Bloedwormen en rondwormen resistent tegen ontwormingsmiddel

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Bloedwormen en rondwormen resistent tegen ontwormingsmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 07:49

http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=12105
thehorse.com

Afbeelding


Onderzoekers uit Kentucky zijn er onlangs achter gekomen dat rondwormen en kleine bloedwormen, 2 veelvoorkomende parasieten bij paarden, resistent kunnen worden tegen commerciele ontwormingsproducten. En wat nog erger is: er is op korte termijn geen nieuw middel tegen deze parasieten in het vooruitzicht.

Ontwormingsresistentie bij kleine bloedwormen en rondwormen komt steeds vaker voor sinds 1950. Het doel van deze studie is om er achter te komen hoe de resistentie zich kan ontwikkelen.

Tussen 1 juni en 20 december 2007 werden veulens op 5 verschillende boerderijen geobserveerd. Het effect van fenbendazole, oxibendazole, pyrantel pamoate, en ivermectine werd ge-evalueerd door middel van de afname van wormeneieren te tellen. De eitjes werden voor en na de behandeling geteld, en daarna werd het resultaat met elkaar vergeleken.

De resultaten lieten zien dat er een vermindering was in de hoeveelheid rondwormeitjes na behandeling met fenbendazole en oxibendazole, behandelingen met ivermectine en pyrantel pamoate hadden geen enkel effect.

Tijdens de behandeling en observatie van de bloedwormeitjes bleek alleen ivermectine enig effect te hebben op de parasiet. De andere 3 ontwormingsmiddelen deden de bloedworm helemaal niets.

De onderzoekers lieten wel duidelijk weten dat, alhoewel ivermectine effectief lijkt te zijn tegen bloedwormen, er verder onderzoek zal moeten worden gedaan. De volwassen wormen zullen moeten geteld naast de hoeveelheid eitjes om er achter te komen of de parasieten juist sneller terug komen na de behandeling.

Eerder onderzoek zou namelijk suggereren dat eitjes van de kleine bloedworm juist sneller terugkeren na het ontwormen, dan voor de behandeling.

eilander

Berichten: 3258
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Re: Bloedwormen en ringwormen worden resistent tegen ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 07:51

toch iets om rekening mee te houden!!

No_worries

Berichten: 1831
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Re: Bloedwormen en ringwormen worden resistent tegen ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 07:52

Ehm... ringwormeitjes? Ik heb altijd begrepen dat ringworm geen worm is maar een schimmel... en schimmels leggen volgens mij geen eitjes Verward

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Bloedwormen en rondwormen worden resistent tegen ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 07:54

Oeps, ik bedoelde rondwormen Gestoord
Het is nog vroeg he Haha!
Even verbeterd, thanks!

eilander

Berichten: 3258
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Re: Bloedwormen en rondwormen resistent tegen ontwormingsmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 07:56

Hmm ,inderdaad erg vroeg want ik heb er ook overheen gelezen!!! Knipoog

Suzanne F.

Berichten: 49659
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Bloedwormen en rondwormen resistent tegen ontwormingsmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 08:18

Nou lekker dan als die wormen resistent raken en er geen ander middel daartegen is... en dan?

HummerTime

Berichten: 3926
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: Tessenderlo, België

Re: Bloedwormen en rondwormen resistent tegen ontwormingsmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 08:40

Ik heb een paard gehad wat bloedwormen had. Na een dure behandeling van een week op de kliniek had ze het na drie maanden alweer!!! Toen kreeg ik de tip van iemand om haarlemmer olie te gebruiken. Kost geen drol, je koopt het bij apotheek of drogist. Ook via internet is het te bestellen. Neem dan gewoon die 10 ml flesjes en niet de variant die zogenaamd speciaal voor dieren is Knipoog

Even flesje in een spuit en via de mond toedienen. Na een week of drie nog een keer en alle wormen zijn weg! Ja

Ik geef het nu altijd standaard een week na een gewone wormkuur. Het is een middel op kruidenbasis, stink ontzettend en je moet het ook niet in je kleren krijgen Clown maar het helpt geweldig!!

JaBa
Berichten: 1222
Geregistreerd: 01-09-07

Re: Bloedwormen en rondwormen resistent tegen ontwormingsmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 08:41

Dit is wel heel erg oud nieuws! Bovendien gaat het niet om België of Nederland en dat is weeral een heel ander verhaal! De bendazoles worden hier al bijna niet meer gebruikt omdat er zo veel resistentie tegen is. Ivermectines zijn hier de meest gebruikte. En dat wormen resistentie ontwikkelen? Dat weet men al tientallen jaren! En dat er binnen nu en een korte periode geen nieuwe ontwormingsmiddelen moeten verwacht worden? Dat weet men al even lang. En toch zouden jullie Nederlanders protest indienen als je enkel nog via de veearts ontwormingsmiddelen kan krijgen? Het is net door het zelfdoktoren dat die resistentie zich zo vlotjes heeft kunnen ontwikkelen...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Bloedwormen en rondwormen resistent tegen ontwormingsmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 08:47

Dat staat er ook in JaBa Clown Het is al sinds 1950 bekend, maar daarom is het ook goed om de aandacht er nog eens op te vestigen, nietwaar? Lachen Bovendien zijn er heel veel mensen die dit niet weten.

sjappe

Berichten: 262
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Bloedwormen en rondwormen resistent tegen ontwormingsmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 08:54

DAt het middel via een veearts verkregen is is nog geen garantie dat het op de juiste manier toegediend wordt.

haan

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: in het hoge noorden

Re: Bloedwormen en rondwormen resistent tegen ontwormingsmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 09:05

Volgens mij is moxidectine (equest) het enige middel wat helpt tegen bloedwormen.......... en niet deze middelen die op de bloedwormen zijn getest.

mirm

Berichten: 862
Geregistreerd: 22-11-06
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Bloedwormen en rondwormen resistent tegen ontwormingsmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 09:08

Volgens mij is moxidectine juist voor lintwormen!

JaBa
Berichten: 1222
Geregistreerd: 01-09-07

Re: Bloedwormen en rondwormen resistent tegen ontwormingsmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 09:11

Praziquantel en pyrantel zijn de enige middelen die helpen tegen lintwormen. Moxidectine is het enige middel dat werkt tegen ingekapselde larven van bloedwormen. Ivermectine werkt tegen de meeste wormen, inclusief de volwassen bloedwormen.

haan

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: in het hoge noorden

Re: Bloedwormen en rondwormen resistent tegen ontwormingsmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 09:12


FloortjeM
Berichten: 1046
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: 's-Heer Arendskerke

Re: Bloedwormen en rondwormen resistent tegen ontwormingsmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 09:19

Volgens mij is het in het belang van veel paardenhouders om in de toekomst alleen nog op basis van mestonderzoek gericht te ontwormen. Het is effectief, je vermindert de snelheid waarmee resistente wormen zich kunnen ontwikkelen en op termijn ook aanzienlijk goedkoper.

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Re: Bloedwormen en rondwormen resistent tegen ontwormingsmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 10:34

JaBa schreef:
Praziquantel en pyrantel zijn de enige middelen die helpen tegen lintwormen. Moxidectine is het enige middel dat werkt tegen ingekapselde larven van bloedwormen. Ivermectine werkt tegen de meeste wormen, inclusief de volwassen bloedwormen.


Gewoon je paard met Equest (moxidectine) ontwormen en 1 of 2x per jaar een Equest Pramox tegen lintworm dat is er niets aan de hand.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Bloedwormen en rondwormen resistent tegen ontwormingsmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 10:37

stipje!

Whisperke

Berichten: 3362
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Thorn

Re: Bloedwormen en rondwormen resistent tegen ontwormingsmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 10:47

Mijn paard heeft ook eens bloedwormen gehad.. Kun je nagaan ik ontworm om de 10-12 weken... Met een goed ontwormingsmiddel... Mijn paard hebben ze uiteindelijk ivermectine gespoten en dat heeft gewerkt!!

MISTRAL94

Berichten: 14259
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Bloedwormen en rondwormen resistent tegen ontwormingsmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 10:52

JaBa schreef:
Dit is wel heel erg oud nieuws! Bovendien gaat het niet om België of Nederland en dat is weeral een heel ander verhaal! De bendazoles worden hier al bijna niet meer gebruikt omdat er zo veel resistentie tegen is. Ivermectines zijn hier de meest gebruikte. En dat wormen resistentie ontwikkelen? Dat weet men al tientallen jaren! En dat er binnen nu en een korte periode geen nieuwe ontwormingsmiddelen moeten verwacht worden? Dat weet men al even lang. En toch zouden jullie Nederlanders protest indienen als je enkel nog via de veearts ontwormingsmiddelen kan krijgen? Het is net door het zelfdoktoren dat die resistentie zich zo vlotjes heeft kunnen ontwikkelen...



Alsof een dierenarts het bij gaat houden welke kuur jij gehad hebt de vorige keer (en zeer zeker niet voor dit geld wat mensen wel beweren). En het zogenaamde mestonderzoek? Zie ik ook niet gebeuren dat de dierenarts dat elke keer onderzoeken gaat.

dorientjuh

Berichten: 7256
Geregistreerd: 19-01-05

Re: Bloedwormen en rondwormen resistent tegen ontwormingsmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 10:52

Inderdaad erg oud nieuws. Ik snap dus ook niet dat de paardenhouderij maar lukraak blijft ontwormen om de zoveel weken. ''Want dan zal het wel goed zijn''... Zo werk je dus erg resistentie in de hand. Inderdaad alleen ontwormen aan de hand van mestonderzoek. Dat is de enige manier waarbij resistentie zo langzaam mogelijk vordert.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Bloedwormen en rondwormen resistent tegen ontwormingsmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 10:54

dorientjuh schreef:
Inderdaad erg oud nieuws. Ik snap dus ook niet dat de paardenhouderij maar lukraak blijft ontwormen om de zoveel weken. ''Want dan zal het wel goed zijn''... Zo werk je dus erg resistentie in de hand. Inderdaad alleen ontwormen aan de hand van mestonderzoek. Dat is de enige manier waarbij resistentie zo langzaam mogelijk vordert.


Maar ook bij mestonderzoek komt lang niet alles naar voren
Dat is juist het verraderlijke.

Whisperke

Berichten: 3362
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Thorn

Re: Bloedwormen en rondwormen resistent tegen ontwormingsmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 10:55

Ik neem aan dat de virbac dat inmiddels ook wel goed onderzocht heeft over het zoveel weken ontwormen lijkt mij.. Ze kunnen niet zomaar iets op de markt brengen, wat vervolgens volgens hun schema niet gaat werken.. Als dat daadwerkelijk niet goed was.. dan was dit allang van de markt verdwenen!!

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Bloedwormen en rondwormen resistent tegen ontwormingsmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 10:57

Suzanne F. schreef:
Nou lekker dan als die wormen resistent raken en er geen ander middel daartegen is... en dan?

Minimaal 2x per week, maar liever elke dag je wei uitmesten. Helpt trouwens ook tegen die rottige vliegen en steekbeesten die je paard lastigvallen.
Mest composteren, dan koken de wormen dood en compost is ideale bemesting voor een paardenwei.

dorientjuh

Berichten: 7256
Geregistreerd: 19-01-05

Re: Bloedwormen en rondwormen resistent tegen ontwormingsmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 10:58

Cayenne schreef:
dorientjuh schreef:
Inderdaad erg oud nieuws. Ik snap dus ook niet dat de paardenhouderij maar lukraak blijft ontwormen om de zoveel weken. ''Want dan zal het wel goed zijn''... Zo werk je dus erg resistentie in de hand. Inderdaad alleen ontwormen aan de hand van mestonderzoek. Dat is de enige manier waarbij resistentie zo langzaam mogelijk vordert.


Maar ook bij mestonderzoek komt lang niet alles naar voren
Dat is juist het verraderlijke.


Nee dat is waar, maar het is sowieso beter dan ontwormen zonder een enkel onderzoek. Lachen

JaBa
Berichten: 1222
Geregistreerd: 01-09-07

Re: Bloedwormen en rondwormen resistent tegen ontwormingsmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:24

singasong schreef:
JaBa schreef:
Praziquantel en pyrantel zijn de enige middelen die helpen tegen lintwormen. Moxidectine is het enige middel dat werkt tegen ingekapselde larven van bloedwormen. Ivermectine werkt tegen de meeste wormen, inclusief de volwassen bloedwormen.


Gewoon je paard met Equest (moxidectine) ontwormen en 1 of 2x per jaar een Equest Pramox tegen lintworm dat is er niets aan de hand.


Slecht idee. Dan ontworm je enkel maar met moxidectine het hele jaar door. Denk je dat ze zo niet resistent worden? Je heeft ze continu het zelfde middel. Je geeft ze wel eens praziquantel bij, maar dat is het dan ook. Volwassen bloedwormen bijvoorbeeld kan je perfect onder controle houden met ivermectine. Maar jij geeft ze dus hun hele leven lang moxidectine, het enige middel dat werkt tegen de larven van de bloedwormen. Goed bezig dus om resistentie nog mee in de hand te werken.