Leden zijn gevangene van eigen paardenverzekering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Leden zijn gevangene van eigen paardenverzekering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 10:06

http://www.gelderlander.nl/voorpagina/a ... kering.ece
gelderlander.nl

Stoppen met de Onderlinge Paardenverzekering Gendringen? Bestuurslid Harry Kuipers knippert even met zijn ogen, maar is daarna duidelijk: onmogelijk. "We zijn zo'n beetje een gevangene van onze eigen vereniging." De Onderlinge werd honderd jaar geleden opgericht uit pure noodzaak.
Mensen konden niet zonder hun paard. Als het dier plotseling zou komen te overlijden, moest er direct een nieuw paard komen. Door een onderlinge verzekering af te sluiten, hadden de eigenaren de zekerheid dat ze direct een nieuw paard konden aanschaffen.

De noodzaak is verdwenen. Paarden zijn een liefhebberij geworden. Voor de vereniging is het er de laatste jaren niet makkelijker op geworden. Zieke of gewonde paarden mogen bijvoorbeeld niet meer vervoerd worden. Dat heeft de nodige consequenties. Vroeger konden kreupele paarden nog naar de slager vervoerd worden om op die manier nog wat geld te vangen. Nu mag dat niet meer.

Het ledenaantal holt de afgelopen jaren achteruit. Had de vereniging in 2004 nog 40 leden met 110 paarden, inmiddels zijn dat er 32 met 64 paarden of pony's. Nieuwe paarden worden nauwelijks meer aangemeld.

Tot voor enkele jaren geleden maakte het bestuur een paar keer per jaar een ronde langs de nieuwe paarden. "Om de waarde in te schatten. De waarde ligt tussen de 600 en 1.500 euro. Dat is veel minder dan de werkelijke waarde van het paard. Die ligt al snel boven de 4.000 euro. Tegenwoordig worden mede daardoor zo weinig nieuwe paarden ingediend, dat de rondes zo goed als verdwenen zijn", verduidelijkt voorzitter Leo Rijntjes.

Jaarlijks betalen de leden 5 procent van de 'waarde' van hun paard als premie. Daar zit direct ook een adder in het gras voor de toekomst. "We hebben iemand die al dertig jaar voor een paard betaalt. Dan kan je toch niet zomaar de vereniging opheffen."

De Onderlinge heeft door alle problematiek weinig geld in kas. "Soms schrik ik als de telefoon gaat. Als er maar geen paard van één van de leden is gestorven... Gewoon, omdat we nauwelijks geld meer hebben. Per jaar hebben we geld voor drie paarden. Als er meer sterven, moeten de eigenaren wachten tot volgend jaar."

Hoe lang de verzekering nog bestaat, weet Rijntjes niet. "Maar we hopen toch nog een paar jaar door te gaan. Al was het om de leden van dienst te zijn." Het bestuur bestaat uit Wim Dekkers, Maarten Roes, Leo Jansen en Jan Weijers.

Anya

Re: Leden zijn gevangene van eigen paardenverzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 10:18

Ik vind dat dit bestuur ontzettend netjes met zijn leden omgaat.
Petje af!!!

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 10:35

Cayenne schreef:
Zieke of gewonde paarden mogen bijvoorbeeld niet meer vervoerd worden. Dat heeft de nodige consequenties. Vroeger konden kreupele paarden nog naar de slager vervoerd worden om op die manier nog wat geld te vangen. Nu mag dat niet meer.
Hoe zit dat dan? Is dat een eigen regeltje van die club, of geldt dat in heel Nederland? Als dat laatste het geval is wordt die regel namelijk nogal eens overtreden, als ik de verhalen oa. hier op Bokt zo lees. Hoe vaak kom je geen topic tegen van: "Paard met spoed naar kliniek voor ..."?

En ik kan nu al zeggen: als één van mijn ponnies iets gaat mankeren dat alleen opgelost kan worden in een kliniek, dan gaat ie echt de trailer op, al moet ie er met de fronthef van de trekker in gehesen worden.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 10:55

EricPrast schreef:
En ik kan nu al zeggen: als één van mijn ponnies iets gaat mankeren dat alleen opgelost kan worden in een kliniek, dan gaat ie echt de trailer op, al moet ie er met de fronthef van de trekker in gehesen worden.

Dat ligt helemaal aan de situatie, daar kun je nu helemaal niet over oordelen.
Als jouw pony zware koliek heeft en alleen een operatie kan hem redden, dan wens ik je veel succes met de trailer, je zal niet de eerste zijn die bijna verongelukt met een zieke pony die de complete trailer afbreekt onderweg.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 11:34

Wettelijk mag je idd geen zieke of gewonde dieren meer vervoeren. Daarom moeten wij ook veel vaker dan normaal koeien laten inslapen op ons bedrijf, terwijl zo'n dier eerder nog voor noodslachting weg kon. Ik vind ook dat deze onderling het keurig oplost, in Aalten is de onderlinge ook al klein geworden en moeten alle eindjes aan elkaar knopen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:51

Top dat ze zo met hun "leden" omgaan.
Jammer dat het financieel nier (meer) haalbaar is.
Zonde!

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:20

Ik vind het bestuur van deze vereniging inderdaad erg fair naar hun leden toe Ja Lijkt me toch een lastig parket, waar ze in zitten als ik het zo lees. Hoop dat ze het hoofd boven water kunnen houden. Zou toch lullig zijn als je al 30 jaar betaald en ineens is al je geld verdwenen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:36

EricPrast schreef:

En als je paard nu over meot naar de verzekering omdat hij niet te redden is.
Vind je dan ook dat hij de trailer opmag om naar bv Italie vervoerd te worden?

Deze wet is ter bescherming van het dier. Dus niet als wrak op de wagen voor een noodslachting, maar thuis afgemaakt en dan krijg je toch het verzekeringsgeld.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:46

MariekeB schreef:
EricPrast schreef:

En als je paard nu over meot naar de verzekering omdat hij niet te redden is.
Vind je dan ook dat hij de trailer opmag om naar bv Italie vervoerd te worden?

Deze wet is ter bescherming van het dier. Dus niet als wrak op de wagen voor een noodslachting, maar thuis afgemaakt en dan krijg je toch het verzekeringsgeld.

Het kernwoord in deze is het vet/onderstreepte "opgelost". Dat is voor mij een essentiële voorwaarde om met een ziek/gewond paard op sjouw te gaan.

Als er geen reeële mogelijkheid is dat vervoer naar de kliniek soulaas zal bieden, gaat er een smurfenspuit in en gaat ie met de Rendac mee.

Gelukkig verkeer ik in een positie dat ik niet meer afhankelijk ben van een vergoeding door een verzekering om een nieuw paard te kunnen kopen, of om de veeartsrekening te kunnen betalen. Mijn paarden zijn dus ook niet verzekerd, zodat ik de enige ben die iets te zeggen heeft over wat er met ze gebeurt. Wat ik zeker in "erop of eronder"-situaties een erg geruststellende gedachte vind.

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:31

Ben zelf ook aangesloten bij de onderlinge. vindt dit heel fijn werken hoop dat het blijft bestaan!!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 17:09

het enige dat ik niet begrijp...is dat ene lid...dat al dertig jaar voor zijn paard betaalt...
Met alle respect...maar bij iedere verzekering wordt een dertigjarig paard er al veel eerder uitgegooid. En terecht...want al kan zo'n paard emotioneel nog heel wat waarde hebben....financieel is het geen knip voor de neus meer waard....
Dus dat snap ik niet helemaal, eerlijk gezegd...
Of zou de verslaggever een foutje hebben gemaakt...dat gebeurt ook nog wel eens...

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 17:19

polly2 schreef:
het enige dat ik niet begrijp...is dat ene lid...dat al dertig jaar voor zijn paard betaalt...
Met alle respect...maar bij iedere verzekering wordt een dertigjarig paard er al veel eerder uitgegooid. En terecht...want al kan zo'n paard emotioneel nog heel wat waarde hebben....financieel is het geen knip voor de neus meer waard....
Of zou de verslaggever een foutje hebben gemaakt...dat gebeurt ook nog wel eens...

Het is toch zo dat iemand het geld betaalt en bij overlijden van z'n oude paard geld krijgt om een nieuw paard te kopen? (Of heb ik nu iets cruciaal verkeerd begrepen? Bloos ) Dus misschien is een paard van diegene die al 30 jaar lid is al eens overleden en heeft hij/zij via de stichting een nieuwe gekregen..

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 17:34

dit is het probleem van de onderlinge die te lief blijft voor zijn leden.

Eigenlijk moet een onderlinge aan het end van een verzekeringsjaar premie bijvragen als het netto resultaat lager is dan de premie inkomsten.
Dus, als je 1000 euro premie ontvangt en je betaald, als fonds, 1500 euro aan schade uit, dan moet je aan je leden die 500 euro nog vragen, omgerekend over het aantal verzekerde paarden.

Dat is vervelend maar alleen zo hou je de boel financieel in stand! Zo werkt een onderlinge, met zijn allen voor de kosten van de schadeleider opkomen.
Alleen doen veel onderlingen dat niet, want dat kost leden! enige mogelijkheid is fuseren met andere kleintjes en zodoende weer doen waarvoor je bent opgericht: schade omslaan over alle leden!

bokertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 19:49

waar gaat dit over Bloos

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 19:52

dat staat in het eerste bericht.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 20:03

Esile schreef:
polly2 schreef:

Het is toch zo dat iemand het geld betaalt en bij overlijden van z'n oude paard geld krijgt om een nieuw paard te kopen? (Of heb ik nu iets cruciaal verkeerd begrepen? Bloos ) Dus misschien is een paard van diegene die al 30 jaar lid is al eens overleden en heeft hij/zij via de stichting een nieuwe gekregen..

Als jij je paard in de verzekering doet, krijg je geld als dit paard overlijdt. Bij alle verzekeringen is het zo dat je vanaf een bepaalde leeftijd van het paard geen geld meer uitgekeerd krijgt, omdat het paard nog nauwelijks waarde heeft. Dan wordt zo'n paard dus uit de verzekering gehaald. Ik snap dus niet dat een 30-jarig paard (want zo heb ik die zin geïnterpreteerd) nog in de verzekering zit daar....en dat ze hun hart vasthouden als ze moeten uitkeren...
Bij de meeste verzekeringen is het zo dat je met het ouder worden van je paard steeds minder geld krijgt....snap je nu wat ik bedoel?

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:08

amondi schreef:
dat staat in het eerste bericht.

Huilen van het lachen

Deze mag van mij naar opmerking van de maand mei. Haha!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:41

Hier bij ons bij de onderlinge maakt het niet uit hoe oud je paard is. Elk jaar komen de heren weer je paard "keuren" en wordt volgens mij ook het verzekeringsbedrag aangepast. Het kan dus goed zijn dat een paard van 20 jaar nog steeds in de verzekering zit en zo'n 500 euro waard is. Bij overlijden van dit paard krijg je dan 500 euro uitgekeerd. (Volgens mij is het zelfs zo dat als een paard niet meer kan blijven leven, dat ze het paard overnemen, de eigenaar het geld uitkeren en het paard zelf naar de slacht brengen. Het geld wat het paard dan nog opbrengt is voor de Onderlinge.)

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 20:00

Ze doen iig wel hun best voor de leden.

Eric: je mag wrak veel niet meer vervoeren, tenzij het voor diergeneeskundige behandeling is. Niks aan het handje dus.