Miljoenenpaard Okidoki krijgt "beugel" aangemeten

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Miljoenenpaard Okidoki krijgt "beugel" aangemeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 18:12

http://www.knhs.nl/news.asp?ID=11719
knhs.nl

Afbeelding


Okidoki over een week waarschijnlijk weer aan start.

Okidoki is donderdagmiddag halsoverkop van het CHIO-terrein in Rotterdam naar de universiteitskliniek van Utrecht gebracht en daar met succes geopereerd aan zijn gebit. Het miljoenenpaard van springruiter Albert Zoer stak vlak voor het opzadelen in de box zijn neus tussen de tralies en kwam klem te zitten. In paniek trok het dier zijn hoofd terug, waardoor vier tanden en een stukje kaakbeen kwamen los te zitten.

Het is nog niet te zeggen hoe lang de genezing precies gaat duren, maar bondscoach Rob Ehrens toonde zich na de veterinair van dienst in Utrecht te hebben gesproken vrij optimistisch. ,,Ze konden de tanden niet terugduwen, dus het moest wel onder narcose gebeuren. Het is met ijzerdraad vastgezet. Een soort beugel, ja. Ik denk dat hij over een week wel weer kan starten.''

Wel werd weer eens duidelijk dat een op zich niet zo ernstige kwetsuur de voorbereiding op de Olympische Spelen gemakkelijk in de war kan sturen. Zo maakt een gebitsblessure het dragen van een bit onmogelijk en eten moeilijker. Ehrens had overigens Zoer met Okidoki niet geselecteerd voor de landenwedstrijd van vrijdag, waarin Nederland als tweede start na de Duitsers. Hij heeft goede hoop dat de Drentse combinatie het concours van Aken, over twee weken, haalt. De combinatie is in augustus nagenoeg onmisbaar in Hongkong, waar het hippische deel van de Olympische Spelen wordt afgewerkt.

Toch was het vreemde incident wel even schrikken voor de bondscoach. Het gevaar schuilt niet alleen in hoge oxers maar ook in elk klein stalhoekje. ,,Als er dan toch ergens een breuk moet zijn, dan deze maar, zei de veterinair'', vertelde Ehrens een half uur na het stalongeluk. ,,Die zetten ze met wat ijzerdraad wel weer recht. Meestal geneest het snel, al blijft het afwachten.''

Ehrens prees zich gelukkig dat het dierenhospitaal in Utrecht alert reageerde op het 'groot alarm'. In de aanloop naar de Spelen in China zijn de quarantainebepalingen strenger dan het bankgeheim. ,,Het was even kritiek. Je moet de hele kliniek, met natuurlijk zieke dieren in de buurt, ontsmetten. Dat moet secuur gebeuren om niet in gevaar te komen voor de Olympische Spelen. Het is heel professioneel gedaan. Okidoki kwam ook meteen in een geïsoleerde box te staan.''

Verwant artikel:

[VN] Okidoki breekt kaak en moet met spoed naar Faculteit

Joto

Berichten: 4297
Geregistreerd: 02-04-07
Woonplaats: Hutje op de hei

Re: Miljoenenpaard Okidoki krijgt "beugel" aangemeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:14

Nou dat is wel beter, maar mij maak je niet wijs..Dat dat paard volgende week fijn te rijden zal zijn met een bit in..Neem aan dat het paard niet zo maar op concour gaan, gaat toch wat training aan vooraf..Maar gelukkig viel het nog redelijk mee

Goof

Berichten: 29115
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Miljoenenpaard Okidoki krijgt "beugel" aangemeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:16

Dier is onder narcose geweest en moet over een week weer starten?? Daar zou nou eens een klacht tegen moeten worden ingediend!!!

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Berichten: 5656
Geregistreerd: 10-02-05

Re: Miljoenenpaard Okidoki krijgt "beugel" aangemeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:18

Ik ben geen veearts maar het lijkt mij ook niet echt lekker als dat paard volgende week met een bit in moet starten Bloos!
Toen ik zelf mijn beugel kreeg kon ik zowat drie weken niet normaal eten, laat staan dat ik een ijzer geval in mijn mond had willen hebben... Valt natuurlijk niet helemaal te vergelijken maar gewoon het idee... daar krijg ik kippevel van.

GaitMonster

Berichten: 3181
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Miljoenenpaard Okidoki krijgt "beugel" aangemeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:20

Er staat ook bij dat het een tijdje duurd wanneer hij weer een bit in kan.. Dus gaat ie dek ik zonder bit rijden...

Zwitsal

Berichten: 7420
Geregistreerd: 02-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Miljoenenpaard Okidoki krijgt "beugel" aangemeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:22

au...ik krijg al pijn in mond bij het lezen van de combi : gebroken kaak, tanden die dmv ijzerdraad onder narcose zijn vast zijn gezet en volgende week weer rijden..

pff:S
alles voor de olympische spelen...ofzo :S

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Berichten: 5656
Geregistreerd: 10-02-05

Re: Miljoenenpaard Okidoki krijgt "beugel" aangemeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:23

Bitloos zou dan nog tot daar aan toe zijn... maar ik weet niet hoor, zou dat paard er sowieso geen pijn aan hebben dan? Krijg er gewoon zo'n naar gevoel bij, dat alles maar moet wijken voor belangrijke wedstrijden... aan de andere kant zou je denken dat ze met een miljoenenpaard wel mega voorzichtig zouden zijn... Ik weet het niet.

Joto

Berichten: 4297
Geregistreerd: 02-04-07
Woonplaats: Hutje op de hei

Re: Miljoenenpaard Okidoki krijgt "beugel" aangemeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:24

Als er een stuk van zijn kaak kwam los te zitten, lijkt me een hoofdstel zowiezo niet fijn..Denk dat ze beter kunnen kijken hoe hij zijn eten naar binnen werkt..Lijkt mij maar ben geen dierenarts dus het zal wel dan..

Karin

Berichten: 65340
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Miljoenenpaard Okidoki krijgt "beugel" aangemeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:25

Waar lezen jullie dat Okidoki volgende week weer met een bit gereden gaat worden? Verward

potverdikkie
Berichten: 5906
Geregistreerd: 01-07-07

Re: Miljoenenpaard Okidoki krijgt "beugel" aangemeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:27

uh bokkers..... het zijn zijn voortanden.
dus lijkt me niet dat hij er dan zoveel last van heeft.

Het kraakbeen is minder, en dat hij niet fatsoenlijk kan eten.
En ik denk dat Okidokie wel in zo'n topconditie is dat een week niet rijden niet alles gelijk in de war zal schoppen.
Hij zal wel paar dagen rust krijgen, en dan met longe, en stapmolen weer in conditie gebracht worden.

Ik wens beide veel sterkte

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Berichten: 5656
Geregistreerd: 10-02-05

Re: Miljoenenpaard Okidoki krijgt "beugel" aangemeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:30

Er staat niet helemaal duidelijk of hij nou bitloos gereden zou worden of niet.. dat het zijn voortanden zijn had ik geen rekening mee gehouden, dat zou wel weer schelen ja. Maar waar is zijn kaak dan afgebroken?
Het klinkt gewoon allemaal zo ernstig maar misschien ben ik een mietje hoor Knipoog Kaak gebroken, tanden los, onder narcose en dan na een week weer starten. Het zal wel kunnen, zoals ik al zei zullen ze met een miljoenenpaard voorzichtig zat zijn.

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Re: Miljoenenpaard Okidoki krijgt "beugel" aangemeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:36

Ik krijg de indruk dat sommige bokkers denken dat zijn halve hoofd verbrijzeld is.

Anoniem

Re: Miljoenenpaard Okidoki krijgt "beugel" aangemeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:38

Een week? Doet zo een gebroken kaak niet zeer dan?? Wij gaan toch ook niet op hoog niveau sporten als we een week geleden onze kaak hebben gebroken, of ben ik nu gek??

Karin

Berichten: 65340
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Miljoenenpaard Okidoki krijgt "beugel" aangemeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:39

Waar ik ook aan moet denken: paard is onder narcose geweest en heeft vast ook pijnstillers toegediend gekregen. Ik vraag me af in hoeverre die stoffen op korte termijn al uit het lichaam zijn - ik denk dan even aan het dopingreglement van de FEI. Maar daar zal ongetwijfeld over zijn nagedacht bij zo'n topper.

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Re: Miljoenenpaard Okidoki krijgt "beugel" aangemeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:44

Volgens mij mogen onder bepaalde omstandigheden wel bepaalde stoffen gebruikt worden maar moet eerst toestemming worden gevraagd of het moet worden aangemeld.

Denk niet dat reguliere narcose echt op de dopinglijst staat.

sam98
Berichten: 1709
Geregistreerd: 05-02-06

Re: Miljoenenpaard Okidoki krijgt "beugel" aangemeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:44

Ah Gelukkig schrok al Haha!

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Re: Miljoenenpaard Okidoki krijgt "beugel" aangemeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:56

Dit is wel even schrikken zeg.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Re: Miljoenenpaard Okidoki krijgt "beugel" aangemeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 19:19

daniella74 schreef:
Ik krijg de indruk dat sommige bokkers denken dat zijn halve hoofd verbrijzeld is.

ROFL

ze zullen het daar vast wel weten! Ja

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Re: Miljoenenpaard Okidoki krijgt "beugel" aangemeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 19:25

Citaat:
Miljoenenpaard Okidoki krijgt "beugel" aangemeten


Wat miljoenenpaard...zolang hij niet verkocht is...is hij waard wat de "dokter" zegt. Huilen

Greetsje

Berichten: 129
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Niebert (tussen Groningen-Drachten)

Re: Miljoenenpaard Okidoki krijgt "beugel" aangemeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 19:28

Ons paard heeft 2 jaar geleden precies hetzelfde gehad. Het is een klein roesje wat ze krijgen. Zijn echt niet helemaal onder narcose. Tenminste zo ging het bij ons paard. Toen het net gebeurd was liep het bloed uit z'n mond, maar hij ging wel door met kuil eten. Heb niet het idee gehad dat ie er erg veel last van heeft gehad. Hoop maar dat het met Okidoki net zo goed afloopt allemaal.

Jeanneee_
Berichten: 2893
Geregistreerd: 05-01-08

Re: Miljoenenpaard Okidoki krijgt "beugel" aangemeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 19:30

pffoe dat is zeker even schrikken, hopen dat het snel geneest en dat hij erbij kan zijn op de olympische spelen..
ze zullen daar wel als de besten weten wat goed voor het paard is, dus ik denk niet dat wij ons druk hoeven maken over of het paard een bit in kan of niet Knipoog

Katja
Blogger

Berichten: 42179
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Miljoenenpaard Okidoki krijgt "beugel" aangemeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 19:34

Paard van een leerling van me heeft het ook gehad en heeft in Utrecht een roesje gehad net als wat Greetsje zegt.
Die was binnen de kortste keren weer in vorm en leek ook geen last te hebben van het hele voorval.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Re: Miljoenenpaard Okidoki krijgt "beugel" aangemeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 19:35

Ik snap niet waar sommige bokkers in dit topic zich druk om maken, een paard van dergelijk niveau en waarde gaan ze niet zomaar even halfslachtig behandelen. Ze zijn toch niet gek, er kan prima van uit worden gegaan dat er gepeinst is over de beste behandelmethode die voor een voorspoedig en grondig herstel zorgt, snel genoeg voor de spelen. Ze gaan hem echt niet over een week een bit in de mond doen, bitloos zal trouwens ook niet gaan; een dergelijk paard ga je in het parcours niet met een sidepull ofzo rijden en er kan geen gebruik gemaakt worden van een hack ivm de kinriem. Ik denk dat er vooral niet getwijfeld moet worden aan de mate van kundigheid van de behandelende artsen en zeker niet aan diegenen die zijn herstel controleren. Dit paard zal niet aan het werk worden gezet voordat zijn kaak dusdanig is genezen dat het dragen van ieder hoofdharnachement mogelijk is zonder ongemak.

janouk
Blogger

Berichten: 17969
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Miljoenenpaard Okidoki krijgt "beugel" aangemeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 19:38

Net wat Greetsje zegt:
hier heeft een paard een aantal jaren terug ook vastgezeten in het traliehek en bij het lostrekken een aantal tanden en een stukje van zijn onderkaak losgetrokken. Het was een schimmel en jemig, wat bloedde dat hevig: zijn voorbenen, borst, etc. alles van rood. Maar nadat het met ijzerdraad op zijn plaats was gezet, kon hij de volgende dag al weer goed eten. Het is een goed doorbloed gebied en ik vond het een wonder hoe snel hij herstelde.
Wij hebben hem wel een paar weken de tijd gegeven om te herstellen. En het bit is een maand niet in geweest.

Ik hoop dat het voor Okidoki ook allemaal snel geneest.

I_Moondance
Berichten: 1159
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Leende

Re: Miljoenenpaard Okidoki krijgt "beugel" aangemeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 20:43

Jezus balen zeg!
Hopen dat alles snel weer goed komt.