Strijd op ophoging grond paardenwei in Meerpolder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Strijd op ophoging grond paardenwei in Meerpolder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 07:17

http://www.ad.nl/denhaag/zoetermeer/235 ... older.html
ad.nl

De gemeente Leidschendam-Voorburg weigert een vergunning te geven om land op te hogen in de Zoetermeerse Meerpolder. Het verzoek van mevrouw L. Herklots is volgens de gemeente in strijd met het bestemmingsplan.
De vrouw heeft een stuk weiland aan de Bovenmeerweg in Stompwijk waar ze haar vier paarden in de zomer op wil laten grazen. Het grasland zou voortdurend onder water staan, maar van de gemeente krijgt ze geen vergunning om het op te hogen met een centimeter of vijftien. „Mijn weiland staat onder water, omdat de aangrenzende weilanden zijn opgehoogd,’’ zei Herklots bij de Raad van State.

De gemeentewoordvoerster zei dat van geval tot geval wordt bekeken of ophoging verantwoord is. „Er komen veel aanvragen binnen de laatste tijd.’’ Die worden volgens haar kritisch beoordeeld. Herklots krijgt in ieder geval geen toestemming, omdat zij haar tot agrarisch gebied bestemde grond zal gaan gebruiken in strijd met de bestemming. „Ze wil er paarden op zetten. Het houden van paarden door een hobbyist is geen agrarische bezigheid,’’ zegt de gemeente.

Herklots raadsman zei dat eraan is gedacht om het weiland te verkopen aan een agrariër. „Die krijgt zo een vergunning. Daarna kopen we het terug.’’ Geen haan die er naar kraait, denkt raadsman J. Geelhoed.

Uitspraak van de Raad van State binnen enkele weken.

joyce B

Re: Strijd op ophoging grond paardenwei in Meerpolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 08:17

Goh, wat flauw als een agrariër wel zijn land mag ophogen, maar een hobbydierenhouder niet. In beide gevallen is het land niet geschikt voor het doel dieren laten grazen, mede door ophoging omliggende landerijen waardoor het probleem ontstaan is...

Als ze nul op rekest krijgen zou ik ook de voorgestelde omweg proberen. Wel belangrijk dat die agrariër zo eerlijk is het land dan ook weer terug te verkopen Tong uitsteken

mar10tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 08:28

Tja, klinkt mij als een soort chantage in de oren. "Omdat je het land niet voor de juiste doeleinden wil gebruiken, krijg je geen vergunning." En omdat dat land als enige niet verhoogd is, lijkt me dat ook een zwakke plek in dat dijkje?
Het blijft een bijzondere gemeente..

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 09:08

Toevallig kwam ik dit berichtje tegen, wij wonen aan de andere kant van de Meerpolder, naast het witte bruggetje naar het Buytenpark. Maanden geleden werd de dijk naast ons opgehoogd. De aannemer/grondwerker bood ons aan grond op ons wei perceel te gooien om de boel op te hogen, omdat we anders nog erger in een put terecht zouden komen. Dit hebben we (kosteloos) laten doen, omdat we voor ons gevoel geen keus hadden.

Nu zitten we met een wei vol puin stukken en geen gras , niemand heeft er ooit nog naar gekeken we moeten het verder zelf maar oplossen. Wij hebben geen vergunning aangevraagd, hebben daar zelfs niet over nagedacht.

Het is heel vreemd dat de provincie de dijk ophoogt en dan de gronden van particulieren (of hobby boeren), voor het gemak maar even vergeten, alsof de dijk op die stukken wel sterk genoeg is!!!

Ik wens deze mevrouw veel sterkte in haar strijd tegen de gemeente!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 09:56

Waarin een gemeente klein kan zijn...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 10:19

Voor zover mijn kennis reikt, is het fokken van paarden wel een agrarische bezigheid, het houden ervan niet...
Veulen erbij dus... Vork

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 11:24

Je zou bijna denken dat die mensen niks te doen hebben..

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 11:58

Echte bureaucratie dus Boos! de particulier is dus niet belangrijk.Alleen als het in hun straatje past.

Fidele,ik denk dat bij jullie de aannemer grond over had en het kwijt moest.
De dijk aan de Meer en Geerweg is ook maar aan 1 kant opgehoogd en ook nog niet eens het hele stuk.Dat moest omdat de tocht in de toekomst verbreed wordt.Maar er staan ook huizen aan die weg,daar kan het dus niet verzwaard worden.

En nu zijn ze aan het bakkeleien wie de kosten van het herstellen van het fietspad op zich neemt want dat hele pad is kompleet verwoest.

Mijn paard staat staat aan de Meer en Geerweg en ik ga zeker een paar keer per week richting het buytenpark.Lekker met al die kiezels en gaten.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:37

randalinpony schreef:
Voor zover mijn kennis reikt, is het fokken van paarden wel een agrarische bezigheid, het houden ervan niet...
Veulen erbij dus... Vork

Dat heb ik ook begrepen! Moet ze alleen nog even een proff. paardenfokkerij opzetten... Maar zonder gekheid, ik begrijp best dat gemeentes volgens het boekje moeten werken, want anders vervagen grenzen snel. Maar dit is wel erg bureaucratisch.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 15:12

taverno schreef:
Echte bureaucratie dus Boos! de particulier is dus niet belangrijk.Alleen als het in hun straatje past.

Fidele,ik denk dat bij jullie de aannemer grond over had en het kwijt moest.
De dijk aan de Meer en Geerweg is ook maar aan 1 kant opgehoogd en ook nog niet eens het hele stuk.Dat moest omdat de tocht in de toekomst verbreed wordt.Maar er staan ook huizen aan die weg,daar kan het dus niet verzwaard worden.

En nu zijn ze aan het bakkeleien wie de kosten van het herstellen van het fietspad op zich neemt want dat hele pad is kompleet verwoest.

Mijn paard staat staat aan de Meer en Geerweg en ik ga zeker een paar keer per week richting het buytenpark.Lekker met al die kiezels en gaten.

Klopt taverno, er was grond over, maar het vermoeden bestaat dat die dijk is opgehoogd juist ómdat er grond over was! Wij hadden geen keus het was of dit of verzuipen met slecht weer! De vaart die langs het fietspad loopt wordt verbreed i.v.m waterberging. Wij hebben straks wat meer water om ons heen! Kunnen de kinderen lekker varen etc. Knipoog

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 22:24

Tja, klinkt mij als een soort chantage in de oren. "Omdat je het land niet voor de juiste doeleinden wil gebruiken, krijg je geen vergunning." En omdat dat land als enige niet verhoogd is, lijkt me dat ook een zwakke plek in dat dijkje?
Het blijft een bijzondere gemeente..

Helaas ik ken nog zo'n gemeente. het is te bureaucratisch voor woorden.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 00:31

ik ken ook nog zon gemeente.........koeienboerderij was geen probleem maar paarden.......dat geeft natuurlijk veel te veel overlast

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 11:17

Verschrikkelijk, de stoom komt uit mn oren....

Ik heb iets soortgelijks mee gemaakt, de gemeente gaf geen strobreedte toe, terwijl de buurman (oude burgemeester) zonder probleem een vergunning kreeg voor precies hetzelfde waar ik vergunning voor aanvroeg, ze hadden precies zijn "stukje" land buiten het bestemmingsplan laten vallen...

Ik heb de hoop opgegeven en ben verhuisd met mijn paardjes, oftewel ? suc6 met jouw gemeente, hopelijk zijn die net iets minder krom dan de mijne Misselijk