KNHS trekt handen af van Toppers te Paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

KNHS trekt handen af van Toppers te Paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 06:52

http://www.tctubantia.nl/regio/twente/3 ... -Paard.ece
tctubantia.nl

Hans Horn: "programma ronduit gevaarlijk".

De Koninklijk Nederlandse Hippische Bond trekt de handen af van TV Oost-programma Toppers te Paard. De KNHS geeft geen startbewijzen voor de 'wedstrijd' onder bekende streekgenoten af, die in juli de finale beleeft op het CSI Twente in Geesteren. "Dit programma gaat buiten onze reglementering om; officieel staan wij dit niet toe", zegt Gert Naber, manager wedstrijdsport.

CSI-organisator Rob Maathuis erkent dat dit geen wedstrijd is, hij noemt het 'een shownummer'. TROS-presentatrice Angela Esajas, die haar been brak en lang uit de running is, had niet meegedaan als ze op de risico's was gewezen. Productiemaatschappij Apex (Willie Oosterhuis en Willie Berends) geeft geen inzicht in de eventueel afgesloten verzekering voor de toppers.

Hans Horn

Hans Horn uit Oud-Ootmarsum, ex-bondscoach van het Nederlands ruiterteam, noemt het TV Oost-programma Toppers te Paard 'gevaarlijk'. "Dat vond ik vorig jaar al, bij de eerste serie.
Onbegrijpelijk dat CSI Twente (het concours in Geesteren- BJ) dit toestaat. De organisatie mag zich wel eens achter de oren krabben." Volgens Horn wordt gesprongen zonder startkaarten van de Koninklijke Nederlands Hippische Sportbond, een voorwaarde voor officiële wedstrijden. Gert Naber, manager wedstrijdsport bij de KNHS bevestigt dat. "Toppers te Paard gaat buiten onze reglementering om; officieel staan wij dit niet toe. Het is een showprogramma."

Horn oordeelt hard. Het laten galopperen en springen over hindernissen door groentjes, zoals in dit tv-format? "Acht weken trainen door onervaren mensen is iets te kort, zacht gezegd. CSI mocht vorig jaar de handen dichtknijpen dat er niets gebeurd is. Je hebt wel iets gevoel voor paarden nodig."

KNHS'er Naber schetst de spagaat. Toppers te Paard van productiemaatschappij Apex (Willie Oosterhuis en Willie Berends) scoorde vorig jaar hoge kijkcijfers op TV Oost. "We zijn blij met deze aandacht voor de paardensport. We hebben er belang bij dat onze sport op de voorgrond komt."

Hij wijst op het succes voor dansscholen door 'Dancing with the Stars'. Dat een semi-BN'er als Angela Esajas maanden plat ligt? "Dit is geen wedstrijd die wij goedkeuren, wel brengen we wensen over de veiligheid in. Ons is verzekerd dat ervaren ruiters en goeie paarden worden ingezet."

Gereden wordt met 'gewone' springpaarden, hoog in het bloed, die op de minste 'prikkel' kunnen reageren, zoals de ongelukkige TROS-presentatrice voelde. "Onervaren ruiters kunnen geen kleine hulp geven, zoals dat heet."

Rob Maathuis, als zoon van CSI-voorman Gerard Maathuis nauw betrokken bij het gala, erkent dat het geen officiële wedstrijd is, al wordt die illusie gewekt. "Het is een shownummer, met Apex als organisator. Het heeft een showkarakter om de paardensport te promoten. Het brengt bekende Overijsselaars, topruiters en een topevenement bij elkaar."

Hij ontkent dat het houden van zes voorwedstrijden, vanaf vanavond, de indruk van een competitie versterken. "We geven er een officiëler tintje aan, maar de wedstrijden gaan heel speels."

Topruiters als Jeroen Dubbeldam, de broers Schröder en Gert-Jan Bruggink zijn minder bij de serie betrokken; ze bereiden zich voor op de Spelen. "Wij als CSI nemen hen werk uit handen, zoals de selectie van de paarden. Daar zit veel werk in." Hij meent dat de deelnemers dit keer 'structureler' trainen en beter voorbereid (willen) zijn.

Dat gevaren aan de paardenshow kleven? Rob Maathuis erkent dat. "Angela had pech. Een paard voelt angst; dat verhoogt de kans op ongelukken. Maar ook een olympisch kampioen als Jeroen Dubbeldam heeft pas een zwaar ongeluk gehad. Dat is inherent aan sport."

Verwant artikel:

[VN] Angela Esajas breekt been tijdens training Toppers te Paard

amen

Re: KNHS trekt handen af van Toppers te Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 07:27

nou ik vind het een leuk iniatatief..

in engeland had je een programma..

only fools on horses dacht ik...

met bekende tv personalitiy's die hetzelfde deden, ongekend succes....

en die angela....als die haar hersens gebruikt snapt ze zelf ook wel dat er een risico aan kleeft paardrijden en springen als ej dat nog nooit of weinig hebt gedaan.....en dat als je valt ,blessures op kan lopen.....

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 07:40

Ja iedereen weet toch dat paardrijden op zich niet de meest veilige sport is, zeker als je als groentje op een pittig springpaard gezet wordt. Ik vind het initiatief wel leuk, jammer dat ze het hier niet uitzenden, ik zou wel kijken.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 07:40

Las het stukje vanmorgen in de krant. K vond het vorig jaar iig erg leuk om te zien.

En idd de Angela moet niet zo dom lullen. Paardrijden brengt altijd risico met zich mee en dan zegt zij; 'als ik het van te voren had geweten, dan had ik niet mee gedaan'. Met een beetje logisch nadenken had ze het wel geweten.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 08:12

Ik kan niet anders zeggen dat het puur onverantwoord is!!!!
Iemand die nooit met paarden omgaat weet ook niet wat de risico's zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 08:15

Waarom moet het dan perse een springwedstrijd zijn? Maar er een andere competitie van. Dat de KNHS zijn handen er vanaf trekt...tja. Ze moeten ergens wel, anders verliezen ze hun geloofwaardigheid.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 08:25

Tsja, dansen of paardrijden. Daar zit toch een subtiel verschil in.... Ik vind het ook onverantwoord. Laat ze dan een dressuurproef rijden. Moeilijk genoeg voor de 'stars' lijkt me. Maar ja, minder spectaculair Tong uitsteken

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 08:33

Hahaha.... Maak er een Bixie wedstrijd van Haha!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 08:34

Cassidy schreef:
Waarom moet het dan perse een springwedstrijd zijn? Maar er een andere competitie van. Dat de KNHS zijn handen er vanaf trekt...tja. Ze moeten ergens wel, anders verliezen ze hun geloofwaardigheid.

Tja, dat zat ik ook net te denken. Dressuur, western, endurance, mennen (dan kan, gelijk aan Dancing on Ice, een ervare menner mee op de bok)
Mogenlijkheden zat. Maar nee het is veel grappiger dat iemand met zijn neus in een oxer duikt. Totdat het echt verkeerd gaat.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 08:44

Ten eerste: who the PIEP is Angela Esajas???? En zucht BN-ers te paard, op de dansvloer, op de ijsbaan, zingend. Wanneer gaat bij televisiekijkend en -makend Nederland nou eens de ogen open. Hebben we echt niks beters te doen dan naar BN-ers te kijken?

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 08:53

Hetgeen ze rijden is toch geen echte wedstrijd?

Waarom zou de KNHS er dan mee gemoeid zijn?

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 08:55

De Almelose Ruiterdagen hadden al eerder hun handen van dit concept getrokken, nu ook de KNHS..

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 09:00

Sjoert schreef:
Hetgeen ze rijden is toch geen echte wedstrijd?

Waarom zou de KNHS er dan mee gemoeid zijn?

Ze rijden tijdens een officiele wedstrijd op officieel wedstrijd terrein, maar dan HC dus Knipoog Zoiets was het geloof ik.......

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 09:08

Belachelijk dit soort programma's, wordt er altijd een beetje misselijk van. Net zoals ze ook op andere spelletjes op tv zomaar te pas en te onpas onervaren ruiters op paarden laten kruipen om er dan de natuur mee in te trekken (vaak dan nog eens met een stevige stang erin , en echt noooooit met een cap op)

Zoals gezegd : laat ze lekker Bixie doen, hier speel je niet alleen met hun gezondheid, maar ook met die van de paarden.
Verder : zal het de populariteit van de paardensport ook vergroten als iemand zijn nek breekt? Rolleyes

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 09:28

Dat BN-ers stunts willen uithalen moeten ze zelf weten en vind ik - sowieso - volstrekt oninteressant. Maar waarom moeten onschuldige paarden daar dan onder lijden? Wat moet zo'n dier met een domme kluns op z'n rug?

Laat ze gewoon gaan bungee-jumpen.

miekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 09:35

Ik vind het ook een leuk initiatief..
maar iedereen weet denk ik toch wel dat een paard een levend dier is die je eraf kan gooien..

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 09:38

Dat ze er nu pas mee komen, vorig jaar was het ook Clown
Bovendien als je op een paard klimt, kun je ook nagaan dat je eraf kan vallen Clown

Tuurlijk had ik mijn bedenkingen vorig jaar ook wel, maar de hindernissen stonden niet zo hoog.

Ik vond het iig leuk om te kijken. Haha!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 09:39

Als er dan op makke manegepaarden gereden zou worden ipv sensibele springpaarden (zou de veiligheid vergroten), er eerst gedressuurd zou worden ipv meteen gaan springen en er gewoon echt niet zonder cap en bodyprotector op het paard gestapt wordt maak je t al een stuk veiliger...

Vind zoals de opzet nu is t ook echt helemaal niks... Heb de 1e uitzending gezien, dat 1e paard is volgens mij ook gedrogeerd

met een iets andere opzet zou het wel leuk kunnen zijn

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 09:52

miekske schreef:
maar iedereen weet denk ik toch wel dat een paard een levend dier is die je eraf kan gooien..

Iig alle 'leken' in mijn omgeving weten het...Elke keer als ik 'kreupel' loop door de reuma, denken ze dat ik van een paard ben afgedondert en volgens mij denk je dat niet zomaar, niemand die dan aan me vraagt of ik van mijn fiets ben afgedondert.
Ik geloof alweer een paar jaar terug was er een dergelijk programma op de BBC, dat was best grappig om te zien. Vooral ook, of misschien nog het meest, hoe die bekende Britten steeds meer om de paarden gingen geven. Daar reden ze dacht ik idd ook met bodyprotectors en caps, al helemaal tijdens de trainingen.
Misschien hebben ze het hier gewoon weer eens verkeerd gejat? Ik heb de uitzendingen niet gezien, een echt goed onderbouwde mening kan ik er dus niet over geven, maar afgaande van sommige andere 'gejatte' programma's zou dat zo maar eens kunnen.

Carmen2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 10:49

ik vind het ook een leuk progamma, vorig jaar zelf bij de CSI geweest en ga dit jaar weer! Haha!
&die paarden zijn misschien wel braaf, maar ze hebben zeker al vaker een springparcour gelopen en dan komen ze de ring in zien ze die hindernissen staan & allemaal geklap en muziek, dan denken die paarden echt van gaan met die banaan, en dan zijn ze voor die 'toppers' niet meer te houden, wat vorig jaar dus bij moniek gebeurde en net goed ging!
& ik zou er ook voor zorgen dat ze eerst is een beetje stevig zitten voordat ze gaan springen...
Vind het een leuk progamma, maar echt veilig vind ik het niet!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 11:05

Lijkt mij echt levensgevaarlijk, zomaar een stel mensen laten paardrijden en dan springen ook nog. Paardrijden is niet zomaar iets, wij hebben toch ook (neem ik aan tenminste) jaren geoefend voor we een beetje zelfstandig konden zitten en ons paard aanvoelen? En dan zijn wij meestal nog als kind begonnen, ik tenminste.

Ik vind het echt levensgevaarlijk hoor, in een bak een beetje dressuurrijden, ok, maar zulke onervaren mensen loslaten in een springparcours, dan heb je er totaal geen controle meer op, als het misgaat heb je grote kans dat het goed misgaat.

Ik vind het helemaal niet vreemd dat die Angela de risico's niet helemaal goed heeft ingeschat, als je nog nooit een paard van dichtbij hebt gezien en alleen maar voorbeelden van mensen die al wel ervaren zijn, dan heb je ten eerste geen idee hoe moeilijk het is, hoe moeilijk het is een groot levend wezen te controleren, toch? En als je van te voren weet dat je zo akelig je been kan breken dan doe je zoiets niet, niemand is zo dom.

Ik kan me best voorstellen dat leken (ik noem maar wat, in de stad opgegroeid, nooit ponygereden, nooit met paarden of andere grote dieren omgegaan) zich niet kunnen voorstellen hoe het is om met zulke bloedpaarden om te gaan of te rijden. Dat kunnen sommige van ons nog niet eens Knipoog

sammy07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:05

je kunt het zien via www.tvoost.nl

Tis wel grappig om het te zien maar ook ik vind het onverantwoord.

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:37

Jannepauli schreef:
Dat BN-ers stunts willen uithalen moeten ze zelf weten en vind ik - sowieso - volstrekt oninteressant. Maar waarom moeten onschuldige paarden daar dan onder lijden? Wat moet zo'n dier met een domme kluns op z'n rug?

Laat ze gewoon gaan bungee-jumpen.

Helemaal mee eens! Waarom moet zoiets over de rug van het paard gaan?? (letterlijk en figuurlijk!?)
Die arme dieren... degene die ervan af valt gun ik het Lachen

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:58

Ik heb het spectakel vorig jaar met eigen ogen gezien op het CSI-terrein en het was ronduit gevaarlijk. Sommige paarden waren zo opgefokt door het lawaai en de entourage dat sommige BN-ers er niets aan konden houden. Neem Moniek en Tessa. Het leek er niet op en ik vond het ook niet leuk om naar te kijken. De mannen konden de paarden nog redelijk rondsturen (rijden was het niet, geloof ik). Maar het is en blijft gevaarlijk.

Ann_l0ves_fe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:23

Ik heb net een aflevering gekeken, maar ik vind het echt super gevaarlijk. Als je mensen kennis zou willen laten maken met paardrijden door zo'n programma, prima, maar geef de ruiters dan een braaf beginnerspaard, en rij wat rondjes in de bak. Maar laat ze geen spríngpacours rijden, dat is alleen maar slechte publiciteit voor de sport! Ik snap ook niet dat jeroen dubbeldam hieraan meewerkt, hij zou beter moeten weten