Van 'hel' vier dagen op de rug van een paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Van 'hel' vier dagen op de rug van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 08:41

http://www.destentor.nl/regio/epevaasse ... -paard.ece
destentor.nl

Haar medici verklaren haar hardgrondig voor gek. Toch gaat Anouchka Heuving de uitdaging aan: bestraling en chemotherapie combineren met deelname aan de Eper Paardenvierdaagse.

De 40-jarige Vaassense heeft kanker in de lymfeklieren. Op 2 juni start ze met een intensief behandeltraject van bestraling en chemotherapie. Maar van 10 tot en met 13 juni doet ze wel mee aan de Eper Paardenvierdaagse.

,,Ik schijt zeven kleuren stront joh. De vorige keer ben ik door de chemotherapie en bestraling twintig kilogram in vijfeneenhalve week afgevallen'', schetst ze haar verwachte fragiele toestand over enkele weken.

,,Ik had me in januari voor de vierdaagse ingeschreven omdat er geloot wordt; er zijn zo veel inschrijvingen, dat niet iedereen kan meedoen. Ik werd toevallig ingeloot. Nou ga ik er gewoon voor. En ik kan er wat extra's aan hangen: een geldinzameling voor KWF Kankerbestrijding.''

In een aangrijpende brief doet ze haar relaas: ,,In juli 2006 stort mijn wereld in. Een diagnose die niemand wil horen: 'U heeft kanker'. Ik blijk tongkanker te hebben op 37-jarige leeftijd, niet-roker en niet-drinker. Een operatie volgt in augustus, waarna nog een bestraling noodzakelijk blijkt welke ik in oktober en november van datzelfde jaar onderga."

"Na de bestraling ga ik het gevecht aan om mijn leven weer op te pakken, met als uitlaatklep paardrijden. Dit is mijn lust en mijn leven en heeft me tijdens mijn ziekte en herstel erg veel goed gedaan."

"Helaas, in april 2008 blijk ik uitzaaiingen te hebben in mijn lymfeklieren en mag ik de hel weer in. Een operatie volgt en wederom moet ik nabestraald worden. Dit keer in combinatie met chemotherapie. Deze laatste fase start ik per juni 2008." "Kanker is altijd erg, of je nu jong, oud, man of vrouw bent, maar het is extra moeilijk te begrijpen als je niet weet waardoor je het hebt gekregen en of herstel mogelijk is'" schrijft ze.

" Jammer genoeg is er nog zo weinig bekend over deze ziekte dat verder onderzoek absoluut noodzakelijk is om in de toekomst meer mensen de strijd tegen kanker te laten winnen."

Daarom wil Anouchka met haar deelname aan de Eper Paardenvierdaagse de aandacht vestigen op en geld inzamelen voor het Koningin Wilhelmina Fonds voor Kankerbestrijding.

Samen met haar vriendin Ilja Spies uit Apeldoorn rijdt ze vier avonden achtereen twintig kilometer op het zadel van haar paard. Hun missie is samen te finishen. ,,Als ik eerlijk ben, denk ik dat het heel moeilijk voor me wordt om het vol te houden. De paardenvierdaagse is een behoorlijke uitdaging op zich, laat staan als je met bestraling en chemo bezig bent.''

Als ze moet afhaken, gaat Ilja alleen verder. Per gereden kilometer willen ze geld inzamelen voor KWF Kankerbestrijding.

,,Zodat meer mensen kans hebben op een volledige genezing en daarnaast willen we mensen bewust maken van de risico's op kanker'', aldus Anouchka. ,,Ik bedoel maar, ik heb een vorm die zeer weinig voorkomt in Nederland en dan nog over het algemeen bij mannen boven de 60 die zwaar roken en/of drinken. Ik ben een vrouw, te jong, heb nooit gerookt en alcohol drink ik zelden tot nooit en tòch krijg ik deze vorm. Kanker maakt écht geen onderscheid.''

Klik hier voor een foto.
(Anouchka links)

daffodil

Re: Van 'hel' vier dagen op de rug van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 08:44

Zo dat wordt een heftige vierdaagse! Ik doe zelf ook mee en ik heb ernstige bewondering voor haar kracht en doorzettingsvermogen, ik wens haar heel veel succes!

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 08:46

Petje af voor deze vrouw!! Ik wens haar heel veel sterkte en hoop dat ze die rotziekte de baas wordt.

Veel succes met de behandeling en met de 4-daagse. Zou mooi zijn als ze die uit kon rijden!

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 08:47

Heel veel succes!!! Afgod Ik heb oprechte bewondering voor haar Go jij! Go jij!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 08:50

Idd petjes af. Dat is nog eens doorzetten!

crabbybitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 08:51

Super dat je er voor gaat!!!!
You go girl!!!!!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 08:54

Dat is nou iemand voor wie ik serieus respect heb! Heel veel succes!

lola_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 08:56

Ik heb echt respect voor je! Ook al haal je het (misschien) niet vind ik het echt super knap dat je er aan gaat beginnen en proberen. Succes

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 08:59

Hoe dom kun je zijn...
Ze is dan absoluut niet in de conditie om een viierdaagse te rijden, en afgezien daarvan heb je nog allerlei infectierisico's en zo.
Dit is echt oerstom en spelen met je leven....

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:02

Zo heftig zeg, veel sterkte ermee en suc6 met de vierdaagse!

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:03

Billy schreef:
Hoe dom kun je zijn...
Ze is dan absoluut niet in de conditie om een viierdaagse te rijden, en afgezien daarvan heb je nog allerlei infectierisico's en zo.

Dus als je ziek bent moet je thuis zitten kniezen? Paardrijden is haar passie, haar uitlaatklep.
Ze geeft al aan, als ze m niet uit kan rijden, gaat haar vriendin verder. Neem aan dat ze zichzelf niet zal overvragen.
Nee, niets dan bewondering voor deze vrouw.

Heel veel succes aan haar toegewenst!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:06

Ik heb 9 jaar in de Daniel den Hoed kliniek gewerkt.
Lymfeklierkanker is geen griepje.....
Kan paardrijden je passie zijn, maar je gezondheid zou belanrijker moeten zijn....

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:09

Billy schreef:
Hoe dom kun je zijn...

Verschikkelijk dom...maar dat vind ik eigenlijk van jou berichtje!
Ik heb zelf een zus gehad die ongeneeselijk ziek was en ook bij haar waren de paarden haar alles. Het is trouwens bewezen dat mensen die bij de pakken gaan neerzitten er niet beter door worden. Juist de vechters, zoals deze jonge vrouw, maken een veel grotere kans op herstel.
Ook van mij dus, alle respeckt en petje af!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:12

Ik heb ook wel bewondering voor het zoorzettingsvermogen, maar ben het ook met Billy eens. Heb het ook in mijn omgeving gezien en het is gewoon zo dat je veel vatbaarder bent en het is echt een risico dat niet onderschat moet worden. Heel verstandig is het niet in ieder geval. De vraag is of dat het waard is. Ik weet het niet, want ik zit zelf niet in die situatie en kan dus niet zeggen wat ik zou doen of gedaan zou hebben. Ik kan me namelijk ook voorstellen dat als je iets heel graag wil en je nu de kans krijgt, je het JUIST doet, omdat je toekomst toch al heel onzeker is...

Ik wil haar in ieder geval wel heel veel succes wensen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:14

Ik kan alleen maar heel veel respect voor deze vrouw hebben. Het zal je maar gebeuren, zo jong al zo'n vreselijke ziekte hebben en niet weten waar het heen gaat..... Ik hoop dat ze de kracht kan vinden in combinatie met de behandeling. Lijkt mij wel erg zwaar, maar de tijd zal het leren...... Succes, Anouchka!!! Zet 'm op!!! Ja

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:17

aerdenhout1 schreef:
Billy schreef:
Hoe dom kun je zijn...

Verschikkelijk dom...maar dat vind ik eigenlijk van jou berichtje!
Ik heb zelf een zus gehad die ongeneeselijk ziek was en ook bij haar waren de paarden haar alles. Het is trouwens bewezen dat mensen die bij de pakken gaan neerzitten er niet beter door worden. Juist de vechters, zoals deze jonge vrouw, maken een veel grotere kans op herstel.
Ook van mij dus, alle respeckt en petje af!

Bij de pakken neerzitten en de vierdaagse willen rijden als je net chemo hebt gehad en je getallen laag zijn, is heel wat anders...
En de medici die haar voor gek verklaren zijn ook onnozel zeker.....

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:21

Oké, het is misschien niet slim om na een zware chemokuur aan zo'n paarden4-daagse te beginnen, maar het getuigd imo wel van doorzettingsvermogen.
Dat ze niet bij de pakken neer gaat zitten en geld in wil zamelen voor de kankerbestrijding vind ik dan wel weer een heel mooi doel.

Ik hoop voor Anouska dat ze wel naar haar lichaam luisterd en dat ze stopt als deze aangeeft niet verder te kunnen.
Verder wil ik haar heel veel succes wensen en ik hoop voor haar dat ze het red, zonder te veel van zichzelf te vergen.
Respect dat ze dit aandurft en verder heel, heel, heel veel succes met zowel de chemokuur als de 4 daagse.

hoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:32

Pijn zelf vernietigt pijn. Lijden zelf bevrijdt een mens van lijden.

Vind het een hele moeilijke en doordachte beslissing van haar, die haar innerlijk zal sterken en haar terug hoop en kracht geeft om ertegen aan te gaan. Het leven is een strijd voor ons allemaal, of je nu 'gezond' of ziek bent.
Dus STEUN ik haar in mijn gedachten en heb respect voor haar beslissing!!!!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:40

petje af! superwomen!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:45

Faith is believing in something outside yourself, something you can't touch, like love or hope

Ik pik even het onderschrift (wel even de spelfouten gecorrigeerd) van Sabbientje want die tekst vind ik in deze situatie zeer van toepassing.

Respect voor Anoushka!

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:54

Ik heb diep respect voor Anoushka !

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:06

Onderschat nooit de wilskracht die mensen kunnen hebben.
Het is háár leven, háár keuze. We zouden allemaal nog eens versteld kunnen staan.

Ik wens haar héél veel moed en kracht toe en hoop oprecht dat ze de finish zal gaan halen.

Dudette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:19

Ik hoop écht dat ze de finish haalt Ja

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:21

Ik vind het knap en heb er respect voor. En ik hoop dat ze alle mensen die nu zeggen dat het erg dom is en haar voor gek verklaren versteld laat staan. Lachen

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:26

Ze weet niet of ze ooit nog herstelt, misschien is het wel haar laatste zomer (dat was bij mijn vader het geval, waarbij in april 2001 slokdarmkanker werd vastgesteld en die 2 januari 2002 dus amper 9 maanden later overleed). Omdat ik het met eigen ogen heb gezien zou ik deze kans ook met beide handen grijpen, het kan zomaar eens je laatste kans zijn. Ook mooi dat ze het KWF hiermee in de schijnwerpers zet. Ik wens Anouchka dan ook veel sterkte met haar ziekte en succes met de vierdaagse!