AKOE start actie 'Weet wat je doet als je een paard ontmoet'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

AKOE start actie 'Weet wat je doet als je een paard ontmoet'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 19:47

http://www.gooieneemlander.nl/nieuws/re ... rd_ontmoet
gooieneemlander.nl

De Agrarische Klankbordgroep voor Ondernemers in Eemnes (AKOE) is een actie gestart om deelnemers in het verkeer erop te wijzen hoe het beste om te gaan met paarden in het verkeer.

Directe aanleiding voor de actie ´Weet wat je doet als je een paard ontmoet' is de hinder die agrariërs ondervinden tijdens het oogsten in de polder. Het belangrijkste doel van de actie is de kans op ongelukken in het verkeer te voorkomen.

Volgens Ton Rigter bestuurslid van de AKOE is het belangrijk om in actie te komen. Bij paardenbedrijven komen daarom posters te hangen en staleigenaren worden gevraagd paardenhouders te waarschuwen voor de risico's.

,,Vooral als er geoogst wordt, kunnen ruiters de polder beter mijden'', zegt Rigter. ,,Als een dier snel schrikt, kunnen gevaarlijke situaties ontstaan. Bijvoorbeeld als een paard in een schrikreactie op een landbouwvoertuig opeens opzij schiet.''

Misschien wel de belangrijkste tip om ongelukken te voorkomen is te realiseren dat een paard, ook al is het nog zo goed getraind, een instinctief reactievermogen heeft. Waarschuwend claxonneren of even gas geven om snel te passeren, kan bij een paard de oeroude vluchtreactie oproepen.

Algemene tips zijn de snelheid matigen, afstand houden, voorzichtig zijn met rammelende lading, geen onnodig lawaai maken of met lichten knipperen en rustig en extra ruim passeren.

Maartje1990

Re: AKOE start actie 'Weet wat je doet als je een paard ontmoet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 19:50

ja... vooral heel handig om ze op paardenbedrijven op te hangen, precies daar lopen ook de mensen rond (de 'paardenmensen') die geen idee hebben hoe ze een paard moeten passeren Rolleyes maar afijn...

die van mij is gelukkig een echte droogkloot... en ik vind dat...
Citaat:
ook al is het nog zo goed getraind, een instinctief reactievermogen heeft. Waarschuwend claxonneren of even gas geven om snel te passeren, kan bij een paard de oeroude vluchtreactie oproepen.
persoonlijk maar geleuter.... maar afijn Clown ben wel blij dat ze mensen willen laten weten wat te doen als je een paard ontmoet... want sommige mensen... Bloos!

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 19:52

Fijn dat dit gaat gebeuren Lachen

Maar uhms, in de polder hingen bij ons deze borden al een tijdje ROFL

Dat ze bij Paardenhouders worden opgehangen is niet verkeerd hoor. Hier rijden ook mensen langs denk ik, en juist hier zijn veel paarden in de buurt.

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 19:56

Goed dat ze uberhaupt zo'n actie beginne. Ik vind de titel wel echt grappig: "Weet wat je doet, als je een paard ontmoet"

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:12

Tja ze scheuren hier als gekken rond met die tractors...daar vliegt zelfs mijn super verkeersmakke pony nog van weg...Ze mogen die bedrijven hier idd wel eens aanpakken (eentje in het bijzonder) want die geven eerder gas bij dan dat ze gas terugnemen...Moet zeggen dat er ook tractors zijn die wél netjes langs de kant gaan en afremmen als een paard wat angstig is...

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 22:26

Is dit in samenwerking met de KNHS? Want zij hadden/hebben een actie met precies dezelfde titel, waar ook op de website over wordt gesproken en er is nog een website over (met een andere naam).

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 07:01

goed dat ze dit eens aanpakken

mijn ervaring is dat de jongens die bij de plaatselijke loonwerker werken (die zelf paarden heeft) zich doorgaans keurig gedragen, Doet er 1 dat niet, dan is 1 telefoontje voldoende, dan doet ie het de volgende keer wel netjes.

De keren dat mijn paard voor trekkers geflipt is, was altijd bij boeren, die het leuk vonden om "die bolle" eens lekker te zien rennen, maar net die boeren wonen niet in Eemnes (hebben daar wel land) en worden door deze actie waarschijnlijk niet bereikt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 09:24

Ik hoop dat die asociale boer die ons laatst keihard met een enorm en lawaaiig landbouwvoertuig voorbijreed dit ook even meekrijgt. Boos!

Onze paarden zijn niet snel bang maar één van ons zat bijna in de sloot en die van mij sloeg op hol, en die *** maar doorrijden. Stoom uit je oren

Luxor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 10:07

"Weet wat je doet, als je een paard ontmoet"
Klim dan gauw in een boom,anders heeft u kans vertrapt te worden. Clown

Maar goed, misschien moeten ze die borden overal in nederland ophangen (in de dorpen en steden bedoel ik dan)
Laatst nog, reed er een meisje op de fjord van de kinderboerderij, komt er een (paarden)vrachtwagen langs en die begint keihard te toeteren.. Boos! Als "paardenman" spoor je dan absoluut niet..

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 11:13

de laatste tijd zijn het vooral die jonge jongens op tracktors die super irritant zijn , scheuren met die dingen niet normaal.
de oude boeren hier uit de buurt, daar heb ik geen last van

pumah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 11:36

Laat nou het merendeel van de paardenhouders die buitenrijden,in Eemnes,aan of de Meentweg of de Wakkerendijk staan en dus al vrij snel richting polder uitwijken om een ritje te kunnen maken, maar ook al rij je willekeurig waar dan ook, men houdt weinig rekening met de schrikreactie van paarden.
Ik heb zelf al diverse keren megemaakt dat tractoren en vracht/veewagens vrolijk door bleven gassen terwijl mijn paard toch duidelijk liet merken dat hij die herrie en gevaartes eng vond, ging volgas achteruit of vooruit richting sloot/weg, heb zelfs op de straat voor een tractor gelegen omdat mijn paard het niet voorelkaar kreeg om en om te draaien en tegelijkertijd weg te rennen voor dat grote ding. Boos! De bestuurder liet nog net lang genoeg zijn gas los zodat we samen konden op staan en van de weg te stappen, maar toen reed hij weer gewoon door zonder te kijken of wat dan ook. Koe
Ik denk dat het niet alleen nuttig is om die posters op te hangen bij de stalhouders, maar ook eens die vrachtwagen/veewagen/loonwerkers/boeren te attenderen op de gevaren van hun acties. Lijst

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:22

Hier in het Groninger Westerkwartier kun je schitterend buitenrijden, veel smalle weggetjes en boomwallen. De boeren houden er meestal wel rekening mee, de meesten hebben zelf ook paarden.
Maar de loonbedrijven zijn het, met van die snotjongens die net een tractorrijbewijs hebben en dan met de zwaarste tractoren en mestinjecteurs, kuilwikkelaars e.d. de weg op gaan en plankgas (soms 60 en meer!!!) over de smalle weggetjes scheuren zonder op of om te kijken. En die dingen wegen echt TONNEN, die staan niet zo maar stil! Met zo'n blik van "Wie doet me wat, ik ben STOER" racen ze zonder auto's, fietsers en ruiters ook maar 1 blik waardig te keuren............ rijdende testosteronbommen! Boos! Boos! Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:52

Nou ik vrees dat het hier tevergeefs zal gebeuren. We hebben hier amper berm en ze rijden met stronttanks, tractoren met van alles en nog wat erachter. Vooral de aanhangers met kuilbalen en wapperend plastic dat met 60 km voorbij raast.
Iedereen moet maar voor ze aan de kant. Ik moest de berm in (kindje achterin) bijna in de sloot, omdat de tractor weigerde ook maar iets uit te wijken richting berm.
Ook zij mogen rekening houden met mede weggebruikers. Nou wil ik niet iedereen over een kam heen scheren er zitten ook heus goeie tussen. Maar hier in de buurt racen ze met die dingen.

Maartje 1990, mag ik vragen waarom je dat geleuter vindt? Jouw paard schrikt er misschien niet van, maar er zullen genoeg paarden zijn die wel een schrikreactie kunnen geven van een toeterende tractor welke ook nog eens gas geeft.
En uiteindelijk als een dier wel zijn vluchtinstinct volgt, dan hou je er niets aan. Ook al zijn ze nog zo goed opgevoed en verkeersmak.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:01

Als ik het bericht goed lees is het eerder een actie "Weet wat je doet als je een tractor ontmoet" en is het gericht op ruiters om ze te waarschuwen voor landbouwverkeer. Er wordt gezegd dat de agrariers last hebben van de ruiters, en er wordt opgeroepen om de polder te paard te mijden in het oogstseizoen.

Het laatste deel van het bericht gaat wel over hoe gemotoriseerd verkeer met paarden om dient te gaan (dat paarden kunnen schrikken etc), maar de posteractie gaat daar zo te lezen juist helemaal niet over. Vandaar ook dat die bij paardenbedrijven komen te hangen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 15:04

hmm komt even wat olie op het vuur gooien.

Mijn vriend is loonwerker en ik ben geregeld mee met hem om te maaien, wikkelen etc. En het zijn vaak niet de boeren die de gevaarlijke situaties uitlokken. Veel paarden schrikken al als ze de tractor combinatie zien, dan zou ik zeggen: wegwezen met die knol uit de polder. Je brengt niet alleen jezelf maar ook anderen in gevaar. Leer eerst maar eens buitenrijden voordat je je tussen die machines waagt. Jullie praten allemaal makkelijk: de boeren moeten zich maar aanpassen, maar vergeten even voor het gemak dat jullie bezig zijn met een plezierritje en de boer met zijn broodwinning.

edit: en een tractor die 60 rijdt? ben daar wel errug benieuwd naar, ik heb hem in elk geval nog nooit gezien Knipoog

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 15:08

jij komt niet uit Eemnes, dat is duidelijk.

Situatie: je paardstaat op een pensionstalling zonder rijbak midden in de polder, in de zomer gaat ie 24/7 op de wei , nog verder in de polder.
Dat zou dus betekenen dat je zowat de hele zomer alleen je paard in de wei kan aaien, want er zijn 7 dagen per week van 5 uur des morgens tot 10 uur des avonds boeren en loonwerkers met trekkers actief
(ik heb 4 jaar mijn paard in die polder gehad, paard was vreselijk bang voor trekkers, blijkt achteraf gewoon een overkill te hebben gehad, want ik ben er nu 2 jaar weg en hij kijkt niet eens meer naar trekkers)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 15:10

Ach kom op, je kunt niet van iedere boer verwachten dat ze om de 5 min. braaf hun tractor afzetten omdat zo'n geflipte dressuurknol bijna de sloot in dondert?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 15:15

dat verwacht ik ook niet, ik heb bovendien geen geflipte dressuurknol mar een zwaar koudbloedpaard. Vandaar dat ik ook mijn paard verhuisd heb naar een omgeving waar vrijwel geen trekkers komen en als we er nu toevallig 1 tegenkomen, geeft het geen problemen meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 15:43

Tuurlijk verwacht je dat niet. Maar een paard moet zich zo af en toe toch eens tussen die machines begeven, wil ie er aan kunnen wennen. Of je er dan op gaat zitten is weer iets anders.
Het zijn ook echt niet alleen de dressuurknollen die dat doen hoor. Koudbloeden evengoed.
Nu zullen er ruiters zijn die denken dat jan en alleman maar voor ze aan de kant moet. Maar zo zijn er ook tractorbestuurders (boeren of loonwerkers). En misschien gaan ze geen 60, maar sommige combinaties gaan retehard. Ze rijden hier de godganse dag voor mijn huis langs.

En of je nu voor je plezier ergens bent of voor je broodwinning, je kunt je allebei gewoon met fatsoen en respect naar elkaar reageren. Boeren en loonwerkers hebben echt geen voorrang omdat ze aan het werk zijn. Dat heb je in ander werk ook niet.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:38

haha ik zie morrie nu helemaal voor me als geflipte dressuurknol ! ziet er erg leuk uit in mijn fantasie, met knotjes en al els Knipoog

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:49

Niet alleen geflipte dressuurknollen maar ook mijn veulen schrok zich de tering toen er 3 tegelijk (eentje kan hij nog aan twee ook wel...) vol gas langskwamen.

Enne Morrie is niet de enige want ik ken meer koudbloeden die er van flippen. Maargoed in Eemnes zijn niet al teveel uitrijmogelijkheden als je niet de polder inwil en tractors rijden hier overal rond hoe je ook rijdt.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:20

ja tuurlijk ik heb zelf ook koudbloeden en die schrikken zich af en toe ook een hoedje. gelukkig sta ik meer bij blaricum dus ik hoef niet altijd de polder in

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 23:32

Mijn pony was eerst mijn verzorg pony, dus hij werd eerst gereden door zijn eigenaar.
één keer schrok Mitch van een hekje dat dicht klapte, hij sprong voor een auto..
De eigenaar had zij arm gebroken, en Mitch is getraumatiseerd.
Laat je paard er aan wennen of let extra goed op..

Luxor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:57

Mitchall schreef:
Laat je paard er aan wennen of let extra goed op..

Wat zo jammer is, is dat sommige paarden de kans niet krijgen om te goed te wennen.
Mijn pony stond naast een hoveniersbedrijf en die jonge gasten hadden er elke dag weer veel lol in om mijn pony op stang te jagen door met vol gas langs het weiland te rijden. En als ze niet hard genoeg rondrende dan begonnen ze ook nog te schreeuwen naar haar. Toen heb ik er iets van gezegd, op een nette manier, maar toen werd het alleen maar erger en mijn pony bleef er bang voor..