Nederland wint landenwedstrijd dressuur ondanks foutjes

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Nederland wint landenwedstrijd dressuur ondanks foutjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 18:22

http://www.knhs.nl/news.asp?pCatID=272& ... yle=0&men=
knhs.nl

Uierontsteking Nadine en tong over het bit bij Sunrise zorgen voor haperingen.

De vier Nederlandse dressuurruiters die in de landenwedstrijd van het CHIO in Rotterdam in actie kwamen hebben niet alleen deze wedstrijd gewonnen, maar bezetten ook in het individuele klassement de eerste vier plaatsen. Toch waren in de ritten kleinere en grotere haperingen waar te nemen, die er met elkaar voor zorgden dat aan de zege de gouden glans ontbrak. Teammanager Mariƫtte Sanders reageerde nuchter: "Een matige generale repetitie staat toch garant voor een stralende uitvoering?".

Voor Nederland kwam als eerste Hans Peter Minderhoud (Harskamp) aan de start met Exquis Nadine. De combinatie was tijdens Outdoor Gelderland in stralende vorm en liet zich daar van zijn meest expressieve kant zien. Nu legde de combinatie een degelijke proef neer, die net het stralende randje miste. "Natuurlijk was er veel druk, maar ik was daar niet nerveus onder", zei Minderhoud.

Voor de iets mindere prestatie had de ruiter een plausibele verklaring. "Vorige week heeft Nadine last gehad van een uierontsteking en vermoedelijk daardoor heeft ze nu iets onder de maat gepresteerd. Wat ik vertrouwenwekkend vind is dat ze ondanks dit toch zo degelijk reed", aldus Minderhoud, de in de individuele stand alleen Anky van Grunsven (Erp) met IPS Salinero voor zich behoefde te dulden. Of Minderhoud zich na zijn voortreffelijke prestatie tijdens Outdoor Gelderland en nu in Rotterdam op kan gaan maken om naar Hong Kong te vertrekken als het derde lid van het team is een vraag waar de dames en heren van de keuzecommissie pas zondagochtend het antwoord op gaan geven.
Anky van Grunsven liet een degelijke proef zien, waarin de risico's werden gemeden. "Het was een goede rit met een paar kleine foutjes", vatte zij haar rit samen.

Adelinde Cornelissen (Beilen), die samen met haar Parzival voor de 'laatste kans' op een ticket naar Hong Kong streed, moest genoegen nemen met de vierde plaats in het individuele klassement. "We hebben geen grote fouten gemaakt, maar de onderdelen piaffe en passage, waarin we normale hoge punten weten te scoren, werden nu iets beneden niveau uitgevoerd. Het resultaat daarvan is weer dat we niet de punten kregen die we daar normaal voor mogen ontvangen", aldus Cornelissen.

Imke Schellekens-Bartels (Hooge Mierde) was het minst tevreden over haar rit waarmee ze als derde eindigde. "Op weg naar de ring door het bos werd Hunter Douglas Sunrise iets heet en werkte vlak voor we de ring in moesten haar tong over het bit. Dat wist ik te herstellen door vanuit het zadel de mond van het paard te bereiken en de tong terug te stoppen op de plek waar die hoort te zitten.
Tijdens de proef maakte ik bij het verlaten van de piaffe een grote fout en wederom vloog de tong over het bit. Dan gaat het dressuur rijden ineens een stuk minder en kost het een vracht punten!", aldus Imke, die meldde dat haar paard daar vroeger ook wel eens last van heeft gehad, maar dan alleen tijdens prijsuitreikingen. "Ik was echt verrast door het gebeurde".

Uitslag Grand Prix dressuur:

1) Anky van Grunsven (Erp) - IPS Salinero - 75.917%
2) Hans Peter Minderhoud (Harskamp) - Exquis Nadine - 71.917%
3) Imke Schellekens-Bartels (Hooge Mierde) - Hunter Douglas Sunrise - 71.833%
4) Adelinde Cornelissen (Beilen) - Parzival - 70.750%

Uitslag landenwedstrijd:

1) Nederland - 73.222%
2) Groot-Brittanniƫ - 68.430%
3) Duitsland - 65.542%

Meer info zie: www.chio.nl

Kev
Berichten: 1986
Geregistreerd: 05-10-07
Woonplaats: Z-H

Re: Nederland wint landenwedstrijd dressuur ondanks foutjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:53

Ik heb de proeven niet gezien, maar ik vraag mij af of de juryleden hebben gezien dat de tong over het bit ging tijdens de proef en hoe daarop gereageerd werd in de punten. Mij is namelijk tijdens de jurycursus door een internationaal jurylid verteld dat dat een grove fout is, net als het openen van de mond (wat in alle onderdelen waarbij dat geconstateerd wordt afgestraft wordt)
Ik zal het haar eens navragen hoe het zit...

Yakkie
Berichten: 86
Geregistreerd: 05-06-08

Re: Nederland wint landenwedstrijd dressuur ondanks foutjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 19:00

Volgens mij verwar jij 'tong over bit' met 'tong uit de mond'. Dat is erg kwalijk. Maar als de tong over het bit is en de mond van het paard dicht, kun je toch nog alle oefeningen redelijk laten zien alleen voor je eigen gevoel rijdt het niet lekker; het paard gaat dan vaak achter het bit lopen (loopt niet meer naar de hand toe). Voor 'het oog' valt het dan meestal wel mee.

Kev
Berichten: 1986
Geregistreerd: 05-10-07
Woonplaats: Z-H

Re: Nederland wint landenwedstrijd dressuur ondanks foutjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 19:03

tong over het bit is wel een grove fout. Ik weet dat het niet op hoeft te vallen, maar dat je het wel merkt in het rijden, maar met 5 juryleden zal er toch wel eentje zijn die het ziet? En ik kan me voorstellen dat er meer spanning optreedt.
ik zal eens kijken of de proeven terug te vinden zijn op internet.

ippietje
Berichten: 40
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Nederland wint landenwedstrijd dressuur ondanks foutjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 19:08

ik dacht dat je dan gediskwalificieerd werd? met de tong buiten de mond?

Kev
Berichten: 1986
Geregistreerd: 05-10-07
Woonplaats: Z-H

Re: Nederland wint landenwedstrijd dressuur ondanks foutjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 19:15

nee. dat is alleen met bloed aan de mond. Als dat komt door wreedheid wordt je gediskwalificeerd, door een andere oorzaak dan wordt je uitgesloten.
Weet iemand of het terug te zien os op internet???

VinandoW
Berichten: 523
Geregistreerd: 09-08-07

Re: Nederland wint landenwedstrijd dressuur ondanks foutjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 19:30


Kev
Berichten: 1986
Geregistreerd: 05-10-07
Woonplaats: Z-H

Re: Nederland wint landenwedstrijd dressuur ondanks foutjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 19:51

ja klopt, bedankt voor de tip! Heb net Imke en gekeken. je kon denk ik wel zien dat ze haar tong erover deed na de piaffe, maar voor en tijdens de eerste pirouette stak ze hem er helemaal uit. Ik ben benieuwd hoe ze dit dan op gaan lossen voor de OS, lijkt me een hele klus...

supertammy

Berichten: 2239
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Re: Nederland wint landenwedstrijd dressuur ondanks foutjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 20:36

Op Omroep Zeeland lieten ze volgens mij een stukje zien.
Ik hoop echt zo dat Happy door mag! Haha!

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Nederland wint landenwedstrijd dressuur ondanks foutjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 20:57

Ik ben vandaag in Rotterdam geweest en inderdaad presteerden de Nederlanders niet zoals we van ze gewend zijn, maar desalniettemin waren het nette en degelijke proeven imo, prima gereden in de regen die echt hard neerkletterde en de zeilen die regelmatig klapperden in de wind. Het kan niet altijd top zijn, laten we dat piekmoment maar bewaren tot de OS.

Anoniem

Re: Nederland wint landenwedstrijd dressuur ondanks foutjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:43

Ooo dus HP als 3e naar Hongkong is dus helemaal nog niet zeker.... Zoals in het andere topic wel staat Knipoog

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Nederland wint landenwedstrijd dressuur ondanks foutjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:49

Ontzettend zonde, want op het inrijterrein ging Sunrise super!

Mazoe

Berichten: 1332
Geregistreerd: 04-08-06

Re: Nederland wint landenwedstrijd dressuur ondanks foutjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:55

Urielle schreef:
Ik ben vandaag in Rotterdam geweest en inderdaad presteerden de Nederlanders niet zoals we van ze gewend zijn, maar desalniettemin waren het nette en degelijke proeven imo, prima gereden in de regen die echt hard neerkletterde en de zeilen die regelmatig klapperden in de wind. Het kan niet altijd top zijn, laten we dat piekmoment maar bewaren tot de OS.



Ik ben er ook geweest, en ben het met je eens!
Ik heb trouwens alleen maar voor de proef van Imke gezien dat Sunrise haar tong over het bit deed, en die lap even flink uit haar mond liet komen. Maar in de proef zelf heb ik hier niets van gezien, jij wel??

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Nederland wint landenwedstrijd dressuur ondanks foutjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 22:08

Nee, ik zag het ook niet. Ik vond Sun wel rommeliger in de aanleuning dan ik van haar gewend ben, maar er waren veel paarden lastig in de aanleuning, en ik weet dat aan de regen. Er liepen ook meer paarden scheef dan normaal.

Kev
Berichten: 1986
Geregistreerd: 05-10-07
Woonplaats: Z-H

Re: Nederland wint landenwedstrijd dressuur ondanks foutjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 22:10

Het was op de video goed te zien omdat ze daar toevallig op afreed. Vlak voor de pirouette (tegen het einde van de proef op de AC lijn richting C)
Ik zeg overigens niet dat ze haar punten niet verdiend heeft hoor! Maar mijn paard heeft hetzelfde probleem (gehad) en ben benieuwd hoe het zit en hoe ze daaraan gaan werken.
Ik ben een keer naar Zelhem gegaan (voor mij andere kant van het land) en voor de proef doet ie z'n tong erover! (en de mijne doet hem niet zelf weer goed Tong uitsteken)

Mazoe

Berichten: 1332
Geregistreerd: 04-08-06

Re: Nederland wint landenwedstrijd dressuur ondanks foutjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 22:10

Jaa idd. Dat klopt! Wat vond je van Lancet? Hij liep erg goed vond ik, ook wel wat onrustig met zijn hoofd (knip beweging) maar dat deed hij altijd al wel...

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Nederland wint landenwedstrijd dressuur ondanks foutjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 22:16

Ik vond Lancet er fijn aanstaan, maar ze moet imo werken aan dat hij achteraan ook ruim en snel blijft/weer wordt. Lancet heb ik altijd al een heel fijn paard gevonden en ik ben nog steeds fan van het dier.

De tweede pirouette kon ik steeds niet zien, ik keek tegen het juryhok aan, dus verm. dat ik daarom dan Sunrises fout niet heb gezien?

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Nederland wint landenwedstrijd dressuur ondanks foutjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 22:19

laat maar