Ruiter- en menroutes in Zeeland geïnventariseerd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Ruiter- en menroutes in Zeeland geïnventariseerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 11:45

http://www.knhs.nl/News.asp?ID=11701&pC ... ID=&CatID=
knhs.nl

Routebureau Zeeland, onderdeel van Stichting Promotie Zeeland Delta, heeft eind 2007 Zuidelijke Land- en Tuinbouworganisatie (ZLTO) -Projecten benaderd. Medewerkers van dit projectenbureau hebben de huidige ruiterroutes en menpaden in Zeeland geïnventariseerd en initiatieven bekeken om tot een compleet netwerk van ruiter- en menroutes te komen.

Doel van het onderzoek is er dan ook op gericht geweest om, als provincie Zeeland, optimaal te profiteren van de economische kansen die de ruitersport biedt.Uit eerdere onderzoeken naar de mogelijkheden van ruiterrecreatie en ruitertoerisme bleek dat de economische potentie hoog is. Bovendien is ook in Zeeland vastgesteld dat de belangstelling voor paardenhouderij en de bijbehorende recreatievormen groeiende is. Het onderzoek richtte zich op onder andere de ruiters in Zeeland, ondernemers die activiteiten ontwikkelen gerelateerd aan de paardensport en ruiters van buiten Zeeland voor dagtochten of vakantie te paard.

Eind mei 2008 is het project opgeleverd aan het Routebureau. Het project is begeleid door een commissie waarin Stichting Promotie Zeeland Delta, de ZLTO en de KNHS waren vertegenwoordigd.
Tijdens de werkconferentie van de KNHS Afdeling Recreatiesport op 6 juni jongstleden heeft Corné de Mooij, regioconsulent Zeeland en namens de KNHS zitting gehad hebbende in de begeleidingscommissie, het eindrapport aangeboden aan Mw. Clémence Ross, lid van het Federatiebestuur van de KNHS namens de Afdeling Recreatiesport.

mammaslamma

Re: Ruiter- en menroutes in Zeeland geïnventariseerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:00

Het zou es tijd worden ook, waar kun je nu mooier te paard recreeren als hier, Drenthe en de Veluwe even erbuiten gelaten......
Ze laten zoveel mooie kansen liggen, zeker hier op Schouwen, halen ze een hele weg(vroonweg) weg, leggen ze wel een fietspad aan, maar geen mooie men of ruiterpaden, terwijl het een geen last zou hebben van het ander.
De bosroute bij Burgh is mooi, maar er wordt geen onderhoud gepleegd, gevolg is te diepe, uitgesleten paden en kruip door, sluip door tussen de takken door.
Ik hoop dat er verandering in komt, ook meer op en afgangen vanaf het strand,zou super zijn!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 14:40

en geen doorgaand pad ..
wil je via de duinen van punt a naar b moet je gedeeltelijk door de dorpen heen , wij zijn vorig jaar heel schouwen en duiveland doorkruist te paard

hier in zeeuwsvlaanderen is het helemaal huilen met de pet op qua ruiterpaden , deze zijn er niet en die paar losse stukjes van 200 meter her en der niet bijgehouden tot gevaarlijk aan toe ..

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 14:44

ik hoop dat ze wat meer ruiterpaden gaan aanleggen, zeker hier in zeeuws vlaanderen... ik zou hier geen ruiterpad in de buurt weten..
(gelukkig staat pablo aan de zeedijk, dus rijden zal in de toekomst wel gaan)
maar het zou heerlijk zijn om een plekje te hebben waar je geen rekening hoeft te houden met ander verkeer..

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:13

of mag kiezen tussen 80km weg en fietspad Haha!

MirK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 19:11

Ik kan me nog een ruiterpad herinneren ergens bij Domburg waar een prikkeldraad rand op beenhoogte langs liep... als je paard dan schrikt en opzij springt.
Hopelijk gaat er ook echt wat gebeuren.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 19:13

Ik heb ergens begin dit jaar toch een prachtige buitenrit gemaakt op Schouwen hoor. In Renesse gestart, over het strand naar Nieuw-Haamstede. Daarna door echt eem geweldig gezellig weggetje terug gereden. Was echt top! Haha!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 20:00

Ik hoop dat ze dan ook eens deze kant opkomen Lachen

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 20:18

ik hoop met je mee, en hoop dan nog harder dat ze zelfs het water nog over gaan..

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 23:07

Nou! ik hoop het ook, meer duinovergangen, betere paden en meer paden elders. En op walcheren of beveland goede netwerken vind ik ook prima. half uurtje met de trailer is geen probleem!

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 07:35

supertammy schreef:
Ik heb ergens begin dit jaar toch een prachtige buitenrit gemaakt op Schouwen hoor. In Renesse gestart, over het strand naar Nieuw-Haamstede. Daarna door echt eem geweldig gezellig weggetje terug gereden. Was echt top! Haha!

Als je dat es een keertje doet, is het i.d.d een leuke route, maar om nu altijd datzelfde pad te volgen, gaat ook vervelen........
Het probleem is, dat er geen keuze is, je kunt maar 1 kant op, en komt altijd op hetzelfde uit,variatie zou gewoon mooi zijn.
Wij gaan 2 keer per jaar naar of de Veluwe of Drenthe voor een week,daar weten ze tenminste dat paarden niets verontrusten, ruiters natuurliefhebbers zijn en de natuur er baat bij heeft dat paarden hun mest laten vallen, waardoor er weer nieuwe vegetatie ontstaat, en het feit dat je mag rijden waar je wilt, wat een genot.....

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:33

Ja, helaas hebben ze dat op schouwen-duiveland nog niet begrepen. Vroegah reed ik nog wel eens door Dijkwater, het natuurgebied. was harstikke leuk en je kon gewoon merken dat de ponies er van genoten. Toen mocht het al niet, maar nu hebben ze ervoor gezorgd dat je niet meer door de hekken kan. Volgens hen is er een of ander plantje wat de paarden zouden vertrappen :S