Marc Houtzager wil ook bij de beste vijf horen

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Marc Houtzager wil ook bij de beste vijf horen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 06:34

www.destentor.nl
destentor.nl


Probeer maar eens in een team te komen dat de wereldtitel en het Europees kampioenschap heeft gewonnen.

Het lijkt geen doen, maar Marc Houtzager gaat het toch proberen. "Ik heb dit seizoen nog geen minpunt gescoord."

De ruiter lacht na de vraag hoe hij bij de Olympische Spelen in Hongkong moet komen. "Vliegen", klinkt het droog. Bondscoach Rob Ehrens wijst vijf combinaties aan en de Rouvener beseft dat het gouden team van Mannheim (EK 2007) de nodige krediet heeft opgebouwd. Om nog maar te zwijgen over het drietal Jeroen Dubbeldam, Gerco Schröder en Albert Zoer, dat een jaar eerder in Aken de wereldtitel al veroverde. "De procedure voor de Spelen valt niet helemaal uit te leggen. Maar de ruiters weten wel ongeveer hoe het zit. Onderling is er ook geen haat en nijd, bij ons hoef je geen rechtszaken te verwachten zoals bij het judo met Dennis van der Geest."

In Mannheim was Houtzager (37) met Opium VS reserve. "Dat was mooi, ik was blij, maar je had zelf niets. Ik zit liever bij de beste vier dan bij de beste vijf." Nu zijn de vooruitzichten weer goed. Tijdens de Super League-wedstrijden in La Baule en Rome was Houtzager de beste Nederlander, hij werd tweede bij het nationaal kampioenschap. Wel verklaarbaar, zegt de Rouvener. "Ik spring nu 2,5 jaar met Opium. Dat is relatief kort, maar door de opgebouwde ervaring samen presteer je wel steeds constanter." Houtzager houdt er absoluut niet van om paarden te vergelijken. Opium beschrijven, dat lukt wel. "Hij heeft het vermogen om de hoogte te springen. Het is een paard met veel bloed, temperamentvol. Dat is een voordeel bij de hoge vochtigheidsgraad in Azië. Het is geen sloom paard, hij geeft niet op."

Opium is als beste paard van stal de opvolger van Jacomar, het paard dat Houtzager naar de nationale top bracht. Maar met Tamino, door hemzelf opgeleid, werd Houtzager recent tweede in de GP van Gelderland. "Dat lijkt goed, ja. Maar het zegt nog niets want het was pas zijn eerste start in een grote wedstrijd. Het is misschien wel een kandidaat voor Londen 2012", glimlacht de ruiter.

Het CHIO van Rotterdam kan Houtzager dit weekeinde een stap dichter bij de Spelen brengen. Hij ziet de landenwedstrijd van vanmiddag als zijn laatste examen. Voor de resterende wedstrijd in Aken is Houtzager namelijk niet geselecteerd, Angelique Hoorn bijvoorbeeld wel. In Duitsland maakt bovendien Jeroen Dubbeldam zijn rentree na een beenbreuk. "Ik had het liefst beide wedstrijden gereden, dat lijkt mij duidelijk. Aken is ook nog eens het beste concours van het jaar."

In het Kralingse Bos kan Houtzager zich nogmaals bewijzen met twee foutloze ritten. "Het is zeker terecht dat de EK-ploeg vertrouwen krijgt. Dat betekent wel dat de mensen die er pal achter zitten dubbel moeten presteren om in het team te komen. Mijn slechtste ronde dit seizoen is een omloop met één fout en ik weet dat Opium goed in vorm is. Meer kunnen we niet doen..."

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Re: Marc Houtzager wil ook bij de beste vijf horen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 09:24

hoop voor hem dat het gaat lukken!
alhoewel op de uitslagen lijst van gister in het 1.40m RT staat Tong uitsteken

_Anna_
Berichten: 201
Geregistreerd: 12-08-06

Re: Marc Houtzager wil ook bij de beste vijf horen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 19:36

Biertabje schreef:
hoop voor hem dat het gaat lukken!
alhoewel op de uitslagen lijst van gister in het 1.40m RT staat Tong uitsteken


De combinatie is na 5/6 sprongen gestopt. De ruiter heeft de proef (denk ik) gebruikt als inloopproef. Dat verklaart dus ´RT´ Knipoog Er waren trouwens meerdere ruiters die hun paard in deze rubriek starten welke eveneens in de samsung super league lopen.