Werkstraf na dodelijk ongeval met laadklep paardentrailer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Werkstraf na dodelijk ongeval met laadklep paardentrailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 07:10

http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieu ... 620854.ece
nhd.nl

De rechtbank in Alkmaar heeft een 63-jarige vrachtwagenchauffeur uit Wormerveer wegens schuld aan een verkeersongeval met dodelijke afloop veroordeeld tot een werkstraf van 120 uur, waarvan een derde deel voorwaardelijk.

De officier van justitie had tegen de man een boete van vijfhonderd euro geëist. De Wormerveerder had vorig jaar op zaterdag 18 augustus op de Starnmeerdijk via een laadklep het paard van zijn kleindochter uit de wagen geleid. Een 47-jarige bromfietsster uit Spijkerboor reed daarna tegen de nog half openstaande klep op en kwam te overlijden.

De chauffeur had door het neerlaten van de klep een onveilige situatie gecreëerd en onvoldoende maatregelen genomen om andere weggebruikers daarop te attenderen. De man had ter waarschuwing slechts één pylon op het wegdek neergezet.

Verwant artikel:

[VN] Dodelijk ongeval door nalatigheid met laadklep

hilden1971

Re: Werkstraf na dodelijk ongeval met laadklep paardentrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 10:24

was die man op de brommer blind dan?. zo`n trailer zie je toch niet over het hoofd. wanneer je een voertuig passeert ga je er toch ruimschoots omheen of ben ik zo gek?.

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 10:34

Ik vind het een gepaste straf. Kijk, er is een dode gevallen. En dan kan je zeggen "was ie blind ofzo" maar stel dat hij verblind werd door de zon, of dat ie gewoon niet ver voor zich uitkeek... je weet het niet. De schuld ligt bij beiden. En 120 uur is echt niet veel! Als je dat uit kan spreiden en in een gepaste werkvorm kan gieten.. beter dan een geldboete. Die kunnen hoog oplopen!
Maar op zich denk ik dat de chauffeur van de vrachtwagen ook wel erg geteisterd wordt door schuldgevoelens. 'had ik maar dit, had ik maar dat' ... doe je niks aan. En met zo'n straf heb je toch nog het idee dat er wat voor terug doet (al klinkt dat erg stom)... naja. Allemaal al klote genoeg...

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 10:36

slechts één pion. nou zat zouden helemaal geen pion neergezet hebben denk ik.

trieste situatie voor alle partijen.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 10:37

hilden1971 schreef:
was die man op de brommer blind dan?. zo`n trailer zie je toch niet over het hoofd. wanneer je een voertuig passeert ga je er toch ruimschoots omheen of ben ik zo gek?.

De trailer had een zijklep, hij leek dus gesloten vanaf de kant waar de bromfietser vandaan kwam.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:01

Citaat:

Als je [url="hier"]http://www.nu.nl/news/1199561/14/Scooterrijdster_dood_door_aanrijding_met_laadklep_%28video%29.html[/url] even kijkt en dan op de video klikt, kan je zien hoe de situatie was. Als je er dan nog bij bedenkt dat de vrouw op een brommer reed, dus wel met zo'n 40 tot 50 km per uur waarschijnlijk (zo te zien buiten de bebouwde kom) en een helm ophad, is het niet zo verwonderlijk dat ze die klep dus niet gezien had.

Het is voor beide partijen zeer triest dat zoiets gebeurt. Die man zal zichzelf inderdaad wel voor de kop slaan dat dit gebeurt is, je zal het maar op je geweten hebben..... Inderdaad zouden veel mensen die ene pylon al niet neergezet hebben, aan de andere kant lijkt het mij ook niet handig die laadklep zo half in het luchtledige te laten hangen.

Het is een redelijke straf denk ik, al krijg je met straffen nooit een mensenleven terug.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:00

De man heeft echt niet met de gedachte de laadklep open gedaan van zo kijken wie er even tegen aan rijd en het lootje legt. Een wietteler krijgt ook 120 uur werkstraf en is er beter van geworden dit was gewoon ongelukkig maar niet met voorbedachte rade, dus totaal onschuldig er was een pion hij heeft gezwaaid met zijn armen, maar zij reed door hoe onfortuinlijk dan ook. De man treft geen blaam, hoe vervelend dit ook voor sommige mogen klinken

sjappe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:04

Het doel van dat de man 120 uur moet gaan tuintjesharken of iets dergelijks ontgaat mij. Hij heeft het risico van zijn daad van tevoren ingezien, vandaar die pion. Of een tweede pion het ongeluk voorkomen had vraag ik mij af. In de toekomst zal de man waarschijnlijk wel 100x nadenken als hij weer in dergelijke situatie terecht komt, dus de kans op herhaling lijkt mij niet aanwezig. De man moet het voor de rest van zijn leven mee dragen dat dit gebeurt is en dat hij een rol heeft gespeeld in het ontstaan van dit ongeluk. Deze straf lijkt mij zwaar genoeg.

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:42

tsss ik vind dit echt zeeeer onterecht .. voor de man.. pff nederland tegenwoordig niet tegeloven

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 17:27

Uit het filmpje kan ik niet echt duidelijk opmaken hoe de situatie er bij stond op dat moment.
Heel erg rot voor de nabestaanden van het slachtoffer, maar de man deed het niet opzettelijk en had toch maatregelen getroffen om de situatie duidelijk te maken.
Het was gewoon een ongeluk, op de verkeerde plaats op het verkeerde moment om zo maar te zeggen.
Erg sneu voor deze man, aangezien hij zich waarschijnlijk ook al heel erg rot voelt.

ladolcevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 19:09

Als die man zijn hart op de goede plaats zit denk ik dat hij er niet mee zit om die taakstraf te vervullen. Het is heel erg wat er is gebeurt. Dood door schuld is iets wat je je leven lang meedraagt en je niet in de koude kleren gaat zitten. Het vervullen van een werkstraf is waarschijnlijk niet heel nuttig maar voor de familie weer wel een (schrale) troost.

Ik vind het heel triest voor beide partijen. Die man had inderdaad toch een pionnetje neer gezet en nergens staat volgens mij dat je de boel nog verder moet aankleden. Maar de wet ziet dat anders. Die verwachten minstens een gevarendriehoek en een rode vlaf of zo aan de klep zelf. Net als met uitstekende buizen op aanhangers etcetera.

Mensen met een zijklep zijn door dit bericht toch neem ik aan ook even op de feiten gedrukt.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:52

Ik zeg: beter een werkstraf als een celstraf, maar goed, toch wel sneu, die man heeft het ook niet met opzet gedaan!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:57

het is en blijft een ongeluk, wat in een klein hoekje zit. Ik vraag me af of het met meer pionnen niet was gebeurd, maar dat is achteraf...

Beide partijen (nabestaanden en veroorzaker) zullen er zeer veel onder lijden... het houdt voor de veroorzaker ook niet om na de werkstraf. Die man zal er waarschijnlijk, net als de nabestaanden, aan herinnerd worden... en zeker als hij het heeft zien aankomen door te zwaaien (volgens voorgaand artikel)

PrinsesFancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 15:19

azo erg :S
kwist ni wa een laadklep kon aanrichten

PrinsesFancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 15:32

das echt erg