Jannet van Wijk wint NK endurance

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Jannet van Wijk wint NK endurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 09:38

http://www.dehoefslag.nl/news.asp?id=2275&menuid=1
http://www.dehoefslag.nl

Jannet van Wijk in Ermelo Nederlands kampioen endurance geworden. Met de Arabische volbloed Latino (v. Shaklainhoa ox) voltooide zij de wedstrijd over 160 km met een gemiddelde snelheid van 16.47 km per uur. In een spectaculaire eindsprint bleef Van Wijk de Duitse Michaela Kosel met Black Shetan voor. Dat leverde haar niet alleen de nationale titel op, maar ook de eerste plaats in de open wedstrijd over 160 km.

Van Wijk reed vanaf het begin mee in de voorhoede. Dit deden ook de voormalig Nederlands kampioenen Anita Lamsma. Carmen Römer en Yvonne van der Velde, die alle drie een ander paard reden dan het paard waarmee zij destijds hun nationale titel behaalden. Römer moest met Eddie R echter de strijd staken op 100 km, terwijl op 125 km Lamsma met Layla ara Francina en Van der Velde met Joy Escobar uitvielen, evenals Roxanne Brouwer met Chiruy. Daarmee was de weg vrij voor Van Wijk, die haar kleine bruine ruin (1.46 m) in 9 uur en 42 minuten naar de overwinning wist te rijden. De tweede en derde plaats op het NK waren voor Marly van Ditzhuyzen met Czarownica LB en Lisette van Druenen met Escapade II, respectievelijk zesde en negende in de open wedstrijd.

“Ik ben rustig van start gegaan en wilde een ontspannen wedstrijd rijden. In de laatste lus hebben we nog flink doorgereden met ruim 18 km per uur. Michaela Kosel zat steeds een paar meter achter ons. Af en toe liet ik haar even voorop rijden, maar Latino pikte dat niet. Het is een erg ambitieus mannetje en in de eindsprint gaf hij zich helemaal,” vertelt Jannet van Wijk. Van Wijk is al ruim twintig jaar actief in de internationale endurancesport. Haar eerste 160’er reed zij in 1990 met Malou, het paard waarmee zij zowel in 1992 (Barcelona) als in 1994 (Den Haag) de 160 km op het WK uitreed. Op het EK 2003 in Ierland behaalde zij teambrons met Kareilha Star. Latino is het derde paard dat Van Wijk op het allerhoogste niveau uitbrengt. Voor de combinatie was het NK 2008 hun vierde 160’er, met als beste prestatie tot nu toe de 30e plaats op het WK 2006 in Aken. Van Wijk behaalde nooit eerder de nationale titel. In 1991 won zij met Malou CEI Ermelo, het NK in de huidige vorm bestaat echter pas sinds 2002.

Zie hier voor de uitslag.

Blunneke

Re: Jannet van Wijk wint NK endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 10:47

Wat leuk!
Ik ken Jannet wel. Zij stond járen geleden bij mij op stal.
We hebben samen altijd veel buiten gereden Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 10:50

En het originele bericht op de KNHS-site: http://www.knhs.nl/news.asp?ID=11609&PC ... atID=&men=

Het was een geweldige eindsprint, ik krijg nog kippenvel als ik eraan denk! Cool

Echt super voor Jannet, ze draait al zo lang mee in de sport en er ontbrak nog een nationale titel.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:50

Helemaal super OK dan! OK dan!

Helaas was ik er zaterdag zelf niet bij! Had graag die mooie eindsprint gezien. Het is Jannet van harte gegund!! Geweldige prestatie. Petje af!!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:57

Het was zo gaaf! Eerst die eindsprint en toen die spannende nakeuring. En dan de ontlading als het paard wordt goedgekeurd, om rillingen van te krijgen!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 22:45

Goed hoor van Jannet. Gefeliciteerd!
Maar ik wil ook even de prestatie van Yara de Boer vermelden. Zij werd eerste op de 125 km bij de young riders! het was de eerste keer dat ze met haar paard Sumaya deze afstand reed. En ze won ook nog de prijs voor Best Condition! En dat van alle ruiters/paarden die mee reden. Ook een felicitatie waard hoor. Wij hebben zondagmiddag bij hun thuiskomst een klein feestje gevierd en een fles champagne open gemaakt!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 22:54

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:39

De spectaculaire finish van Jannet is gefilmd door Aart Markies.

Deze video (+ more to come) is te zien op www.cyberlokaal.nl (klik op de banner met het Fasna Trail-logo).