De Hoge Devel kampioen in onbekende sport carrousel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

De Hoge Devel kampioen in onbekende sport carrousel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 16:05

http://www.ad.nl/rotterdam/drechtsteden ... ousel.html
ad.nl

Stel je een dressuuroefening voor met zestien Anky van Grunsvens tegelijk in actie. Dan heb je een redelijk beeld van carrousel, waarschijnlijk één van de minst bekende takken van de hippische sport. Het Zwijn- drechtse De Hoge Devel werd afgelopen weekeinde met het carrouselteam Devel Gigantjes kampioen in de B-klasse en promoveerde daarmee naar het hoogste niveau bij de pony’s.

,,Het is een echte teamsport. We hebben nog een reserverijdster, die net zo belangrijk is als de andere zestien. Ook zij mag geen training missen, want als er iemand uitvalt moet ze gelijk haar plaats kunnen innemen,’’ vertelt Debby Verhagen, trainer en coach van de ploeg van De Hoge Devel.

De functie van Verhagen heet in de carrouselsport officieel ’commandant’. ,,Ik sta aan de kant en lees de proef voor. Het is een proef van een kwartier en het is voor de rijdsters onmogelijk om die helemaal te onthouden, dus ik geef de commado’s als ze een bepaald onderdeel moeten inzetten. De proef is ook door mij in elkaar gezet, waarbij ik zoveel mogelijk nieuwe figuren probeer te verzinnen. Er is wel een aantal standaardfiguren, maar het is leuk om een beetje creatief te zijn en andere dingen te proberen,’’ vindt Verhagen, die zelf als kind kennis maakte met het carrouselrijden. ,,Ik heb het vanaf mijn twaalfde jarenlang gedaan. Ik vond het altijd zo leuk dat ik ook meteen een groep heb opgestart toen ik bij De Hoge Devel kwam.’’

De groep van Verhagen verandert ieder jaar wel iets van samenstelling. Wie achttien jaar wordt, mag immers niet meer met pony’s aan wedstrijdsport meedoen en moet overstappen naar de paarden. ,,Misschien dat we daarom in de toekomst ook een carrouselgroep voor paarden kunnen beginnen. Nee, een tweede ponygroep zit er niet in. Daar hebben we niet genoeg beestjes voor en ik vind het ook niet kunnen om de pony’s die we hebben twee proeven op één dag af te laten werken. Als we naar een wedstrijd gaan is dat best een stressvolle toestand voor ze. Eigenlijk komen ze maar twee keer per jaar buiten de manage: als we op ponykamp gaan en als we naar het Nederlands kampioenschap carrousel gaan,’’ verhaalt Verhagen, die er wel van overtuigd is dat de sport groeit. ,,De VCN, de Verenigde Carrouselclubs in Nederland, wil klassen van tien. We hadden nu achttien ploegen in de B-poule bij de pony’s, dus er zal volgend jaar wel een C-klasse bijkomen. Bij de paarden is er dit jaar ook weer een nieuwe poule gemaakt. Daar zijn ze nu al zo ver dat er een F-klasse is.’’

Op de klanken van Keltische muziek (Verhagen: ’Je hoort van alles op zo’n dag, van klassiek tot Efteling-tunes’) reden de Devel Gigantjes naar de titel in manage Middenhof in Maassluis. Het resultaat van wekelijks een uur trainen, sinds september vorig jaar. ,,Dat lijkt niet zo veel, maar je moet er rekening mee houden dat al die meiden ook een aantal uren individuele dressuur per week trainen. Dat is een verplichting bij onze club. Daar wordt de basis gelegd die je ook in het carrouselrijden moet gebruiken. Het moeilijkste is natuurlijk om de bewegingen van al die zestien pony’s op elkaar af te stemmen. Dat is een kwestie van drillen, van veel herhalen,’’ weet Verhagen, die zelf ook op behoorlijk hoog niveau in de dressuur actief is. ,,Met Isar heb ik nog een punt nodig om te promoveren naar de categorie subtop. Een ander paard heb ik opgeleid en die zit al in de Z-klasse.’’

Verhagen verwacht dat haar team ook in de A-categorie geen slecht figuur zal slaan. ,,Er zijn drie teams gepromoveerd, dus van de ploegen die we volgend jaar tegenkomen, hebben we er strikt genomen al twee achter ons. We hebben weer een jaar om te trainen. Voorlopig gaan we deze week eerst eens een feestje vieren. In september gaan we er dan wel weer keihard tegenaan.’’

Verwant artikel:
[VN] Nederlands Kampioenschap Carrouselrijden in Heemskerk
[VN] Erica Terpstra huldigt carrousel winnende Hillegersberg Kids

Kimberleij

Re: De Hoge Devel kampioen in onbekende sport carrousel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 19:19

Grappig zeg van debby heb ik vroeger nog les gehad,
ik ben beniuwt of er een filmpje er over te vinden is op internet

debsterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:36

Ja Ja! Onze geweldige pony's ! Haha!

BlueLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 21:15

Wat leuk gefeliciteerd!!! Haha!
ben ook wel benieuwd naar een filmpje... *LOL*

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 21:59

Gefeliciteerd!!
De groep waar ik bij rij waren zondag 2de:) (Zilfia's Hoeve) Het was wel jammer dat het maar 0,05 punten verschil was:P maarja heel erg Gefeliciteerd!

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 07:51

Wat leuk zeg.
Gefeliciteerd Haha!

FenDT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:58

Sorry, maar ben ik dan de enige die dit stuk nogal overdreven vind? Bloos

Het eerste stuk is nog relevant, dat heeft echt iets te maken met de overwinning maar dan.... Dat de commandante o zo goed 2 paarden naar het Z heeft gereden, dat ze er bij voorbaat eigenlijk al van uit gaan dat ze volgend jaar in de A-poule blijven.. Nou, dat zal ze dan vies tegenvallen! En dat alle ruiters ook nog dressuur rijden, blabla, alsof het allemaal topamazones zijn..

En dan nog iets: Dat ze het de pony's niet wil aandoen om 2 proeven op een dag te lopen, alsof ze de greopen die dit wel doen echt beláchelijk vinden.. O wat zielig, 2 proeven lopen, 2 keer 15 minuten... Rolleyes

Wij zijn met onze groep vorig jaar kampioen in de B-poule geworden en mochten ook promoveren naar de A-poule maar om nou bij voorbaat te zeggen dat je de andere groepen ook achter je kan laten..... Wij waren blij met onze overwinning maar uit dit stuk lijkt het net of je een ontzettend grote, prachtige en moeizame overwinning hebt behaald..

Ik wil de Devel Gigantjes van harte feliciteren met hun overwinning, maar dit stuk vind ik toch wel érg overdreven..

Succes in de A-poule volgend jaar, we zullen julie wel tegenkomen!

debsterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:17

Het is maar net hoe je er naar kijkt Knipoog wij zijn er gewoon trots op en willen er niet over op scheppen.. maar als de mevrouw die dit interview geeft zulke vragen stelt ... wat doe je eraan dan.. en het is gewoon logisch beredeneerd van haar.. als ze net zo'n goede proef rijden als nu heeft ze volgend jaar al 2 ploegen achter haar.. want die gaan ook mee naar de A-poule.. zo bedoeld ze het.. en niet van oo we hebben nu gewoon dus kunnen we heel de A-poule aan.. nee..

en over dat 2 proeven laten lopen.. onze manege pony's want dat zijn het immers.. lopen in een erg drukke week 13 uur in de week. ze trainen elke week een uur. dus moeten ze nog meer lopen omdat er een tweede groep moet komen. nee ze werken er al hard genoeg voor die pony's.

en dat ze allemaal ook nog een uur extra moeten rijden is harstikke goed. Het zijn bijna allemaal manegeruiters die gewoon een uurtje in de week rijden. als je dan alleen caroussel rijdt, heb je toch geen goede basis als je maaar 1 uurtje in de week en dan ook nog eens caroussel.

Je moet niet vergeten dat dit manegepony's en manegeruiters zijn. Daar gaat het er heel anders aan toe als bij prive ruiters en op elke manege is de situatie gewoon anders.. Je weet de achtergrond niet.. dus je kan beter gewoon alleen een positieve reactie geven..

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 17:36

FenDT schreef:
Sorry, maar ben ik dan de enige die dit stuk nogal overdreven vind? Bloos

Het eerste stuk is nog relevant, dat heeft echt iets te maken met de overwinning maar dan.... Dat de commandante o zo goed 2 paarden naar het Z heeft gereden, dat ze er bij voorbaat eigenlijk al van uit gaan dat ze volgend jaar in de A-poule blijven.. Nou, dat zal ze dan vies tegenvallen! En dat alle ruiters ook nog dressuur rijden, blabla, alsof het allemaal topamazones zijn..

En dan nog iets: Dat ze het de pony's niet wil aandoen om 2 proeven op een dag te lopen, alsof ze de greopen die dit wel doen echt beláchelijk vinden.. O wat zielig, 2 proeven lopen, 2 keer 15 minuten... Rolleyes

Wij zijn met onze groep vorig jaar kampioen in de B-poule geworden en mochten ook promoveren naar de A-poule maar om nou bij voorbaat te zeggen dat je de andere groepen ook achter je kan laten..... Wij waren blij met onze overwinning maar uit dit stuk lijkt het net of je een ontzettend grote, prachtige en moeizame overwinning hebt behaald..

Ik wil de Devel Gigantjes van harte feliciteren met hun overwinning, maar dit stuk vind ik toch wel érg overdreven..

Succes in de A-poule volgend jaar, we zullen julie wel tegenkomen!

Onthou hierbij wel dat vaak de woorden nogal verdraaid worden. Misschien hebben ze het wel heel anders gezegd.. Bij zulke interviews word er zoveel verdraaid.

Mijn zus had pas ook een interview, waarbij alles wat ze had gezegd echt totaal anders was Knipoog. Ik weet verder niet wat Debby gezegd heeft.. Maar denk dat dit ook niet 100% haar woorden zijn (kan ik zeggen omdat ik haar ken Knipoog).

debsterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 17:42

Afgod Afgod

FenDT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 17:45

Jullie hebben misschien wel een beetje gelijk maar is het niet zo dat je voor de publicatie het interview altijd door te lezen krijgt?

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 17:47

Dat weet ik niet..
Mijn zus toendertijd iig niet, dat is toen gewoon geplaatst. Wie weet is dat nu ook wel zo.. Knipoog
Ik kom al een tijdje alleen nog maar op de Hoge Devel om wedstrijden te rijden.

poekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 23:13

Wat een leuk bericht....

iedereen in de carrousel gefeliciteerd....