Dressuurruiters gaan de strijd om Olympische tickets aan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Dressuurruiters gaan de strijd om Olympische tickets aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 16:20

www.knhs.nl
knhs.nl

De eerste echte krachtmeting tussen de Nederlandse dressuurruiters van dit jaar vindt het komende weekeinde plaats op het Landgoed Middachten bij De Steeg tijdens Outdoor Gelderland. Inzet van de strijd zijn de tickets voor de Olympische Spelen. Anky van Grunsven (Erp) en IPS Salinero, alsmede Imke Schellekens-Bartels (Hooge Mierde) met Hunter Douglas Sunrise lijken zeker van hun ticket, maar wie wordt de derde combinatie? Die strijd zal zich vooral toespitsen tussen Adelinde Cornelissen (Beilen) met Parzival en Hans Peter Minderhoud (Harskamp) en Exquis Nadine, omdat Stéphanie Peters (Roermond) met Jeff heeft moeten afzeggen.

In tegenstelling tot voorgaande Olympische Spelen bestaat het team in de dressuursport nog uit slechts drie combinaties. Dat houdt ook in dat er geen weg te strepen resultaat meer is. In de aanloop naar Hong Kong formeerde de KNHS in samenspraak met trainer Sjef Jansen en teammanager Mariëtte Sanders een Olympische kernploeg. Deze kernploeg heeft zich in de afgelopen periode terdege op de Olympische Spelen voorbereid en nu komen de momenten waarop klaarheid dient te komen.

Na de wedstrijd in De Steeg alsmede de wedstrijd in Rotterdam over drie weken zal duidelijk moeten zijn welke vier ruiters daadwerkelijk naar Hong Kong gaan en wie van hen de reserve is. Drie leden van het Olympisch kader hebben reeds te kennen gegeven niet in De Steeg van start te zullen gaan. Die combinaties zijn: Kirsten Beckers ('s-Gravendeel) met Broere Jazz, vanwege net te weinig conditie; Marlies van Baalen (Brakel) met BMC Kigali, want daar is sprake van een lichte hoefkneuzing. De derde combinatie is Stéphanie Peters met Jeff.

"Ik vind het bijzonder jammer dat Stéphanie nu heeft moeten afhaken. Zij was - niet alleen in mijn ogen - heel duidelijk een kandidaat voor het team. Tijdens een traningssessie vorige week heeft Jeff helaas een lichte blessure opgelopen en daardoor een achterstand in training", meldde teammanager Mariëtte Sanders. Die daarbij wel opmerkt dat wat haar betreft het boek Peters nog niet dicht is. "Wij hebben ook nog de wedstrijd in Rotterdam, maar deze lichte blessure is niet alleen heel vervelend, het komt ook op het verkeerde moment", aldus Sanders.

Mocht het zo zijn dat in De Steeg en in Rotterdam Anky van Grunsven en Imke Schellekens aan de verwachtingen voldoen dan zijn er, naast Peters, dus nog twee kandidaten voor die ene derde plek in het team, Adelinde Cornelissen en Hans Peter Minderhoud. Maar Sanders wil ook nadrukkelijk de ruimte houden om de overige leden van het Olympisch kader in het team op te kunnen nemen. Mariëtte Sanders is heel stellig: "Het gaat in deze selectie voor het team om de prestatie die wordt neergezet in de Grand Prix. Daarin worden de teammedailles verdeeld en daarin moeten we goud kunnen winnen! Gezien de prestaties in de afgelopen maanden lijken Peters, Cornelissen en Minderhoud het meeste aanspraak op deze twee plaatsen te kunnen maken, maar ik wil toch eerst gaan zien hoe ruiters als bijvoorbeeld Alex van Silfhout en Laurens van Lieren presteren. Ik heb nog geen van de leden van het Olympische kader van mijn lijst geschrapt. Dat is dan ook de reden dat we de wedstrijden in De Steeg en in Rotterdam als zeer belangrijke meetpunten beschouwen. We spreken niet van selectiewedstrijden, maar van observatiewedstrijden. Maar het mag duidelijk zijn dat onze observaties tot een selectie zullen leiden", aldus Sanders. In De Steeg zijn enkele juryleden actief die ook in Hong Kong de punten mogen uitdelen, terwijl in Rotterdam de gehele jury zal bestaan juryleden die in Hong Kong actief zijn.

De volgende Nederlandse combinaties aan de start tijdens Outdoor Gelderland:

- Marlies van Baalen met: BMC Future (small tour), BMC Phoebe (big tour)

- Kirsten Beckers met: Broere Ohio (big tour), Broere Phoenix (small tour)

- Adelinde Cornelissen met: Parzival (big tour)

- Edward Gal met: Interfloor Next One (big tour), Moorland Totilas (small tour), Sisther de Jeu (big tour)

- Anky van Grunsven met: IPS Painted Black (big tour), IPS Salinero (big tour), Nelson (small tour)

- Laurens van Lieren met: Hexagon's Ollright (big tour), Laterna (small tour)

- Hans Peter Minderhoud met: Exquis Nadine (big tour), I.P.S. Tango (small tour)

- Stéphanie Peters met: Rossi (small tour)

- Carolien Reverdink met: Port-au-Prince (small tour)

- Imke Schellekens Bartels met: Hunter Douglas Rhapsody (small tour), Hunter Douglas Sunrise (big tour)

- Alex van Silfhout met: Luxform's Nimbly (big tour), Nifango (small tour).

Programma:

De Grand Prix wordt verreden op donderdag 5 juni en begint om 11.00 uur.

Op vrijdag 6 juni gaat de eerste ruiter in de Grand Prix Special om 20.30 uur de ring binnen, terwijl de Kür op zaterdagavond 7 juni in twee gedeelten wordt verreden. Het eerste gedeelte begint vanaf 19.00 uur, terwijl om 20.30 uur de tweede helft in actie komt.

Verdere informatie met betrekking tot deelnemers en exacte aanvangstijden treft u aan op: www.outdoorgelderland.nl

Thomas

Re: Dressuurruiters gaan de strijd om Olympische tickets aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 16:33

Ik hoop dat Adelinde Cornelissen in het team komt!

Samen met anky van grunsven en imke schellekens bartels!

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 16:49

Hoop ook dat het parzival wordt. Maar nadine is een goeie concurrent ben benieuwd we wachten af.

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 16:50

Ik ga voor laurens van lieren omdat het een Zeeuw is en die jongen het ook verdien. Maar ze zijn zo aan elkaar gewaagt.
Ik hun het Adelinde ook

kristianneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:01

Ik ben ook voor Adelinde Tong uitsteken (en Anky en Imke)

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:04

Ik weet niet precies voor wie ik ben haha! Ook voor Kirsten (A) Is tenslotte me naam genoot he Vork
En Anky enz haha

magicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:54

Edward Gal als outsider, die onverwachts goed gaat presteren!

Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:22

Ik dacht dat het 4 ruiters waren Bloos

Ik ben in ieder geval voor de beste Clown

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:51

ik vind het wel een heel groot risico dat adelinde, en best kijkerige parzival nog geen internationale ervaring hebben.

miekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 19:27

Ik ben voor laurens Lachen Hij moet gewoon naar Hong Kong!!!!!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 19:45

Laurens is wel wisselvallig.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 19:52

fokfanaat schreef:
ik vind het wel een heel groot risico dat adelinde, en best kijkerige parzival nog geen internationale ervaring hebben.

Tja, ik snap jouw punt maar aan de andere kant kan ook een ervaren paard opeens de bibbers krijgen. Het blijft een gok maar las hij loopt dan loopt hij ook wel.
Jammer voor Stephanie.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 19:54

tuurlijk kan dat ook, maar imo is die kans bij parzival groter, en omdat er GEEN streepresultaat is, is het des te belangrijker safe ritten te hebben. Ik denk dat de bondscoach daar ook wel rekening mee zal houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 20:12

Jammer voor Stefanie, maar ik ga toch echt voor Adelinde!
@ Fokfanaat, ze krijgt het kijkerige van hem toch steeds beter onder controle.. Ja

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 20:13

ja maar een groot internationaal concours is toch andere koek dan bv eindhoven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 20:16

Jaa maar als ze daar wat kan trainen in de ring voor het echt begint (wat vast wel kan) dan denk ik dat het aardig goed komt Ja

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 22:27

miekske schreef:
Ik ben voor laurens Lachen Hij moet gewoon naar Hong Kong!!!!!

helemaal meeeens!!!!

rocky21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 23:02

Ik vind eigenlijk dat Hans Peter met Nadine moet gaan.
Knipoog Vind Nadine een machtig paard dat geweldig door de baan loopt. Sorry hoor maar als je soms ziet hoe sommige eraan hangen dan ga ik voor stijl en elegantie. Dus....... Hans Peter moet naar Hong Kong Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 23:18

Ik ga voor HP en Nadine, Adelinde mist inderdaad de internationale ervaring.
HP heeft al vaak laten zien dat hij onder druk zeer goed presteert.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 00:18

Cayenne schreef:
- Alex van Silfhout met: Luxform's Nimbly (big tour), Nifango (small tour).

Hé! Wat leuk dat Nifango weer in de ring verschijnt Lachen

Wat betreft de selectie... Ik ben nu al zenuwachtig Bloos Haha!
Moet je nagaan hoe dat is voor een amazone als Adelinde zonder internationale ervaring Nagelbijten / Gniffelen
Erg jammer dat Stéphanie heeft moeten afzeggen Scheve mond Ik hoop haar in Rotterdam wel in actie te zien met Jeff! De andere twee afzeggingen zag ik al aankomen.
Ik hoop straks in Hong Kong gewoon de beste drie ruiters/amazones van Nederland in actie te zien. Wie dat zijn mogen deze twee wedstrijden uitwijzen, maar ervaring en constante prestaties lijken me minstens zo belangrijke selectiepunten doordat er inderdaad geen wegstreepresultaat is.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 09:52

Ik denk dat Laurens daar geweldig zou KUNNEN scoren, maar idd is hij wat wisselvallig. En zonder streepresultaat is dat een vrij groot risico natuurlijk.
HP is met Nadine ook erg goed in vorm, dus ik denk toch een van die twee...

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 10:48

magicjohn schreef:

Dat lijkt me sterk, aangezien hij niet in het olympisch kader zit Haha!
Ik ga voor Hans Peter, aangezien Adelinde nog geen internationale ervaring heeft idd

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 11:05

Tja zolang de paarden nog niet in Hongkong zijn kan er nog vanalles gebeuren. Denk maar aan Lingh net voor vertrek naar Athene. Maar ik hoop dat Laurens geselecteerd wordt. Adelinde heeft geen Internationale ervaring genoeg.

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 11:07

Melanie15 schreef:
magicjohn schreef:

Dat lijkt me sterk, aangezien hij niet in het olympisch kader zit Haha!
Ik ga voor Hans Peter, aangezien Adelinde nog geen internationale ervaring heeft idd

Toch zou het wel erg leuk zijn!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 12:24

petraaken schreef:
Tja zolang de paarden nog niet in Hongkong zijn kan er nog vanalles gebeuren. Denk maar aan Lingh net voor vertrek naar Athene. Maar ik hoop dat Laurens geselecteerd wordt. Adelinde heeft geen Internationale ervaring genoeg.

Afkloppen!!! Bloos! Haha!