Menselijke fout oorzaak ongeluk met paard in Drongelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Menselijke fout oorzaak ongeluk met paard in Drongelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 16:18

http://www.brabantsdagblad.nl/regios/la ... -paard.ece
brabantsdagblad.nl

Een menselijke fout was de oorzaak van het dramatische ongeval met een Friese merrie, afgelopen zaterdag. Het paard verdronk in de Bergsche Maas, nadat het op hol sloeg. "Er gebeurde iets wat nooit had mogen gebeuren", zegt Wim van Logten van de menvereniging die de toertocht organiseerde waaraan het paard die dag deelnam.

Het ongeval gebeurde toen het paard van een rustpauze genoot. "De eigenaar van het paard, een zeer ervaren menner, moest nodig naar het toilet en een onervaren persoon bleef bij het paard staan. Die maakte een fout." Wat er precies fout ging, wil Van Logten niet zeggen.

Hij ergert zich aan de berichtgeving in de media en op internetfora. "Mensen roepen maar wat zonder kennis van zaken. De paarden en menners die aan de tocht deelnamen zijn allemaal uitermate geschikt. We organiseren maandelijks een tocht en nemen nooit onnodige risico's."

Bij het ongeval raakte een 62-jarige Almkerkse zwaargewond. De kar reed over haar heen toen het paard op hol sloeg. De vrouw brak zes ribben en een schouder en heeft een gaatje in haar long. Ze ligt nog in het ziekenhuis.

Verwant artikel:

[VN] Paard verdronken na ongeval met koets

Girlgamer

Re: Menselijke fout oorzaak ongeluk met paard in Drongelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:21

Fouten maken is menselijk, maar ja...
Ben toch wel nieuwsgierig naar wat er dan precies is fout gegaan.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:22

Nou zeg, dat ze het niet willen zeggen vind ik wel erg,
we kunnen er immers allemaal van leren.

Marielle82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:23

Wat voor fout moet je dan wel maken?
Ook al staat er een onervaren iemand naast, ja loslaten kan je fout zijn..
Ben wel nieuwschierig naar de fout

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:24

Girlgamer schreef:
Fouten maken is menselijk, maar ja...
Ben toch wel nieuwsgierig naar wat er dan precies is fout gegaan.

Nouja, wel een hele erge fout, met veel nadelen voor anderen, o.a. de eigenaar:O
Maarja ik denk dat dat iedereen kan overkomen (zonder ervaring en met ervaring) een paard die op hol slaat, is immers altijd sterker dan een mens, niets aan te doen dus.
Maar ik ben indd ook wel nieuwschierig naar wat er precies gebeurd is..

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:35

marieltje schreef:

Wat ik gehoord heb is dat ze het hoofdstel van het paard heeft afgedaan zodat hij kon eten .. maar hijstond nog wel in het span ...dus erg gevaarlijk!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:36

Citaat:
Mijn kennis was erbij, hij zei dat de mevrouw de fries even wou laten grazen en het hoofdstel afdeed terwijl het dier nog voor de wagen stond. Het dier hoorde het rammelen en zag van alles om zich heen, het enige wat hij kon doen was rennen. De wagen is over de vrouw heen gekomen en liep hierbij een gekneusde long en 6 gebroken ribben op. Het paard is inderdaad helaas overleden.

Even een quote uit het ander topic.
Ik vermoed dat dit de fout is geweest.....

Het is zelfs verboden bij verenigingen die tochten organiseren en iedere menner weet dat je nimmer het hoofdstel mag afdoen voor het paard geheel uitgespannen is.
http://www.stichtseaanspanning.nl/pg_reglementen.html

Maar goed ik was er niet bij en ik heb ook regelmatig gezien dat met name friezen hun hoofdstel kinderlijk eenvoudig afschudden/schuren.
Dus zeg maar wat er exact gebeurd is.
Het maakt ook niet meer uit.
Laatst bijgewerkt door manie op 16-06-08 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:39

zo dat is zeker een gevaarlijke actie (als het dus waar is) maarjah het arme dier krijg je hier niet mee terug.. dit is dus ook een reden dat ik geen verzorgster heb.. er zijn hele goede verzorgers/sters hoor maar als het wel fout gaat schuld of geen schuld het is wel mijn paard

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:41

qoute uit begin post..: Hij ergert zich aan de berichtgeving in de media en op internetfora. "Mensen roepen maar wat zonder kennis van zaken. De paarden en menners die aan de tocht deelnamen zijn allemaal uitermate geschikt. We organiseren maandelijks een tocht en nemen nooit onnodige risico's."

als hij zich zo ergert..Moet hij ook maar zeggen wat er mis is gegaan.. Grote jongen zijn hoor.. Maar dan alsnog tragisch ongeval

Marielle82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:42

Oke,
Dat vind ik wel dom; helemaal omdat je onervaren bent en het je eigen paard ook nog niet betreft!
Ik zou het niet durven om zomaar het hoofdstel af te halen, als de eigenaar er niet bij is. (ookal heb je ervaring met paarden)

mars_loves

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:50

marieltje schreef:

Ja, ik ook, maar je kan ook moeilijk vast houden, mee gesleurd worden is ook geen pretje, en je kan nooit zo sterk zijn dat een paard je niet mee sleept... Vork
Wel zonde van het paard... Huilen
Laatst bijgewerkt door mars_loves op 16-06-08 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:50

marieltje schreef:
Oke,
Dat vind ik wel dom; helemaal omdat je onervaren bent en het je eigen paard ook nog niet betreft!
Ik zou het niet durven om zomaar het hoofdstel af te halen, als de eigenaar er niet bij is. (ookal heb je ervaring met paarden)

ben ik het ook mee eens.. je kent het paard niet wie weet wat hij doet.. nou ja dit dus.. maar ik denk dat ze haar lesje wel heeft geleerd.. ze heeft iig flink moeten voelen

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:52

Ja, dan kun je wel zeggen dat die onervaren persoon een fout maakte, maar als ervaren menner/ruiter of wat dan ook zou ik mijn span daar ook niet bij achterlaten, hoe nodig ik ook zou moeten! Dan zou ik iemand anders van de toerrit vragen, er waren vast wel menners die wél wat meer ervaren grooms / bijrijders bij zich hadden. Natuurlijk, een paard dat blind gaat rennen hou je niet, maar de kans dat er zoiets gebeurt is wél veel groter bij een onervaren iemand. Dus áls er al sprake is van een fout vind ik dat die meer bij de menner ligt dan bij die mevrouw... hoe dan ook, wel een vreselijk ongeval.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 17:10

Ik ben betrokken geweest bij het organiseren van ritten en koetsentochten (niet deze overigens!).
Je schrikt ervan hoe makkelijk sommige ervaren menners omgaan met de veiligheid. Aanspanningen waarbij ze gewoon weglopen (zonder iemand op de bok of ervoor) want 'ach hij schrikt nooit' en wanneer je er iets van zegt of wijst op de regels van de organisatie, dan krijg je een kwaad gezicht of een grote mond. Zelfs wanneer je mensen vooraf laat weten dat het verboden is het hoofdstel af te doen bij een aangespannen paard, dan nog presteren ze het gewoon te doen 'want hun paard schrikt nooit'.
Het is als organisatie erg moeilijk daarop toe te zien, want voor je het weet is het al gebeurd. Erg jammer dat mensen niet leren van deze vreselijke verhalen.

Gelukkig zijn er in dit geval geen verdere omstanders gewond geraakt, behalve die mevrouw en natuurlijk het paard zelf.
Erg naar dat het zo heeft moeten aflopen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 17:32

pretletter17 schreef:
Ja, dan kun je wel zeggen dat die onervaren persoon een fout maakte, maar als ervaren menner/ruiter of wat dan ook zou ik mijn span daar ook niet bij achterlaten, hoe nodig ik ook zou moeten! Dan zou ik iemand anders van de toerrit vragen, er waren vast wel menners die wél wat meer ervaren grooms / bijrijders bij zich hadden. Natuurlijk, een paard dat blind gaat rennen hou je niet, maar de kans dat er zoiets gebeurt is wél veel groter bij een onervaren iemand. Dus áls er al sprake is van een fout vind ik dat die meer bij de menner ligt dan bij die mevrouw... hoe dan ook, wel een vreselijk ongeval.

Dat vind ik ook Ja. Die mevrouw die het hoofdstel heeft afgedaan (mocht dat de fout zijn) was zich denk ik niet bewust van de mogelijke gevaren, anders had ze dat immers nooit gedaan Knipoog. Het is makkelijk te zeggen dat het de schuld van de vrouw was, maar wat als zij nou niet beter wist? Daarnaast waren er toch genoeg andere mensen met zo'n rit mee.. waarom hadden die niet ingegrepen? Een hoofdstel losmaken door een onervaren persoon gebeurd echt niet één twee drie...

Het is makkelijk zeggen dat het de schuld van een onervaren iemand is, zolang je zelf kennis hebt van paarden Ja. Nogmaals, als zij wist wat er kon gebeuren, dan had ze dat echt niet gedaan Knipoog

Marielle82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 17:35

Maar juist omdat je onervaren bent, doe je dit toch niet!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 17:38

marieltje schreef:

Ik denk juist van wel want je weet het niet beter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 17:40

Dom of niet, een fout maakt men niet met opzet en ik denk dat diegene die een "fout" maakte er meer dan genoeg mee zit, het is voor alle betrokkenen erg erg triest.
Hou dan nu ook maar meteen op met hier verder te roepen of het wel of niet dom was.
Het paard is dood, er is een gewonde gevallen, ik vind het allemaal erg genoeg.
Sterkte voor alle betrokkenen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 17:43

Armaris schreef:
marieltje schreef:

Ik denk juist van wel want je weet het niet beter

Precies Ja. Onervaren mensen kunnen hele rare en domme dingen doen met paarden, zónder dat ze daar enig idee van hebben. Soms kan je er inderdaad niet met je verstand bij, maar gebeurdt het toch en is het voor diegene een logische redenatie. Daarnaast is dit natuurlijk speculeren, wat gebeurde er nog meer? Wat was de werkelijke aanleiding? Zat het hoofdstel misschien al half scheef/los en wilde ze het misschien goed doen? Waren er misschien nog meer paarden aan het grazen en wilde ze dat paard ook een beetje gras gunnen? Je weet het allemaal niet Knipoog

Maar om dan maar van een fout te spreken en eigenlijk de schuld bij zo'n persoon te leggen, tja, dat vind ik wat tever gaan Ja.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 17:53

Gewoon er voor zorgen dat je nooit een onervaren persoon alleen laat met een paard,tenminste tot degene een aantal basisdingen weet.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 18:02

Ik leg eerder de schuld bij de eigenaar van het paard.
Die had geen onervaren persoon bij zijn/haar paard moeten laten.

Maar ach, we kunnen lang speculeren over wiens schuld het is, daarmee krijgen we het paard niet terug Lachen Hoop dat dit een goede les is voor menig andere menner Lachen

Violaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 19:17

Elisa2 schreef:
Gewoon er voor zorgen dat je nooit een onervaren persoon alleen laat met een paard,tenminste tot degene een aantal basisdingen weet.

Sluit me erbij aan Ja

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 20:02

Nou als dat echt een fout was met dat hoofdstel, dat is niet slim dan. Lijkt mij als je onervaren bent dat je dat niet gaat doen en dat je wel kan indenken wat de gevolgen zijn als je dat doet.

In ieder geval is het van de eigenaar ook niet slim om een onervaren iemand te laten oppassen.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 20:02

Nou als dat echt een fout was met dat hoofdstel, dat is niet slim dan. Lijkt mij als je onervaren bent dat je dat niet gaat doen en dat je wel kan indenken wat de gevolgen zijn als je dat doet.

In ieder geval is het van de eigenaar ook niet slim om een onervaren iemand te laten oppassen.

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 20:47

Violaaa schreef:
Elisa2 schreef:

Sluit me erbij aan Ja

ik 0ok, het was idd. niet zo slim..
maar wie verw8 nou dat zoiets in zo'n kleine tijd zo gebeuren ??
Wel K...stom Tong uitsteken voor die eigenaar, had hij het nou maar even ingehouden...