Onderzoek naar welzijnsproblemen door extreem weer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Onderzoek naar welzijnsproblemen door extreem weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 06:50

http://paarden.ziezo.biz/
ziezo.biz

Minister Verburg van LNV heeft de Animal Sciences Group van Wageningen UR gevraagd na de zomer een rapport uit te brengen over gezondheids- en welzijnsproblemen in de kleinere veehouderijsectoren door extreme hitte, regen of kou. Dat schrijft Verburg als antwoord op vragen van Marianne Thieme van de Partij voor de Dieren.

Volgens de minister zijn er geen absolute getallen bekend van het aantal dieren dat jaarlijks gezondheids- of welzijnsproblemen ondervindt door extreem weer. Uit onderzoek van de Animal Sciences Group uit 2007 blijkt dat een deel van de paarden en het rundvee ‘ongerief’ ondervindt van extreme weersomstandigheden.

Verburg is het Thieme eens dat dieren die in de wei staan beschuttingsmogelijkheden moeten hebben tegen extreme weersomstandigheden. Dat kan door het bieden van beschutting in de weide, maar ook door de dieren op erg zonnige en warme dagen op stal te houden. Met name veel paarden en pony's zouden hier last van ondervinden.

Volgens Marianne Thieme komen er bij de Dierenbescherming jaarlijks vele klachten binnen over weidedieren zonder beschutting. Zij wil landelijke regels voor bescherming van dieren tegen extreme weersomstandigheden.

Verburg wil zover niet gaan. “De houder van het dier is de eerste verantwoordelijke wanneer het gaat om het voorkomen van ongerief. Bestaande wetgeving biedt vervolgens de mogelijkheid om houders die geen maatregelen nemen bij extreme weersomstandigheden strafrechterlijk te vervolgen”, aldus de minister.

CM_

Re: Onderzoek naar welzijnsproblemen door extreem weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 07:08

OK dan!

Top !!!!

Ik vind dat ze idd mogen verplichten dat paard een schuilstal heeft !

Regen kan een paard goed tegen, maar hagel ... en wat denk je van die hitte en die rotdazen?

Mijn paarden lopen 24/7 buiten, en met warmte , dazen of hevige neerslag, lopen ze echt wel richting de stallen , en staan daar tot het buiten weer beter vertoeven is. Ik vind het vrij egoistisch als je bewust je paard dag en nacht buiten zet zonder beschutting..

MirK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 08:12

Ik denk hierbij nog eerder aan al die schapen die in de smoorhitte in de zon vaak zonder water met een dikke vacht liggen te hijgen van ellende.. of in de winter met rotte voetjes door de bagger gaan. Denk dat dat veel vaker voorkomt en dat daar veel minder aandacht voor is. Tegenwoordig zie je steeds meer boeren die een kar het land in rijden om zo te zorgen voor schaduw voor die dieren gelukkig.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 08:19

tuurlijk is het een geweldig innitiatief Lachen Lachen maar zolang je van de BV Nederland niet eens een boom mag planten op je eigen land, wordt het wel wat lastig uitvoerbaar Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 08:24

Idd kim...daar gaat het fout.
Veel mensen willen wel beschutting maken voor hun dieren...maar als dat door de gemeente weer tegen wordt gewerkt schiet het niet erg op.

Hoop dat ze echt de regels landelijk kunnen gaan wijzigen Lachen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 09:28

De stal waar mijn pony vroeger stond was benauwder dan dat hij buiten stond. Ik haalde hem zwetend uit de stal om 16:00 en ging dan buitenrijden en al rijdende droogde hij op. Opstalplicht zie ik dus niet zo zitten. Daar worden mijn paarden in elk geval niet gelukkig van.

De paarden hier zoeken liever de schaduw van bomen en struiken dan dat ze een stal inlopen. Gelukkig heb ik aan 3 kanten boomwallen, nu nog zorgen dat ze ten alle tijden daar kunnen komen... (aangezien ze steeds maar een deel van de 3ha wei tot hun beschikking hebben)

Ik vind ook dat landelijk geregeld moet zijn dat er beschutting aangebracht mag worden op weiden waar dieren geweid worden.
Desnoods met strenge regels wat voor soort, hoe het er uit moet zien en hoe groot per aantal dieren of oppervlakte weide. Dat is misschien wel lastiger, maar dan is het in elk geval mogelijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 10:20

Mocht je idd maar gewoon een mooie schuilstal plaatsen of een boom, maar jammer maar helaas mag dat niet altijd van meneer de gemeente.
Kennisen wilden hier een mooie stal bij het huis plaatsen, passend bij het huis en omgeving, mag niet van de gemeente, nu staat er een zeecontainer, ja dat is mooi.

Ik vind dat koeien en schapen er vaak nog onbeschutter bij staan dan paarden, die staan vaak in mega weilanden, tenminste hier.
Bij de schapen staat een paar bomen langs de sloot, in de zomer proppen ze zich met zijn allen in en langs de sloot, om maar wat schaduw te vangen.

Wij hebben bomen langs de rand van de weide, maar die staan aan de verkeerde kant en bieden dus schaduw aan de andere kant van de sloot Huilen

Lies_Beuker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 10:24

Eindelijk !!

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 10:29

dat zou wel heel mooi zijn als dat lukt. Hoop dat ze dan de gemeenten dwingen om hun medewerking hierin te verlenen!!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:51

Volgens mij is er al een initiatief: Plant een boom voor een koe. Koe

Een man die pleit dat er weer bomen komen in de weilanden als beschutting voor zon en regen.
Prima initiatief!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:58

alleen helpen die zo slecht voor dazen Lachen

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:04

Zucht....dan moet de wet ook maar een loer verplichten. Deze laten bekostigen door de overheid dan hebben we ook nog eens plezier van ons betaalde belastinggeld en het spaart vliegendekens. Haha!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:05

runningkawa schreef:
alleen helpen die zo slecht voor dazen Lachen

Niet alle bomen trekken dazen aan naar mijn weten. Traditioneel plantte men vroeger notenbomen aan tegen de insecten, bv hazelaar of walnoot ook vlier schijnt goed te helpen. Let alleen wel op de windrichting en de schaduw plek. Veel van die bomen stonden ook midden in de wei op een iets hoger gelegen stukje, dus ook meteen droge voeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:06

ja goed idee Lachen Tong uitsteken

Ik hoop echt dat gemeentes zo eens verplicht gaan worden minder te zeiken over aanvraag van nette schiolstallen voor die dat willen Lachen

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:06

Kan de regering er niet voor zorgen dat we gewoon lekker weer in nederland krijgen Clown
Veel makkelijkere oplossing en ook de niet paardenliefhebbers hebben er iets aan.
Elke dag rond de 20 graden, 6 nachten per week flinke regen en dan 1x per week een flinke bui stront.
Mmmm oke dan hebben we wel schuilmogelijkheden nodig want om nu elke week je paard te moeten ontdoen van die stront is ook weer wat Tong uitsteken

Even zonder gekheid, super dat men hier na wil gaan kijken, ben alleen benieuwd wat er uit gaat komen.

Is het echt zo slecht gesteld met de meewerkendheid van gemeentes?
Wij konde zonder problemen een schuilstal neerzetten (meldings plicht), bomen hebben we gewoon geplant en er zijn verschillende wallen aangelegt/nog in aanleg.
Containerstal staat hier nu ook bijna een jaar, gemeente nooit over gesproken maar heb er ook nog nooit iets van gehoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:08

Mijn buren hebben notenbomen
Ik heb gevraagt of ze er veel voordeel van merkte, maar helaas.

Vlier hebben we zelf...ook daar merk ik ook niets anders Lachen

Ik heb het idee dat de laatste jaren gewoon veel meer insecten zijn bij gekomen door het zachte en natte weer Lachen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:08

En waar gaat dit toe leiden? Alle paarden op stal, want dan hebben ze tenminste geen last van het weer...

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:09

Zahlina schreef:
Kan de regering er niet voor zorgen dat we gewoon lekker weer in nederland krijgen Clown
Veel makkelijkere oplossing en ook de niet paardenliefhebbers hebben er iets aan.
Elke dag rond de 20 graden, 6 nachten per week flinke regen en dan 1x per week een flinke bui stront.
Mmmm oke dan hebben we wel schuilmogelijkheden nodig want om nu elke week je paard te moeten ontdoen van die stront is ook weer wat Tong uitsteken

Hè, hè, eindelijk eens een nuttig plan!

Zahlina for president!

Mijn stem heb je vast. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:09

Ik denk dat de meeste schuilstallen geen deur hebben, wendy Lachen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:13

Cayenne schreef:
http://paarden.ziezo.biz/
Dat kan door het bieden van beschutting in de weide, maar ook door de dieren op erg zonnige en warme dagen op stal te houden. Met name veel paarden en pony's zouden hier last van ondervinden.

Dat laatste val ik dus over. Ze hebben het niet over schuilstallen, ze hebben het over op stal zetten als alternatief voor beschutting.
En aangezien je op veel plaatsen nog geen boom mag planten zonder toestemming, laat staan een schuilstal plaatsen, moeten de paarden dus maar op stal.
Want Marianne Thieme is zo diervriendelijk...

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:17

KiWiKo schreef:
tuurlijk is het een geweldig innitiatief Lachen Lachen maar zolang je van de BV Nederland niet eens een boom mag planten op je eigen land, wordt het wel wat lastig uitvoerbaar Lachen

Ik bedoel maar...
Bij ons staan de paarden bij extreem weer op stal. Bij extreme hitte overdag op stal en 's avonds (of 'smorgens heeeel vroeg) in het land..

Wordt er dan ook gekeken naar de dieren die overal in kuddes "in het wild" rondlopen?
Dan bedoel ik eigenlijk meer het welzijn op medisch gebied, dus het "ruimen" van zieke en zwakke dieren die anders een langzame dood sterven..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:18

oh op die manier...
Ja daar heb je gelijk in. helaas...

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:44

Nu de gemeenten en de provincies nog mee werken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:49

Schuilstallen: helemaal prima!
Maar "op stal zetten", daar val ik ook over. Dan wordt het lekker legitiem om je paard bij iedere weersomstandigheid dan maar op stal te laten staan. En dan hebben we het over welzijn...?

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:04

Is het ook weer niet in dit geval dat je zelf moet bekijken wat het beste is voor je paard?
Ik heb een schuilstal maar kan je verzekeren dat mijn 28 jarige merrie hier in de winter niet voldoende aan heeft en dus gaat ze in de winter elke nacht op stal en met heel slecht weer blijft ze ook binnen.
En slecht dat ze het heeft Haha!

Zelfde geld voor mijn oude ruin, deze staat 24/7 buiten en kan in de schuilstal maar met slecht weer staat hij te springen om in de cointainerstal te mogen en hij wil er pas uit als het weer mooi weer is (deur staat bij hem altijd open) Afgelopen winter heeft hij meer dan een week op stal gestaan en ik kreeg hem er echt niet uit.
Moet ik hem dan als mens dwingen om zijn beweging te halen??? Dacht het niet want meneer weet zelf waar hij zich het prettigst voelt.
Laat ik beide in de winter buiten met de schuilstal dan heb ik aan het einde van de winter 2 paarden minder of de DB in mijn nek, tja en waar sta je dan met het welzijns verhaal.

Een van mijn fokmerries wordt diep ongelukkig als ze in de kudde buiten staat en we doen haar dan ook een plezier om haar samen met 1 maatje lekker naar buiten te zetten en dan in de nacht weer naar binnen.

Ook in dit geval geldt dat je het beste kan kijken naar de paarden zelf, al vind ik het goed dat er vanuit de regering actie komt want paardenverstand is toch weleens afwezig in alle stromingen binnen de paardenhouderij.

Nog even terug te komen op mijn vraag uit een eerder antwoordt in dit topic.
Zijn de gemeentes echt zo moeilijk?
Wij mogen zonder vergunning een open stal van 20m2 neerzetten, hebben het moeten melden maar dat was alles.
Officieel zitten wij hier in een open agrarisch gebied maar de gemeente heeft er geen moeite mee dat we wallen hebben aangelegd en deze vol hebben gezet met bomen.
De stal is ook iets groter geworden 3 bij 9 + een afdak wat 1.5 meter oversteekt, ondertussen is de 3 meter ook 4.5 meter geworden (muurtje later doorgebouwt).
Containerstal hebben ze niet eens gemeld, gewoon neergezet.