Paarden krijgen toch meer ruimte in Schiedam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paarden krijgen toch meer ruimte in Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 13:44

http://www.ad.nl/rotterdam/waterweg/234 ... uimte.html
ad.nl

Drie stalhouders, waaronder de Spaland Ruiters uit Schiedam, krijgen met onmiddellijke ingang de beschikking over weiland. Die toezegging is gedaan door de Dienst Landelijk Gebied (DLG), verantwoordelijk voor de bijna voltooide reconstructie van het Midden-Delflandgebied.
Daarmee lijken de gebeden van Jeanine Postma te zijn verhoord. De Schiedamse, lid van de Spaland Ruiters, klaagde haar nood over het gebrek aan ruimte voor paarden in Midden-Delfland.

Postma stelde in deze krant dat bij de herindeling van de groene long, amper is gedacht aan ruiters die met hun paard op pad willen. ‘Er is niet gedaan wat is beloofd’, mopperde ze. ‘Er zijn te weinig ruiterpaden aangelegd en de paden die er liggen zijn gevaarlijk’. Daarnaast verfoeide ze de DLG omdat er veel te weinig weilanden zijn uitgegeven voor de paarden.

Inmiddels heeft Marianne Koitek, bestuurslid van de Spaland Ruiters en verantwoordelijk voor de weidegang van de paarden binnen de vereniging, een gesprek gehad met de DLG. In dat onderhoud is aangegeven dat is besloten om per direct weiland toe te kennen aan drie stalhouders (Van Vliet, Zeeuw en de Spaland Ruiters) die al geruime tijd in het gebied zijn gevestigd.

,,Het gaat vooralsnog om weidegang voor 2008. Voor 2009 zullen we opnieuw een beroep moeten doen, daar de uitgifte van de weilanden volgend jaar wordt overgedragen aan het Recreatieschap. Het is echter wel zo dat voor particulieren geen mogelijkheid meer bestaat voor het weiden van paarden in het gebied. Dit zal alleen nog kunnen via de pensionstallingen.’’

Ook is Koitek beloofd dat de ruiterpaden worden aangepakt. ,,Deze zullen meer aangepast worden aan de eisen van deze tijd en dus beter en veiliger zijn voor de ruiters en de paarden. Er zullen meerdere routes gemaakt worden en in de toekomst wordt het gebied uitgebreid met een ruiterpad vanuit de Broekpolder naar Akkersdijk.’’

Koitek stelt dat betere ruiterpaden zullen zorgen voor veel minder overlast van paardenpoep op de wandel- en fietspaden.

Sharon_Jims

Re: Paarden krijgen toch meer ruimte in Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:00

Zo dat zo tijd worden zeg!

De paden zijn echt gevaarlijk! Dit is een nieuw gestort pad alleen los zand:
Afbeelding

En dit is een ruiterpad...
Afbeelding

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:25

ze zijn in deze buurt overal de ruiterpaden aan het aanpakken. alleen gooien ze dus alleen los zand op het pad, en laten het dan vervolgens gerust zo een week of langer liggen zonder het te prepareren. beetje raar.

maar goed, ze doen wel wat aan de ruiterpaden. fijn dat er nu is toegezegd dat ze de ruiterpaden gaan verbeteren naar de eisen van deze tijd. en aansluiting op de broekpolder zou top zijn.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:43

zo zou idd is tijd worden zeg... kan geen kant op met die beesten alleen maar idd over een gigantische berg zand heen Boos! hetis een mooi gebied is fijn als ze daar een wat nuttigs mee doen... en ook idd voor de fietsers heb al menig keer mot gehad met mensen over de mest maarja wij kunnen geen kant op en dat begrijpen ze niet Bloos !

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:44

ja zeker met aansluiting aan de polder leuk kunnen we toch nog saampies rijden Haha!

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 16:07

vera23 schreef:
ja zeker met aansluiting aan de polder leuk kunnen we toch nog saampies rijden Haha!

kunnen we halverwege meeten Knipoog broekpolder zit ik zo, dus zou leuk zijn als er aan de andere kant een ruiterpad wordt doorgetrokken. nu is het niet de moeite om over de brug te gaan.

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 17:32

woehoe, dit jaar iig weiland! (sta er al op, maar nu is het dus voor de rest van het jaar zeker! Haha!)
nu hopen dat 2009 ook weer gunstig uitpakt voor ons Lachen

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:21

Amen ( voor dit jaar dan in iedergeval.)

Had gister al gezien dat de paarden van boer van Vliet op een stukje land stonden.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 20:10

Ik heb dit even gequote vanuit ons Stal Verboon HK topic, vond het wel even belangrijk om te vermelden hier!! Zodat een ieder hier rekening mee kan houden!

ingedebruijn schreef:
Hallo allemaal,
Ik heb hier geen paard staan maar wilde jullie toch even ergens van op de hoogte stellen en dit lijkt mij de snelste manier waarop ik de meeste mensen kan bereiken. Vanmiddag ben ik aangehouden met mijn paard op het nieuwe fietspad dat door de weilanden loopt omdat ik niet op het fietspad mag lopen. Er werd me gezegd dat ik dan in de berm moest lopen. Dit bleef voor deze keer bij een waarschuwing. Ik heb nu ook een mailtje gestuurd naar de gemeente omdat ik vind dat er dan wel wat aan de nieuwe ruiterpaden gedaan mag worden ivm smalle bruggen. Ik moest dan maar op de rijweg gaan lopen met mijn paard. Ik heb er dus ook bij gezet dat er dan eerst weleens gedaan mag worden aan het rijgedrag van sommige automobilisten. Bij deze is dus iedereen gewaarschuwd voor een 'waarschuwing/proces verbaal' op het fietspad.

Groeten!

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 22:39

Zo dat is wel heel erg goed nieuws, ik sta weliswaar niet meer bij de Spalandruiters, maar het wel en wee van de paarden daar gaat me nog steeds wel aan het hart. En ik vond het verschrikkelijk dat er geen goede weidegang meer mogelijk was. Go MArianne go! dan maar hopen dat het in 2009 ook gewoon weer goed geregeld kan worden.

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 00:04

Sharon_Jims schreef:
Ik heb dit even gequote vanuit ons Stal Verboon HK topic, vond het wel even belangrijk om te vermelden hier!! Zodat een ieder hier rekening mee kan houden!

ingedebruijn schreef:
Hallo allemaal,
Ik heb hier geen paard staan maar wilde jullie toch even ergens van op de hoogte stellen en dit lijkt mij de snelste manier waarop ik de meeste mensen kan bereiken. Vanmiddag ben ik aangehouden met mijn paard op het nieuwe fietspad dat door de weilanden loopt omdat ik niet op het fietspad mag lopen. Er werd me gezegd dat ik dan in de berm moest lopen. Dit bleef voor deze keer bij een waarschuwing. Ik heb nu ook een mailtje gestuurd naar de gemeente omdat ik vind dat er dan wel wat aan de nieuwe ruiterpaden gedaan mag worden ivm smalle bruggen. Ik moest dan maar op de rijweg gaan lopen met mijn paard. Ik heb er dus ook bij gezet dat er dan eerst weleens gedaan mag worden aan het rijgedrag van sommige automobilisten. Bij deze is dus iedereen gewaarschuwd voor een 'waarschuwing/proces verbaal' op het fietspad.

Groeten!

Laat maar hopen dat ze opschieten met het aanpassen van de ruiterpaden...

Carla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 07:35

zo wat een geluk!
iedereen gewoon weer land
de groeneweg zag er zo ssaai uit zonder paarden in het land

Uprica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 08:24

halleluja zeg!!!!!!! Nu nog ons land redden van de ondergang en dan komt alles toch goed voor iedereen!
Vandaar dat de koeien naast stal Zeeuw opeens weg waren? fijn dat de paardjes ook weer mogen genieten van het land!

Ben benieuwd hoe de ruiterpaden zich gaan vormen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 10:26

Wat zit er onder dat zand? Van de foto ziet het er nl. best goed te doen uit. Moet je hier de bospaadjes niet zien Nagelbijten / Gniffelen

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 10:36

Er zit verder niets extra's onder het zand behalve het oude "ruiterpad". Geen extra laag versteviging ofzo.
Het zand is nog veel te mul en te los. Je paard zakt er zeker tot zijn pijpbeen in...

r0bijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:18

Yeaaah Haha! . Mijn pony heeft nog amper gras. Ja zeker saai met die lege weilanden & ze hebben ook soort wandelroutes gemaakt wat nog groen moet worden.