http://www.destentor.nl/sport/grootvelu ... -zicht.ece
destentor.nl
"Ik ben super tevreden'', reageert Lisette van Druenen op haar negende plaats tijdens de internationale endurancewedstrijd in Ermelo, de Fasna-trail.
In de eindrangschikking voor het vaderlandse onderonsje, het NK, werd de Ermelose zelfs derde. Deelname aan het WK in Maleisië komt nu wel heel dichtbij.
"Mijn doel was de wedstrijd uit te rijden'', doelt Van Druenen op de 160 kilometer lange rit die ze zaterdagochtend in alle vroegte begon op het KNHS-Centrum in Ermelo. Na elk van de zes lussen, die qua lengte uiteenliepen van zestien tot en met vijfendertig kilometer, volgde een veterinair check en een verplichte rustpauze, waar de broodnodige natjes en droogjes verorberd konden worden. "De paarden worden tijdens de laatste vier stops ook nog een keer gecheckt na hun rustpauze. Dus net voordat ze met de volgende lus gaan beginnen. In de eerste twee stops gebeurt dat alleen bij binnenkomst. De gezondheid van de paarden is een belangrijk onderdeel van onze sport'', legt ze uit. "Het kan zelfs voorkomen dat iemand die gefinisht is, kort daarna toch uitgesloten wordt omdat het paard niet meer fit genoeg is.''
Van Druenen's paard Escapade II doorstond de loodzware beproeving met glans. Zelfs een dag na de rit geeft Escapade II geen krimp. "Hij staat erbij alsof er gisteren niks gebeurd is'', vertelt Van Druenen als ze haar paard in de wei bekijkt. "Het was zwaar gisteren, mede door het warme weer. Maar hij is topfit, dus ik hoop dat we naar Maleisië mogen'', doelt de 40-jarige fysiotherapeute op het WK Endurance dat begin november in het tropische Terengganu georganiseerd wordt.
Bondscoach Mechteld Gerding wil nog geen boekje open doen over de kans van Van Druenen op een WK-ticket. "Het duurt gewoon nog te lang om voorspellingen te doen'', aldus de bondscoach. "Lisette heeft tijdens de Fasna-trail de kwalificatie-eisen qua wedstrijden behaald. Maar ze zal in de komende maanden nog wel een keer vormbehoud moeten tonen. Tenslotte spelen ook het veterinaire aspect en de teamcomponent mee in mijn beslissing. Een veterinair gaat bekijken in hoeverre hij denkt dat de paarden bestand zijn tegen de hoge luchtvochtigheid in Maleisië.''
Toch is Gerding wel goed te spreken over de instelling van Van Druenen's paard. "Escapade II lijkt een heel nuchter, robuust paard. Hij loopt zichzelf absoluut niet over de kop. Hij lijkt zo'n hele rit in de spreekwoordelijke spaarstand te lopen. Dat is enorm positief, want dan zorgt hij goed voor zichzelf. In de endurancesport, waarin de gezondheid van het paard voorop staat en ook binnen de wedstrijden gecontroleerd wordt, is dat een hele goede eigenschap.''
Van Druenen zal op de wedstrijd in het Duitse Kreuth vormbehoud proberen te tonen. "Ik rijd daar een rit van tachtig kilometer'', aldus de Ermelose. Kort daarna zal Mechteld Gerding bekend maken welke vier naar Maleisië mogen. "Als Lisette daarbij zit, is het voor haar zaak na Kreuth even rustig aan te doen en Escapade II dan lekker fit houden voor het WK. De eerste 160 km-rit komt dan wel weer in Maleisië'', aldus de bondscoach.
De Fasna-trail, en dus ook het NK, werd zaterdag gewonnen door Janet van Wijk. De amazone uit Kootwijkerbroek geldt al jaren als één van de beste endurance-amazones van Nederland, maar wist de Fasna nog nooit te winnen.