Sterilisatie bij zeldzame Przewalski-hengst ongedaan gemaakt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Sterilisatie bij zeldzame Przewalski-hengst ongedaan gemaakt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 09:11

http://www.horsetalk.co.nz/news/2008/06/075.shtml
horsetalk.co.nz

Een team van Amerikaanse dierenartsen hebben de sterilisatie bij een Przewalski-hengst ongedaan gemaakt. De procedure vond vorig jaar plaats, maar afgelopen maand kon pas sperma worden afgenomen om te kijken of de ingreep een succes is geweest.

De hengst, genaamd Minnesota, werd in 1999 gesteriliseerd. De ingreep werd destijds uitgevoerd zodat de hengst bij de merries kon lopen zonder zich voort te planten.

Przewalski-paarden zijn paarden die voorheen voorkwamen in China en Mongolie, maar sinds 1970 zijn uitgestorven in het wild.
Er zijn nog zo'n 1500 Przewalksi-paarden in gevangenschap. Dit is echter de eerste keer dat deze operatie is uitgevoerd op een bedreigde diersoort.

De genen van Minnesota zijn zeer waardevol omdat er door het lage aantal dieren nog maar een beperkte groep hengsten zijn die kunnen dekken. Hierdoor kan de genenpoel zich niet uitbreiden.

Deze doorbraak is niet alleen zeer belangrijk voor de Przewalski, maar ook voor andere bedreigde diersoorten.
Men verwacht binnen enkele maanden de eerste merries te kunnen laten dekken door de hengst.

Klik hier voor foto's.

Britt

Re: Sterilisatie bij zeldzame Przewalski-hengst ongedaan gemaakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:13

Maar waarom hebben ze hem dan uberhaupt laten castreren? In 1999 waren Przewalski's toch ook al zeldzaam?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:15

BrittKitt schreef:
Maar waarom hebben ze hem dan uberhaupt laten castreren? In 1999 waren Przewalski's toch ook al zeldzaam?

dat vindt ik een hele goeie vraag. Ik snap er ook helemaal niks van.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 09:16

Hij was niet gecastreerd, maar gesteriliseerd Clown
Als hij gecastreerd was, dan hadden ze er wat meer onderdelen terug aan moeten zetten Clown

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:17

Inderdaad, maar ze hebben hem dan ook gesteriliseerd en niet gecastreerd... Knipoog

*dubbel Tong uitsteken

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:23

Equinecoach schreef:
Inderdaad, maar ze hebben hem dan ook gesteriliseerd en niet gecastreerd... Knipoog

*dubbel Tong uitsteken

Maar dan nog, hij is onvruchtbaar gemaakt en kon dus niet voortplanten terwijl er al zo weing van die beestjes zijn....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:25

Ze wilde eerst uitzoeken of hij een "aanwinst" was voor de fokkerij.
En omdat ze hem niet appart wilde/konden houden (ze wilde de kudde bij elkaar houden) hebben ze hem eerst gesterilliseerd.

Nu blijkt dat hij een byzonder bloedlijn heeft, mag hij weer voor nakomelingen zorgen.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:27

Ik ben benieuwd of zijn hormonen hem nog voldoende zullen aanzetten tot WILLEN dekken...

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:30

Denk dat die hormonen nooit weg zijn geweest Lachen Ze hebben alleen een knoop in de zaadleider gelegt zodat hij geen kindjes meer kon verwekken. (denk ik) Knoop eruit en klaar is kees Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:32

De hormonen zijn er altijd al geweest en gebleven hoor...het is de zaadleider die bij een sterilisatie wordt doorgehaald/onderbroken. Hij zal niet hebben geweten dat van al die inspanningen nooit een veulen had kunnen komen. De sterilisatie zal de libido - als hij die al had - niet geblokkeerd hebben. Hij zal altijd de drang hebben gehad om zich voor te planten. Alleen kwam daar dan nooit een veulen van.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:39

Goed, onvruchtbaar gemaakt idd Vork
Maar is dit zo goed ongedaan te maken dat de kwaliteit van het sperma niet in zoverre achteruit is gegaan dat het nog levend is? Of komt dit wel weer terug wanneer hij meer gaat dekken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:42

Zijn wel geweldig mooie paarden vind ik Ja Heel apart.
Hoop dat ze toch weer écht terug komen. Idd vreemd dat ze hem gesteriliseerd hadden... Maar goed. Nu niet meer *LOL*

Riemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:47

ja hoor want sperma word elke 70 dagen volledig opnieuw aangemaakt (bij de mens dan, zal bij een dier niet heel verschillend zijn denk ik) Dus ondanks dat zijn zaadleiders waren onderbroken is het 'zaadcelaanmaakproces' niet onderbroken geweest. Na 70 dagen worden de zaadcellen weer afgebroken door het lichaam om nieuwe ervoor in de plek te maken.

Hij zal dus als gesterriliseerde hengst waarschijnlijk ook gewoon gedekt hebben, alleen kwam er dan geen zaadcel in zijn sperma terrecht, alleen de vloeistoffen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:49

Diesel54 schreef:
Ik ben benieuwd of zijn hormonen hem nog voldoende zullen aanzetten tot WILLEN dekken...

Heb bij mijn man nooit verschil gemerkt hoor Bloos
(die is ook gesteriliseerd Knipoog )

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:50

Maar bij een paard wat niet dekt sterft sperma af. Zeker wanneer ze niet op een echte merrie mogen dekken, paard waarbij we dat hebben uitgetest was nog maar 10% in leven van alle spermacellen.

Daarnaast; als hij wél heeft gedekt is het dan niet erg ongezond? Dan wordt er dus wel sperma aangemaakt, de drang om de sperma 'er uit te werken' lijkt me op dat moment dus groot, maar het kan niet weg. Of zie ik dat verkeerd en wordt er bij onderbreking van de zaadleider helemaal geen sperma meer aangemaakt?

Riemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:52

@ Brittkitt lees mijn vorige post eens Knipoog die ongebruikte cellen worden gewoon weer afgebroken...
In gezond sperma zijn ook niet alle zaadcellen in leven hoor, een heleboel zijn dood, of bewegen niet of zijn incompleet (zonder staartje Tong uitsteken )

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:53

Klopt, maar niet zo weinig als bij een dier wat alleen fantoom dekt of uberhaupt niet dekt.

Maar hoe kan dat eigenlijk worden afgebroken als het niet weg kan? Wordt dat dan gewoon weer opgenomen in het bloed ofzo?
Als ik teveel vragen stel moet je het zeggen hoor Clown Vind het wel interessant vandaar.

Riemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:57

ja het wordt gewoon weer afgebroken door enzymen (denk ik).
Bij mensen werkt het in ieder geval wel zeker zo, je kunt dus operatief ook zaad verwijderen uit de bijbal als er een probleem is bij de zaadleiders. Dit is meestal van goede kwaliteit maar dat hangt van veel factoren af zoals voeding en leefstijl (roken, alcohol enz werken nadelig op de zaadkwaliteit) alleen zal dit bij paarden niet zo ernstig zijn aangezien die niet kunnen roken Clown
Een zaadcel heeft een leven van ongeveer 70 dagen bij de mens(mits het niet voortijdig het lichaam verlaat uiteraard) Ik weet dus niet zeker of dit ook bij dieren van toepassing is maar het lijkt me wel aannemelijk

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:05

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:28

BrittKitt schreef:
Maar bij een paard wat niet dekt sterft sperma af. Zeker wanneer ze niet op een echte merrie mogen dekken, paard waarbij we dat hebben uitgetest was nog maar 10% in leven van alle spermacellen.

Daarnaast; als hij wél heeft gedekt is het dan niet erg ongezond? Dan wordt er dus wel sperma aangemaakt, de drang om de sperma 'er uit te werken' lijkt me op dat moment dus groot, maar het kan niet weg. Of zie ik dat verkeerd en wordt er bij onderbreking van de zaadleider helemaal geen sperma meer aangemaakt?

sperma bestaat gelukkig uit veel meer dan alleen zaadcellen. Wat ze bij steralisatie doen, is de verbindin tussen de ballen en de rest van het "spermasysteem" weghalen. Het dier produceert dan nmog gewoon alle hormonen (dat is namelijk onder invloed van de ballen) en kan nogsteeds losse flodders schieten. Alleen zitten er dan geen sperma cellen meer in de vloestof die hij produceert.

Wat opnemen van dood sperma betreft, ik weet niet hoe snel dat gaat, maar het word idd weer door het lichaam opgenomen. Als je bedenkt dat in je lichaam iedere seconde honderden cellen sterven dood ouderdom of beschadeging, is dat best logisch. Die cellen worden door enzymen deels afgebroken en gemerkt, en dan door andere cellen echt afgebroken tot de bouwstoffen. Die bouwstoffen komen dan weer vrij om opnieuw gebruikt te worden. Dat gebeurt met sperma cellen net zo.

Vind het niet zo heel raar dat hjij gesteraliseert is, volgens mij was in 1999 het fok programma nog lang niet zo ontwikkelt als het nu is. waarschijnlijk hadden ze toen gewoon helemaal geen behoefte aan veulens in de kudde die ze daar hadden, of in iedergeval niet van hem. 9 jaar is een boel tijd om van mening te kunnen veranderen Knipoog

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:41

Ik heb eens ergens gelezen dat gesteriliseerde mensenmannen antistoffen gaan maken tegen hun eigen sperma. Als dat zo is, dan heb je ook na het ongedaanmaken van de sterilisatie weinig kans meer op bruikbaar sperma.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:58

maar dat kan wel weer op gang komen denk ik, zou dat niet?

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:24

Brainless schreef:
Diesel54 schreef:

ROFL

Maar das toch wel even wat anders...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:29

Nou mensen zijn ook dieren, hebben net zoveel libido als een paard toch? Haha!

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:44

Diesel54 schreef:
Brainless schreef:

ROFL

Maar das toch wel even wat anders...

eigelijk, is dat precies hetzelfde...