Politiek is tegen paardenplan van Hilderink in Haaksbergen

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Politiek is tegen paardenplan van Hilderink in Haaksbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 07:03

http://www.tctubantia.nl/regio/haaksber ... derink.ece
tctubantia.nl


J. Hilderink krijgt geen toestemming om op het perceel Oude Enschedeseweg 31 een paardenstalling en een trainingsruimte te realiseren.
Het college was 'in principe bereid onder voorwaarden medewerking te verlenen', maar de raadsfracties gaven deze week aan dat ze dit plan absoluut niet zien zitten.

Hilderink wil, zoals gemeld, op het perceel aan de Oude Enschedeseweg een trainingsruimte en een paardenstalling verwezenlijken. Hier zouden jonge hengsten moeten verblijven. De merries worden gestald in de stal aan de Hanenbergweg, waar overigens in het verleden ook veel om te doen is geweest. Het college was bereid hier vrijstelling voor te verlenen.

De politieke partijen delen echter de zorgen die door de buurt en het IVN tijdens de vergadering van de commissie Ruimte en Milieu werden uitgesproken. H. Westendorp (namens omwonenden) en C. Vossenbeld (namens IVN Haaksbergen) gaven aan bang te zijn voor onder meer overlast van stank en vliegen voor omwonenden als de plannen doorgaan.

Zij en ook H. Westendorp (namens de buurt) gaven aan dat realisatie van 'zo'n reusachtig bouwwerk' verstening van het buitengebied ten gevolg heeft. "Het college gaf aan daar tegen te zijn. Waarom gaat ze nu wel overstag?", wilde Vossenbeld weten.

De politieke partijen deelden deze zorgen en zetten meerdere (andere) vraagtekens bij het plan. Eén van de voorwaarden die het college aan Hilderink stelde, was dat de ruimten alleen door hem gebruikt mochten worden. "Ik kan me niet voorstellen dat hij zich aan die afspraak houdt", aldus L. Waanders van de PvdA.

J. Oude Groen (GGH) vindt de voorwaarde dat op de locatie aan de Oude Enschedesestraat alleen hengsten mogen worden gehouden, vreemd. "Ik weet wel wat af van paarden. Het lijkt met stug dat je op de ene locatie de merries houdt en op een andere locatie de hengsten." Ook refereert hij aan de gevoelige locatie: "Tussen het Grintenbosch en het Buurserzand."

Nadat alle fracties hun afkeer tegen het plan hadden uitgesproken, vroeg P. van Vlaanderen (Leefbaar Haaksbergen) aan wethouder M. Diepenmaat of hij het voorstel nu ook daadwerkelijk van tafel haalt. "Als ik dat niet zou doen, zou dat een politieke kamikaze-actie zijn." Daarmee was meteen de vraag van D66'er H. Belshof, of het plan misschien nog op een andere manier door zou kunnen gaan, beantwoord.