Hans Peter Minderhoud: "Ik ben hier de derde man"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Hans Peter Minderhoud: "Ik ben hier de derde man"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 21:50

http://www.knhs.nl/News.asp?ID=11579&pC ... ID=&CatID=
knhs.nl

Wim Ernes: "Hans Peter reed alsof zijn leven er vanaf hing."

Afbeelding

De strijd om het derde en laatste ticket voor de dressuurruiters die nog te vergeven is ontbrandde op de terreinen van Kasteel Middachten in De Steeg donderdag in alle hevigheid. Er vanuitgaande dat Anky van Grunsven en Imke Schellekens-Bartels met resp. IPS Salinero en Hunter Douglas Sunrise geen steekjes zouden laten vallen. En dat deden beide dames dan ook niet.

Hans Peter Minderhoud kwam met Exquis Nadine als sterkste tevoorschijn en verwees Adelinde Cornelissen (Beilen) met Parzival voorlopige naar de reservebank. Hopeloos hoeft dat niet te zijn, meldde teammanager Mariette Sanders, want pas in Rotterdam op het CHIO valt de ultieme beslissing. Daarom hoeft Stephanie Peters met Jeff nog niet te wanhopen. Ook Laurens van Lieren heeft nog alle kans op een ticket, ook al moest hij op het allerlaatste moment de organisatie te kennen geven op veterinair advies zijn Hexagon's Ollright terug te trekken wegens een lichte blessure.

Voor Laurens van Lieren was het zwaar balen. Op woensdag reed hij zijn paard los in de piste en toen hij op advies van zijn vader - zelf een zeer ervaren dressuurruiter - even een moment iets meer vroeg blesseerde Ollright zich. Het leek niet ernstig, maar op donderdagochtend was het been iets dik, waardoor de teamveterinair niets anders kon doen dan Van Lieren te adviseren niet van start te gaan. Daarmee was het aantal kandidaten dat voor de laatste plek in het team voor Hong Kong van vier voorlopig teruggebracht naar twee, omdat eerder Stephanie Peters zich met Jeff al had moeten terugtrekken.

Hans Peter Minderhoud reed met Exquis Nadine de sterren van de hemel. "Ik reed er voor, want het moest hier gebeuren. Natuurlijk is er in Rotterdam nog een kans, maar ik ben erg blij dat het lukte", aldus Minderhoud, die er met enige stemverheffing aan toevoegde: "Ik ben hier de derde man".
Wim Ernes, die de wedstrijd jureerde, had ook gezien dat Minderhoud voor de derde teamplek reed. "Het zag er uit als of zijn leven er vanaf hing en daarbij toonde de merrie zich in optima forma. Het is nog vroeg in het seizoen, maar als ik het mij goed herinner waardeerde ik Minderhoud op het EK met 71% en was ik de hoogste in de waardering. Nu scoorde hij bij mij bijna 74% en was ik bijna het laagste in de waardering. Dat toont aan dat er bij deze combinatie nog sprake is van een behoorlijke progressie", aldus Ernes, die de gehele proef zeer correct vond, en met name de mooie appuymenten, de vloeiend gereden zigzag in galop, de goede series en het stabiele beeld hoog had gewaardeerd.
Bij Adelinde Cornelissen was de sfeer redelijk onder nul. Wat de charmante amazone de kop heeft gekost was de uiterst kostbare misser in de galopchangementen om de pas. Toen er ook nog een kleine hapering optrad in de laatste lijn, waarin passage getoond moest worden, restte er niet meer dan de - nimmer leuke - vierde plek. "Er was sprake van een zekere spanning en daardoor liet de combinatie een paar steekjes vallen. Zo kwam ze matig uit het eerste appuyement en was het beeld niet echt overtuigend. De gouden glans ontbrak en met die twee fouten, waarvan er een (de misser in het changement) ook nog eens dubbel telt, dan kan dat niet meer worden goedgemaakt", aldus Ernes.

Winnaar werd bijna als vanzelfsprekend Anky van Grunsven met IPS Salinero. "Natuurlijk ben ik blij met zijn prestatie op deze wedstrijd, die voor hem de eerste buitenwedstrijd dit seizoen is. Salinero pakte goed aan en natuurlijk zijn er kleine dingen die nog net iets beter kunnen, maar nu hebben we weer iets waar we ons op kunnen richten in de voorbereiding op het CHIO Rotterdam", aldus Anky. Wim Ernes was zeer te spreken over wat Van Grunsven en IPS Salinero in de dressurbaan hadden laten zien. "Deze combinatie begint ieder jaar opnieuw op een nog hoger niveau. Ze moeten er even ingroeien, maar met een score van ruim 78% moet er op korte termijn een score boven de 80% in zitten", aldus Ernes, die volgens zijn zeggen naar een zeer goed uitgebalanceerde proef had zitten kijken, zonder minpunten. Daarbij is de stap duidelijk verbeterd. "Het mooie aan de proef zijn de overgangen van piaffe naar passage en omgekeerd. Daarin blijft de takt behouden en is er enorm veel balans. Dat kan alleen als piaffe en passage ook excellent zijn, maar in die overgangen scoort deze combinatie hoog", aldus Ernes.

Ook Imke Schellekens-Bartels was goed te spreken over haar rit met Hunter Douglas Sunrise. "Ik vond Sunrise relaxed en toch voldoende scherp, waarbij mijn paard mooi in de houding bleef lopen. Echt ik heb een fijn gevoel", aldus Imke. Die mening was ook Ernes toegedaan. "Ik had niet het idee dat Imke op het scherpst van de snede reed, maar toch was het een proef die ik als heel mooi wil kwalificeren. In de piaffe bleef Sunrise mooi gesloten, terwijl hij in de passage juist iets meer gesloten had mogen blijven. In de verruimingen werd eveneens goed gescoord", aldus Ernes.

Teammanager Marriette Sanders wees er - misschien ten overvloede - op de persconferentie na afloop van de Grand Prix nog eens op. "Iedereen uit het Olympisch kader heeft nog steeds de kans zich te kwalificeren voor Hong Kong. Als je echter een of meerdere wedstrijden niet rijdt wordt het wel steeds moeilijker, maar na Rotterdam, en niet eerder, valt de beslissing".

In de Grand Prix gingen 23 combinaties van start en tien van hen scoorden 70% of hoger. Acht daarvan hebben de Nederlandse nationaliteit en dat geeft volgens jurylid Wim Ernes feilloos het hoge niveau aan waarop in Nederland de dressuursport wordt bedreven. "Ik ben blij met zo'n veld!", sprak Ernes, die er op wees dat dankzij de internationale samenstelling van de jury de toegenomen breedte van de dressuursport in Nederland nog eens wordt onderstreept.

Verwante artikelen:

[VN] Uur U nadert met rasse schreden voor Minderhoud en Nadine
[VN] Outdoor Gelderland: Anky wint Grand Prix

Borg

Re: Hans Peter Minderhoud: "Ik ben hier de derde man"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 21:59

Leuk voor hem!

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:04

JIPPIE!
Ik ben GROOT HAPPY-fan!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:06

Netjes, toont ook aan dat hij onder druk blijft presteren en geen spanningsfouten krijgt Lachen En dat lijkt me toch ook belangrijk voor de Spelen Ja

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:33

Jeej!

Ik gun het HP absoluut! Lachen

Wel zonde van Ollright, want ik gun het Laurens ook!

Devato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:44

Nanne schreef:
Jeej!

Ik gun het HP absoluut! Lachen

Wel zonde van Ollright, want ik gun het Laurens ook!

Ik gun het hem ook, maar net zo goed Adelinde, Stephanie of Laurens!
Het kan nog heel spannend worden!

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 00:07

In een ander bericht staat dat Ollright zich heeft geblesseerd op de wagen Verward

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 05:33

Kelly_Taco schreef:
In een ander bericht staat dat Ollright zich heeft geblesseerd op de wagen Verward

Dat viel mij ook al op.......

Ik ben enorm benieuwd welke ruiters het worden. Het is HP in ieder geval gegund!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 06:49

Dan heb je niet doorgelezen, want het is niet veel later gecorrigeerd Clown
Foutje van Leunis Haha!

Ik gun het hem van harte!

rocky21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 08:08

Minderhoud was gisteren echt indrukwekkend goed. Hij had een wit bekkie maar dat was dan ook het enige waar de spanning van af te zien was. Echt ongelofelijk mooi hoe Nadine liep. Ik vind het heel knap dat hij zo koel onder deze omstandigheden blijft en zo goed met druk om kan gaan. Hij heeft natuurlijk ook wel heel veel (internationale) ervaring. Dat kan Adelinde (nog) niet zeggen, haar fouten waar heel duur en kwamen in mijn ogen doordat de druk haar teveel werd. Als Nederland met Van Grunsven, Schellekens en Minderhoud naar Hong Kong gaat is goud dichterbij dan ooit en krijgen we misschien een herhaling van Turijn! Pling

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:19

HP heeft dus weer eens laten zien goed onder druk te kunnen presteren.
Jammer voor Laurens, zijn kansen zijn denk ik wel verkeken, hij heeft nu toch al meerdere malen niet kunnen starten steeds door een blessure van Ollright.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:25

Ik hoop echt dat HP door mag
1 van de betere ruiters nu op het moment naast Anky en Imke Ja

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 09:29

Citaat:
Minderhoud kan de koffers klaar zetten

Hans Peter Minderhoud kan zijn koffers klaarzetten voor een reis richting Hongkong.
De dressuurruiter uit Westkapelle maakte gisteren in De Steeg tijdens de eerste van twee observatiewedstrijden die bepalen wie naar de Olympische Spelen mogen een geweldige indruk. "Dit was mijn beste proef ooit", vond de overtevreden Minderhoud.

Ook Laurens van Lieren kan zijn koffers pakken. Niet voor een reis richting Hongkong, maar naar een vakantiebestemming naar keuze. De ruiter van stal Hexagon uit Schore kwam tijdens Outdoor Gelderland in De Steeg (bij Arnhem) niet in actie omdat zijn paard Ollright niet fit was. De ruin verstapte zich in de laatste training en had op de wedstrijddag een dik been.

"Ik denk dat het klaar is", treurde Van Lieren. "Mijn concurrent Hans Peter Minderhoud reed hier ijzersterk, terwijl ik niets kon laten zien. De kans dat ik over veertien dagen in Rotterdam aan de tweede observatiewedstrijd kan meedoen is klein en als het wel kan, heb ik met Ollright een grote trainingsachterstand."

Van Lieren verzoende zich gisteren daarom met een heel andere zomer dan waarop hij gehoopt had. "Ik denk dat ik een vakantie ga boeken. De enige kans die ik nog heb, is dat ik als reserve mee mag wanneer andere paarden geblesseerd raken. Misschien moet ik daarom een annuleringsverzekering afsluiten." Van Lieren was onder de indruk van de prestatie van provinciegenoot Minderhoud. "Als iemand het verdient, is hij het wel. Hij reed hier ijzersterk. Hans Peter is heel getalenteerd en weet waarom het gaat: om mooi rijden. En hij reed hier prachtig."

Die prachtige proef met zijn merrie Nadine leverde Minderhoud een score van 74.417 procent op, goed voor de derde plaats achter Anky van Grunsven met Salinero en Imke Schellekens met Sunrise. De Westkappelaar bleef Adelinde Cornelissen, een van zijn grootste concurrenten voor Hongkong, bijna twee procent voor. Bovendien voelt hij dat Nadine nog fris is, waardoor er extra hoop is dat bondscoach Sjef Janssen hem selecteert. "Vorig jaar op het EK in Turijn reed Nadine heel goed, maar was de jeu er een beetje af. Nu is ze nog fris. Ik moet er alleen voor zorgen dat ze dat in Hongkong ook nog is."

www.pzc.nl

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:05

complot-modus AAN ***
Als HP leep is, heeft hij over 14 dagen "een griepje" tijdens het CHIO Rotterdam......... Knipoog
complot-modus UIT ***

corina_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:59

rocky21 schreef:
Minderhoud was gisteren echt indrukwekkend goed. Hij had een wit bekkie maar dat was dan ook het enige waar de spanning van af te zien was. Echt ongelofelijk mooi hoe Nadine liep. Ik vind het heel knap dat hij zo koel onder deze omstandigheden blijft en zo goed met druk om kan gaan. Hij heeft natuurlijk ook wel heel veel (internationale) ervaring. Dat kan Adelinde (nog) niet zeggen, haar fouten waar heel duur en kwamen in mijn ogen doordat de druk haar teveel werd. Als Nederland met Van Grunsven, Schellekens en Minderhoud naar Hong Kong gaat is goud dichterbij dan ooit en krijgen we misschien een herhaling van Turijn! Pling

Hier ben ik het helemaal mee eens!! Ja

HocusTivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:25

Super! OK dan! Ze hebben het op het EK van Turijn al laten zien en nu weer! Lijkt me duidelijk wie er mee moet, toch? Go Happie! Go jij! Go jij! Haha!

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:22

Klopt het dat Hanspeter en Nadine niet op de startlijst staan voor de special Verward Wat raar !

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:39

Simba_ schreef:
Klopt het dat Hanspeter en Nadine niet op de startlijst staan voor de special Verward Wat raar !

Ze staan wél op de lijst voor de kur........
En dáár staan Anky, Imke en Adelinde nu juist weer niet op.......... Knipoog

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:46

CGJ12 schreef:
Simba_ schreef:

Ze staan wél op de lijst voor de kur........
En dáár staan Anky, Imke en Adelinde nu juist weer niet op.......... Knipoog

Dat is helemaaaal raar Clown

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 13:10

Cayenne schreef:
Dan heb je niet doorgelezen, want het is niet veel later gecorrigeerd Clown
Foutje van Leunis Haha!

Ik gun het hem van harte!

Tja, ik lees een nieuwsbericht meestal maar 1x Knipoog