Jean-Claude Vangeenberghe (45) uit Moorsele en Damiaan V. (68) uit Wervik, worden ervan beschuldigd stalen sperma te hebben verkocht van een tophengst. Ze verschenen afgelopen week voor de Ieperse rechter. Andiamo Z is niet de eerste de beste hengst. Het paard sprong Grand Prix onder topruiters Jos Lansink, Jean-Claude Vangeenberghe en Kristof Cleeren.
Van april 2004 tot maart 2005 stond Andiamo Z gestald bij topruiter Jean-Claude Vangeenberghe in Moorsele. Hij en Damiaan V., de uitbater van een centrum voor kunstmatige inseminatie, worden er nu van beschuldigd in die periode driemaal sperma van de tophengst te hebben verkocht zonder medeweten van de eigenaar.
Er werd inderdaad sperma verkocht, maar Vangeenberghe zegt dat hij enkel bemiddelaar was en daarna helemaal niet meer betrokken was met de handel. De voormalige eigenaar was nog altijd de commerciële exploitant van het paard.
De verdediging nam het niet dat de burgerlijke partij nu probeert 1.500 euro per dosis uit de brand te slepen. De beschuldigden konden aantonen dat de eigenaar wel degelijk op de hoogte was van de verkoop van sperma en dat het telkens om een bedrag van 750 euro ging.
Meer nog, Vangeenberghe heeft nog een factuur voor het stallen van Andiamo Z voor enkele duizenden euro's. Hiervoor is een burgerlijke procedure gestart. Deze zaak krijgt een ontknoping op 1 september, wanneer de rechter vonnist.
Een paar weken geleden haalde Jean-Claude Vangeenberghe nog het nieuws toen er brand uitbrak in de paardenstallen bij de woning van zijn ouders in de Warandestraat in Moorsele. Dank zij het alerte optreden van een stalmeisje en enkele buren konden toen tien paarden van een gewisse dood worden gered
Ik weet ook niet of het wel degelijk achter de rug van de eigenaar om was. Zoals het hier staat lijkt het mij eerder dat de eigenaar er wel van wist maar nu probeert er extra geld aan te verdienen. Ik ben ook benieuwd naar het vonnis. En ik denk nou niet dat deze mensen voor 3x €750 dit achter de rug van de eigenaar om zouden doen.
enne.. als er sperma gestolen zou zijn, dan neem ik aan dat er vervolgens een merrie mee geïnsemineerd is.. komt er dan een geboorte, dan komt toch ook vanzelf de naam van de hengst op het papier? Ik neem aan dat als iemand zo'n actie zou ondernemen dat je dat doet om er op den duur een veulen met goed papier van te krijgen voor de verkoop.. administratief zou e.e.a. dus wel uit te pluizen zijn. Zoniet dan is het allemaal behoorlijk zinloos.
En slechts "driemaal" à 750 euro ... begin je daar een rechtzaak voor? Wat een kul.
Voor die eigenaar staat er wel meer op het spel, al het stalgeld dat nog open staat en voor J-C Vangeenberghe staat toch wel zijn reputatie op het spel. Jammer dat het zo ver moest komen, maar wat mensen allemaal niet doen voor geld, of het hier nu de eigenaar is of JC Vangeenberghe doet er niet toe. Al vrees ik dat het wel eens bij de eigenaar zou kunnen liggen. Maar dat denk ik, ik ken er ook het fijne niet van natuurlijk. Even de uitspraak afwachten.
Naar wat ik begrepen heb, hielden ze - naast de geregistreerde buisje - een aantal buisjes illegaal achter om zélf te verkopen (dus zonder dit aan de eigenaar te melden). Dus soort van één voor jou - een voor mij (maar dan zonder betaling aan de eigenaar). Ik neem aan dat de buisjes wel gewoon legaal werden doorverkocht. De eigenaar zou hier zo boos over geworden zijn toen hij erachter kwam, dat hij Andiamo teruggehaald heeft naar huis en hem permanent heeft teruggetrokken uit de dekdienst, wat natuurlijk erg jammer is. Kan me voorstellen dat als je erachter komt dat je belazerd wordt (ook al is het maar één buisje; denk niet dat het om het geld gaat) je - hangende de uitspraak - geen zin meer hebt om achterstallig stalgeld te betalen (je weet immers ook niet hoeveel buisjes er nog 'op de plank' liggen daar ). Andiamo heeft - naar ik wederom begrepen heb - afgelopen jaar alleen een paar merries van bekenden van de eigenaar gedekt...
Allemaal goed en wel, maar hoe krijg je zo'n veulen dan geregistreerd, als er geen dekbewijs uitgeschreven is? DNA analyse is een mogelijkheid, maar niet vanzelfsprekend...
aan een dekbewijs kom je zo ..bij Z hoef je bvb alleen een Da verklaring te hebben dat je merrie van hengst X is geinsimineerd en je krijgt een papier bovenden stond de hengst bij vangeenberghe , alle hengsten die dekken gaan s'morgens naar het dekstation van Damiaan vH om sperma af te nemen ..die man baat een dekstation uit en is dus gerechtigd om dekbewijzen uit te schrijven ..makkelijk verdiend als de hengst van iemand anders is ... JvG( en familie) is erg bekend niet zo coooocher te zijn in alles