Franke Sloothaak bitloos!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Franke Sloothaak bitloos!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 22:44

Half mei was Madeleine Calkoen samen met paardentandarts Paul Versluis op bezoek bij Franke Sloothaak. (Franke Sloothaak is een oorspronkelijk Nederlandse Internationaal springruiter die drie keer wereldkampioen is geweest.) Omdat ze wist dat Franke als springruiter heel intensief bezig is met op een goede wijze contact zoeken met de paardenmond, leek het haar geen slecht idee om voor de zekerheid een bitloos hoofdstel mee te nemen; om te laten zien en om Franke te vragen dit eens te willen proberen.

Madeleine vroeg Emiel Voest om zijn nieuwe hoofdstel Bitless, dat gebaseerd is op de Bitless Bridle van dr. Robert Cook, een maand ter beschikking te stellen. Dat was geen probleem, dus kreeg ze een mooi nieuw zwart hoofdstel met de gekruiste kaakkoorden mee.

Op 25 mei belde Franke Sloothaak naar Emiel Voest om te vertellen dat hij met dit bitloze hoofdstel de Grote Prijs had gewonnen op een Duits concours en hij was erg enthousiast over het bitloze hoofdstel! Franke Sloothaak had die zondag de Rheinische hengst Al Faras Riamo uitgebracht tijdens de Steinhagener Reitertage in de klasse S voor de Grote Prijs van de Herforder Brauerei.
En afgelopen weekend heeft hij met dit bitloze hoofdstel wederom de GP gewonnen in Pforzheim, de Goldstadt Cup. Daar startte hij de 12-jarige Hannoveraanse ruin Ligurion. Twee bitloze successen op rij!

En nu maar hopen dat hij met dit hoofdstel ook nog eens te zien zal zijn op tv. En natuurlijk ook dat hij medespringruiters voor deze optoming ook enthousiast weet te maken!

bron: NVBP

Klik hier voor meer info over Franke Sloothaak: http://www.bokt.nl/wiki/Franke_Sloothaak

smurf1988

Re: Franke Sloothaak bitloos!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 07:23

Leuke nieuwtje, als is een bitloze springruiter natuurlijk niks nieuws Pling

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 07:26

is er een plaatje van het hoofdstel?? Hackamore is ook bitloos nl Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 08:21

Dit is het hoofdstel:

Afbeelding

Het is de Bitless van Voest, gebaseerd op het kruislingse systeem van dr. Cook.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 08:22

is dat er zo een die de druk op de neus en achter de oren behoorlijk opvoerd???

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 08:23

Afbeelding

is enige foto die ik tot nu toe gevonden heb, heb nog geen sprongen gezien.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 08:24

even......... en deze optoming is vriendelijker want????????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 08:26

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-06-08 08:27, in het totaal 1 keer bewerkt

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 08:26

Kiwiko, een optoming is maar zo vriendelijk als de hand van de ruiter, dat weet jij zelf ook. Of daar nu een bit in zit of niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 08:28

met deze uitleg heb ik nog steeds niet begrepen wat hier vriendelijker aan moet zijn.......... sorrie

@ Jokari Haha! Haha! precies, met of zonder bit.......... je kan de mooiste creaties verzinnen, maar het is nog altijd de ruiterhand die dit bedient...... dus wat mij betreft allemaal gebakken lucht Lachen

Toverheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 08:28

Hoe werkt dat gekruiste?

Veeeel bier trouwens.
Laatst bijgewerkt door Toverheks op 06-06-08 08:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 08:31

Het enige wat dit zegt, is dat Franke Sloothaak lekker kan rijden. Met of zonder bit, lekker belangrijk!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 08:33

hihi, ja zou hij dat glas leeg gedronken hebben ? Nagelbijten / Gniffelen

Goh Kim, ik denk dat bitloos wel zo z'n voordelen kan hebben hoor. Het lijkt mij vooral erg fijn voor m'n paard wanneer ik uren ga wandelen, dan heeft ie tenminste geen uren aan een stuk zo'n ijzerwinkel in zijn mond (heb ik zelf lang genoeg gehad en ik vond er niets aan ROFL ), maar het is geen heilig spul voor mij. Ik denk dat je je paard daar net zo goed mee naar de knoppen krijgt als met een bit dat slecht gebruikt wordt. En als m'n paardje ontspannen loopt mét bit, heb ik gewoon niets in m'n handen, bij wijze van spreken, dus zo slecht zal dat dan wel niet zijn, hoop ik. Lachen

Maar eigenlijk gaat dit al offtopic hé, ik vind het wel fijn dat een bitloze optoming in de belangstelling staat. Vind het nog steeds zonde dat er zoveel mensen zijn die geloven dat je een paard zonder bit niet kan controleren, en daar is zo'n springruiter wel een goede ambassadeur voor natuurlijk. Een mentaliteitsverandering zou geen kwaad kunnen. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 08:42

Betekend idd dat hij goed kan rijden, dat zijn paarden goed zijn getraind ook op zithulpen te reageren. Bitloos in de springsport vind ik knap, als ik soms zie hoe daar getrokken wordt.

Maar ik zie wel een martingaal, en dat samen op de neusbrug is toch ook een aanzienlijke druk. Gelukkig de mond niet, maar wellicht iets minder streng dan een hackamore omdat die neusriem hard is.

Wat is het verschil in bitloos hoofdstel gewoon kruislings onder de kaak en die van Voest?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 08:48

KiWiKo schreef:
met deze uitleg heb ik nog steeds niet begrepen wat hier vriendelijker aan moet zijn.......... sorrie

Volgens mij is er niks gezegd over of bitloos vriendelijker dus hoe je daar nou weer bij komt? Het enige wat in het bericht wordt vermeld is dat Franke Sloothaak met een bitloos hoofdstel heeft gereden en successen heeft geboekt, ik persoonlijk vind het mooi nieuws omdat bitloos voor vrij veel paarden echt een uitkomst kan zijn maar mensen er niet aan beginnen omdat ze bang zijn dat ze geen successen kunnen behalen in de sport. Ik vind dit een mooi bewijs dat het bitloos wel degelijk kan, en goede imago stunt ook.

@russel: volgens mij is het merkje het enige verschil

Ik vraag me trouwens af of hij weet dat een martingaal geen enkel nut heeft bij een bitloos hoofdstel Nagelbijten / Gniffelen

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 08:52

Toch vind ik dit wel een fijne ontwikkeling. Kijk naar een willekeurige springwedstrijd en er hangen heel wat bekkies open omdat het paard 'even' te heet is voor de sprong en wat teruggenomen moet worden. Niet fijn, en met deze optoming krijg je dat gewoonweg niet voor elkaar.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:02

KiWiKo schreef:

Aan een gewoon hoofdstel zit een stuk metaal dat in de mond van het paard gesnoerd zit, en dat zit er altijd, teugeldruk of niet. Meestal zit er een aansnoerriempje helemaal onderaan de neus van het paard dat er voor zorgt dat het paard zijn mond niet kan openen en een beetje teugeldruk maximaal pijn veroorzaakt op de tong, lagen en kaak. Het paard kan daar namelijk niet aan ontsnappen door bijvoorbeeld zijn mond open te doen, en heeft geen andere keuze als bij druk het bit naar achteren volgen. Dat leren ze echter snel, en al gauw denkt de ruiter dat hij zijn op de pinken te rijden paard op de zit kan rijden.

Dat soort op pijnprikkels gebaseerde training is onmogelijk met dit soort hoofdstel, of je moest bij wijze van spreken 100 kg aan de teugels hangen. Het werkt op aan of afwezigheid van druk, en de wil van het paard om dat als duidelijke communicatie te zien. Als je er mee op constante druk (vergelijkbaar met rijden met bit) probeert te rijden in plaats van op signalen krijg je zéér gespierde armen, en stress bij paard en ruiter omdat ze mekaar niet begrijpen Knipoog

@ kiwiko: Eigenlijk is het verschil zo groot dat je er nog het beste eens eentje leent voor een paar weken.
Laatst bijgewerkt door Ruga op 06-06-08 09:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:02

Ik heb een zelf nagemaakte gemaakt een tijd terug
Hij is dus zeker niet vriendelijker dan een bit is mijn ervaring.
Ik vind dit zelfs een variant die scherp inwerkt.
Nu kan dat komen door het zelf gemaakte, dat geef ik toe.
Maar ik zal hier niet direct van zeggen, zacht.

Ik heb ook een sprenger hackamore, zo'n brede zachte, met korte scharen en leren kin riem
En daar reageer Kawa dus veel minder heftig op dan op het kruislingse.
Maar dat dan toch dat men zegt dat een hackamore scherper is...

Overigens is bitloos in de springsport niet helemaal zo'n primeur Lachen

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:04

runningkawa schreef:
Overigens is bitloos in de springsport niet helemaal zo'n primeur Lachen

Nee dat is zo, maar toch zie je het aan de basis eigenlijk niet veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:04

Omdat het daar pas sinds kort is toegestaan Lachen

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:10

mag je aan de basis ook bitloos starten ?? Ik dacht dat 't pas mocht vanaf een bepaald niveau.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:10

Ik moet wel met RK meegaan dat het kruislingse systeem voor mijn idee niet ideaal is. Als je druk geeft blíjft er ook druk, de release is erg slecht vind ik, waardoor je moeilijk kort en subtiel kunt inwerken. Een hack lijkt me daar wel beter voor, maar daar heb ik geen persoonlijke ervaring mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:12

runningkawa schreef:
Ik heb ook een sprenger hackamore, zo'n brede zachte, met korte scharen en leren kin riem
En daar reageer Kawa dus veel minder heftig op dan op het kruislingse.
Maar dat dan toch dat men zegt dat een hackamore scherper is...

Verschilt idd per paard. Waarschijnlijk vindt Kawa druk achter de oren of langs de wangen dan niet prettig.

Overigens vind ik een zelfgemaakte hoofdstel niet zo'n goed uitgangspunt. Jouw zelfgemaakte zal ook niet overeenkomen met de originele Cook of deze Bitless van Voest.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:12

Yinari schreef:
Kijk naar een willekeurige springwedstrijd en er hangen heel wat bekkies open omdat het paard 'even' te heet is voor de sprong en wat teruggenomen moet worden. Niet fijn, en met deze optoming krijg je dat gewoonweg niet voor elkaar.

Belangrijk punt, want het paard moet natuurlijk wel op vraag en zonder ruitergewicht aan de teugels in de rem als dat nodig is. In mijn ervaring gaat in bitloos als je dit soort snelle actie wil wel veel meer trainingstijd zitten. Er zijn een hoop dingen die je met een scherpe optoming zonder oefening kan afdwingen die niet spontaan gaan gebeuren als je bitloos op een hindernis aan gaat.
Dat geldt eigenlijk ook voor ruiters die met een gewoon bit, zonder sperriem en met normaal teugelgebruik springen, oefenen, oefenen.. geweld is een gemakkelijkheidsoplossing.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:13

Yinari schreef:
Toch vind ik dit wel een fijne ontwikkeling. Kijk naar een willekeurige springwedstrijd en er hangen heel wat bekkies open omdat het paard 'even' te heet is voor de sprong en wat teruggenomen moet worden. Niet fijn, en met deze optoming krijg je dat gewoonweg niet voor elkaar.

Maar je kan wel een paardenneus aanzienlijk beschadigen als je te hard trekt!
Op zich een leuk verhaal, geen primeur want veel springruiters rijden met ( mechanische) hackamore. Ik zou wel eens willen zien of het ze op een bosal ook zou lukken.
Persoonlijk ben ik niet gek van de "crossbridles" vanwege de zeer pittige inwerking op het hele paardenhoofd, waardoor er geen heel precieze teugelhulpen kunnen worden gegeven. Ik houdt het daarom op de Bosal, geeft puur en alleen druk op en rond de neus, dus niet achter de oren en "knijpt" ook niet.

Maar een martingaal zal hier ook een neerwaartse druk geven, en dus zijn werk doen!

Maar toch leuk voor Franke! Vooral het biertje. Knipoog