op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 10:16

maikymouse3 schreef:
Daarnaast: alsof Deurne de enige 'stal' is die zijn paarden zou houdt... bij hoeveel andere stallen gebeurd dat nog meer? Zie ook zat pensionklanten die hun paarden alleen eruit halen om te rijden.
Daarnaast, de schoolpaarden gaan in zomervakantie met zijn allen lekker de wei op Lachen


weet je wat het is, ik ben helemala miet bekend met deurne als school of wat dan ook, ken vooral een aantal mensen die deurne nog op de oude manier hebben gevolgd
toen deurne nog deurne was en geen helicon

maar juist Deurne, juist een opleidings instituut waar je behoort te leren hoe het moet
die zouden ene goed voorbeeld moeten geven
ik doel hier niet te zeggem dat deurne slecht is , of de leerlingen niet om de dieren geven, ik bbedoel je bent niet voor niets naar deurne gegaan
het is alleen jammer dat er op een paarden opleiding door de organisatie zo voorbij word gegaan aan de basale behoeften van het paard


wat betreft regelgeving, van mij zou er idd wel strakkere wetgeving mogen zijn
een minimaal aantal uren in gezelschap buiten
gemeentes die schuilstallen binnen bepaalde lijnen toelaten
stands die verboden zouden moeten worden
en ga zo maar door
deurne zou als opleidings instituut daar wel een heel mooi voorbeeld in kunnen zijn als ze het goed zouden aanpakken (en weer heb ik het over organisatie btw)

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: Symposium Paard(en)welzijn, prettig op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 10:19

Klinkt top, hoor!
Lijkt me een goed uitgangspunt, mensen aanwakkeren, zich bewuster maken van het houden van een paard op een zo goed mogelijke wijze; Deurne is niet de enige plek waar paarden donker staan opgesteld; in die zin moet er nog veel werk verricht worden.

Ben benieuwd of het onderdeel: Grootte van boxen wordt besproken; imo nog belangrijker dan spijltjes tussen de boxen.

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Symposium Paard(en)welzijn, prettig op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:10

180 paarden weidegang geven is misschien niet mogelijk, maar zorgen voor groeps- en individuele paddocks waar de paarden elke dag met maatje, klein groepje (de vaste schoolpaarden lijken mij vrij stabiele groep) of indvidueel in elk geval een halve dag kunnen staan, met ruwvoer tegen verveling, zou wel mogelijk moeten zijn lijkt mij... " personeel" genoeg om de paarden een dagdeel buiten en weer binnen te zetten en van ruwvoer te voorzien...

Ik vind het inderdaad vrij dapper dat de Deurne leerlingen dit onderzoek op hebben gezet.

Ik denk dat het aantrekken van o.a. Emiel Voest ook een frisse wind qua kijk op paarden houden met zich mee heeft gebracht. Er is veel meer aandacht voor alternatieve manieren van met paarden omgaan, ze rijden en trainen dan voorheen. Toen was het vooral zeer traditioneel.
Inzichten qua huisvesting zullen nu dus ook mee ontwikkelen.

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Re: Symposium Paard(en)welzijn, prettig op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 12:06

Het is in ieder geval 1 stap in de goede richting. Nu nog hopen dat het ook ECHT beter gaat worden voor alle paarden hier in NL.

hexodrien

Berichten: 532
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Breda

Re: Symposium Paard(en)welzijn, prettig op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:44

Is er iemand naar het symposium geweest? Nog bijzondere dingen gehoord? Ben benieuwd!

Ninx

Berichten: 14576
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Symposium Paard(en)welzijn, prettig op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 22:30

Ja, ik ben ook wel erg benieuwd.... het zal veel stof tot discussie gegeven hebben. Want er is een groot, en volgens mij toenemend aantal mensen dat het principe van paarden opsluiten niet zorgelijk vinden....